PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Według informacji samej spółki w 2022 roku firma zatrudniała 22 tysiące osób. Jej największym pojedynczym akcjonariuszem jest PKP. Spółka trafiła pod lupę nowego rządu.
- Zarząd PKP Cargo w krytycznej sytuacji nie zajmował się tym, jak ratować finanse. Zajmował się tym, jak zabezpieczyć sobie wyjazd na igrzyska do Paryża, żeby tam polecieć na koszt podatnika - przekonywał w poniedziałek w TVP Info poseł Joński.
Pytany o to, czy problem dotyczy zarządzania w PKP Cargo, ocenił, że "tam w ogóle zarządzania nie było". Polityk dodał, że w 2015 roku akcje spółki oscylowały na poziomie ponad 80 zł, a teraz to już tylko 14 zł.
Chcemy pokazać, co się działo w PKP Cargo - drugiej największej spółce transportowej w Europie. 31 grudnia 2023 roku to prawie 4,6 mld zł zobowiązań. Spółka traci płynność przez rządy PiS - stwierdził Dariusz Joński.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Koniec ze sponsorowanymi wyjazdami
PKP Cargo poinformowało w ubiegłym tygodniu, że wycofało się ze skutkiem natychmiastowym z umów sponsoringowych zawartych z klubem sportowym Widzew Łódź, z Polskim Komitetem Olimpijskim oraz z klubem Unia Skierniewice.
"Z analiz spółki wynika, że zawarcie w 2023 roku większości umów sponsoringowych było całkowicie bezzasadne" - czytamy w komunikacie wydanym przez spółkę.
"Co więcej w części z tych umów zawarte zostały świadczenia osobiste na rzecz osób związanych z PKP Cargo S.A. np. w postaci sponsorowania wyjazdu oraz pobytu takiej osoby na Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu w lecie 2024 roku" - dodaje PKP Cargo.
Problemy PKP Cargo. Wypowiedzenie paktu i przymusowe wolne
W piątek zarząd PKP Cargo wypowiedział Pakt Gwarancji Pracowniczych, zawarty we wrześniu 2013 r. pomiędzy spółką a organizacjami związkowymi. Spółka zrobiła to w ramach działań optymalizacyjnych, które mają zapewnić jej stabilność finansową i dalszy rozwój. Wypowiedzenie paktu jest jednym z rozwiązań w zakresie ograniczenia kosztów.
W ramach postanowień paktu spółka zobowiązana była do 2023 roku m.in. do zapewnienia trwałości zatrudnienia pracownikom spółki (gwarancja zatrudnienia na określony w Pakcie okres dla zatrudnionym w dniu wejścia w życie Paktu). Postanowienia paktu w tym zakresie stały się więc bezprzedmiotowe. Natomiast obecnie obowiązują niektóre postanowienia paktu, np. (...) zobowiązanie do wprowadzania corocznej podwyżki płac uzależnionej od wyniku i sytuacji finansowej spółki - podano w komunikacie.
Wcześniej PKP Cargo podjęła decyzję, że od 1 czerwca czasowo zwolni część pracowników z obowiązku świadczenia pracy. Jak poinformował przewoźnik, może to dotyczyć 30 proc. załogi.
Marcin Wojewódka, p.o. prezesa PKP Cargo, tłumaczył, że jedną z przyczyn podjęcia takich działań jest znaczący spadek przewozów kolejowych i utrzymująca się negatywna tendencja w tym zakresie w stosunku do roku ubiegłego, a co za tym idzie również spadek wpływów. Jest to równoznaczne z wystąpieniem okresowych trudności finansowych - wskazał Wojewódka.
W 2023 r. PKP Cargo osiągnęło zysk netto w wysokości 82,10 mln zł, rok wcześniej -148 mln zł. Tymczasem przychody z działalności operacyjnej osiągnęły 5,55 mld zł (5,49 mld zł w 2022 r.).