Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|
aktualizacja

"Traci płynność". Miliardy zobowiązań PKP Cargo

673
Podziel się:

- Chcemy pokazać, co się działo w PKP Cargo, drugiej największej spółce transportowej w Europie. 31 grudnia 2023 roku to prawie 4,6 mld zł zobowiązań. Spółka traci płynność przez rządy PiS - powiedział w programie "Gość Poranka" na antenie TVP Info poseł Dariusz Joński.

"Traci płynność". Miliardy zobowiązań PKP Cargo
Poseł KO Dariusz Joński alarmuje ws. PKP Cargo (PAP)

PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Według informacji samej spółki w 2022 roku firma zatrudniała 22 tysiące osób. Jej największym pojedynczym akcjonariuszem jest PKP. Spółka trafiła pod lupę nowego rządu.

- Zarząd PKP Cargo w krytycznej sytuacji nie zajmował się tym, jak ratować finanse. Zajmował się tym, jak zabezpieczyć sobie wyjazd na igrzyska do Paryża, żeby tam polecieć na koszt podatnika - przekonywał w poniedziałek w TVP Info poseł Joński.

Pytany o to, czy problem dotyczy zarządzania w PKP Cargo, ocenił, że "tam w ogóle zarządzania nie było". Polityk dodał, że w 2015 roku akcje spółki oscylowały na poziomie ponad 80 zł, a teraz to już tylko 14 zł.

Chcemy pokazać, co się działo w PKP Cargo - drugiej największej spółce transportowej w Europie. 31 grudnia 2023 roku to prawie 4,6 mld zł zobowiązań. Spółka traci płynność przez rządy PiS - stwierdził Dariusz Joński.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Dealer Rolls-Royce, McLaren, Aston Martina "Sprzedaję 2,5 tys aut rocznie" Piotr Fus w Biznes Klasie

Koniec ze sponsorowanymi wyjazdami

PKP Cargo poinformowało w ubiegłym tygodniu, że wycofało się ze skutkiem natychmiastowym z umów sponsoringowych zawartych z klubem sportowym Widzew Łódź, z Polskim Komitetem Olimpijskim oraz z klubem Unia Skierniewice.

"Z analiz spółki wynika, że zawarcie w 2023 roku większości umów sponsoringowych było całkowicie bezzasadne" - czytamy w komunikacie wydanym przez spółkę.

"Co więcej w części z tych umów zawarte zostały świadczenia osobiste na rzecz osób związanych z PKP Cargo S.A. np. w postaci sponsorowania wyjazdu oraz pobytu takiej osoby na Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu w lecie 2024 roku" - dodaje PKP Cargo.

Problemy PKP Cargo. Wypowiedzenie paktu i przymusowe wolne

W piątek zarząd PKP Cargo wypowiedział Pakt Gwarancji Pracowniczych, zawarty we wrześniu 2013 r. pomiędzy spółką a organizacjami związkowymi. Spółka zrobiła to w ramach działań optymalizacyjnych, które mają zapewnić jej stabilność finansową i dalszy rozwój. Wypowiedzenie paktu jest jednym z rozwiązań w zakresie ograniczenia kosztów.

W ramach postanowień paktu spółka zobowiązana była do 2023 roku m.in. do zapewnienia trwałości zatrudnienia pracownikom spółki (gwarancja zatrudnienia na określony w Pakcie okres dla zatrudnionym w dniu wejścia w życie Paktu). Postanowienia paktu w tym zakresie stały się więc bezprzedmiotowe. Natomiast obecnie obowiązują niektóre postanowienia paktu, np. (...) zobowiązanie do wprowadzania corocznej podwyżki płac uzależnionej od wyniku i sytuacji finansowej spółki - podano w komunikacie.

Marcin Wojewódka, p.o. prezesa PKP Cargo, tłumaczył, że jedną z przyczyn podjęcia takich działań jest znaczący spadek przewozów kolejowych i utrzymująca się negatywna tendencja w tym zakresie w stosunku do roku ubiegłego, a co za tym idzie również spadek wpływów. Jest to równoznaczne z wystąpieniem okresowych trudności finansowych - wskazał Wojewódka.

W 2023 r. PKP Cargo osiągnęło zysk netto w wysokości 82,10 mln zł, rok wcześniej -148 mln zł. Tymczasem przychody z działalności operacyjnej osiągnęły 5,55 mld zł (5,49 mld zł w 2022 r.).

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(673)
WYRÓŻNIONE
Obserwator
7 miesięcy temu
Joński i Szczerba to unikaty w skali świata.
hugo
7 miesięcy temu
Tak się składa ze pracuje w Cargo i niestety to co wyprawiano ostatnimi laty doprowadziło do takiej sytuacji. Szkoda tylko ze teraz ciężar ratowania spółki spada na pracujących przy taborze, a administracja jakoś nie wybiera się na nieświadczenie pracy przez co ucierpi jakość obsługi taboru. Natomiast dziwi mnie to że panowie związkowcy dopiero teraz widzą problem - szczególnie ci ze związku na literę S którzy mieszali z zarządzaniu firmą przez ostatnie lata. I co robiły te tzw rady nadzorcze - za co brali pieniądze, czy nie widzieli problemów ?
wanienkadladz...
7 miesięcy temu
ciekawe wszędzie źle brak kasy ale na osiem nowych ministerstw było na nowe limuzyny, wyposażenia gabinetów, na podwyżki dla budżetówki na premie dla swoich, pan Koss już sobie dał podwyżkę pracownicy giełdy czy innych spółek nadal nie wiadomo ile zarabia prezes Orlenu czy KGHM a miało być jawnie
NAJNOWSZE KOMENTARZE (673)
Huk
7 miesięcy temu
Prześledźcie działania Wojewódki w innych spółkach PKP, np. Tktelekom i efekty. Kto to jest, taki silny, umocowany prawnik? A jak nie wyjdzie to co? Jaki kierunek podróży? Polityczne nadania do spółek tak się kończą, zawsze. Chodzi o kasę i swoje interesy.
Gregorio
7 miesięcy temu
Joński ty tylko potrafisz ludzi obrażać nic w życiu nie osiągnąłeś i teraz tylko na ludzkiej krzywdzie budujesz swój wizerunek. Weź się do roboty i zrob coś a nie wytykać tylko umiesz. Nie możesz się pogodzić ze komuś nie dorastasz do pięt.
Rico
7 miesięcy temu
Nie no pis zrobił cargo 2 największą spółka w Europie a oni zrobią ja ostatnia bo tak działa ich polityka. Obajtek zrobił spółkę warta setki miliardów a płaczą ze samolotami lata i dom wybudował no tylko medal dać za wzorowe rozpiermandalanie polskiego dobytku
Anka
7 miesięcy temu
Ależ oni mają pecha, ciągłego, do wszystkiego czego się nie wezmą, ale na szczęście mają PiS, mają na kogo zrzucić winę za swoje nieudolne rządy. Koalicjio 13 grudnia/8* (i wielbiciele), dziękujcie Bogu za PiS. Na kogo byście zwalali winę, gdyby PiSu nie było?
Palacz kotłow...
7 miesięcy temu
Tiry na tory!!!
...
Następna strona