Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|
aktualizacja

Spór o port w Świnoujściu. Niemcy nie zgadzają się z decyzją środowiskową

69
Podziel się:

Niemieckie miasta mają zastrzeżenia co do oddziaływania na środowisko polskiego portu. Obawiają się, odbije się to na lokalnej turystyce. Z zaskoczeniem przyjęły wydaną 10 października decyzję środowiskową. Jak przekonują, procedura wciąż jest niezakończona.

Spór o port w Świnoujściu. Niemcy nie zgadzają się z decyzją środowiskową
Świnoujście Masowiec Othrys zacumowany w porcie morskim w Świnoujściu (East News, Eryk Stawinski/REPORTER)

Spór między Polską a niemieckimi miastami wyspy Uznam się pogłębia. Polska strona poinformowała 10 października o wydaniu decyzji środowiskowej, co ma oznaczać zakończenie transgranicznego procesu konsultacji dotyczącego oddziaływania na środowisko.

Jednak burmistrzyni miejscowości Heringsdorf oraz organizacja proekologiczna Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern widzą to zupełnie inaczej, że proces ten nie jest jeszcze zakończony - pisze "Deutsche Welle". Zapowiadają kolejne spotkanie na 20 października.

Dla Niemców konsultacje jeszcze się nie zakończyły

Protokół ze wspólnego posiedzenia w dniu 20 września 2023 roku nie został jeszcze przyjęty. Spotkanie jest planowane na 20 października. Pozostało kilka otwartych kwestii, które muszą zostać wyjaśnione przez stronę polską. Transgraniczna procedura nie została jeszcze zakończona – twierdzi cytowana przez "DW" prezes BLV Rainer Sauerwein.

Burmistrz Marisken podkreśla, że gmina Heringsdorf nie zmieniła swojego stanowiska w sprawie budowy portu kontenerowego za polską granicą. Morski kurort ma zastrzeżenia co do oddziaływania na środowisko i obawia się negatywnych konsekwencji dla miejscowego przemysłu turystycznego - o czym więcej pisaliśmy w money.pl.

Prezes BLV Rainer Sauerwein twierdzi, że proces dotyczący budowy terminalu został przeprowadzony, ale nie obejmował wpływu środowiskowego na Morze Bałtyckie, do którego należą obszary chronione NATURA 2000.

Polska sprawę uważa za zamkniętą

Jak przypomina "Deutsche Welle" decyzja środowiskowa to w praktyce zielone światło dla budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Projekt ten jest realizowany z uwzględnieniem interesów lokalnej społeczności oraz środowiska naturalnego, co podkreślił Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Monika Woźniak-Lewandowska, rzeczniczka prasowa Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, potwierdza, że oba te podmioty brały udział w procesie oceny oddziaływania na środowisko. Konsultacje takie są wymagane przez prawo europejskie.

Projekt jest określany mianem "green terminal", co oznacza, że przedsięwzięcie ma charakter proekologiczny - zaznacza "Deutsche Welle". Zaczynając od koncepcji, poprzez realizację projektu, aż po eksploatację terminalu, wszystko ma przyczynić się do redukcji emisji CO2 w transporcie.

Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich portów Szczecin i Świnoujście, podkreślił w rozmowie z "Deutsche Welle", że poszanowanie środowiska jest kluczowym elementem planów dotyczących terminalu kontenerowego. Projekt ma być realizowany na pirsie, czyli nowo utworzonym lądowym obszarze na Zatoce Pomorskiej, z minimalną ingerencją w obecny teren lasu. Jakiekolwiek uciążliwości dla środowiska mają być ograniczone do minimum.

Ocena oddziaływania na środowisko wraz ze stroną niemiecką rozpoczęła się 29 czerwca 2023. Monika Woźniak-Lewandowska twierdzi, że postępowanie zostało zakończone.

Wielki port kontenerowy

W Świnoujściu ma powstać potężny port kontenerowy, który mógłby przyjmować statki oceaniczne pływające na trasach międzykontynentalnych. W latach 2023-2029 r. zaplanowano inwestycje warte 10,3 mld zł, w tym rozbudowę portu wraz z dodatkowym falochronem i nowy tor podejściowy (tzw. trasa wschodnia).

Ma przyjmować jednostki liczące nawet 400 metrów długości i 60 metrów szerokości. Jak przekonywał wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, za 6-7 lat Świnoujście ma rzucić wyzwanie niemieckim portom i stać się konkurencją dla Hamburga, który obecnie jest uważany przez UE za główny port przeładunkowy w tym rejonie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Deutsche Welle
KOMENTARZE
(69)
WYRÓŻNIONE
niezależny
rok temu
Z obecnych portów Polska otrzymuje ok. 30 miliardów złotych rocznie z opłat celnych i podatkowych. Nowy terminal to pewnie podwojenie tej kwoty i analogiczne pomniejszenie w portach niemieckich. Nowa władza zaraz pokaże czy jest dla Polski czy fur Deutchland.
a kysz
rok temu
niech oni lepiej przyjrzą się środowisku wokół portu w Hamburgu
Miś
rok temu
Nowy rząd zgodzi się na wszystko. Może nawet oddadzą Niemcom Świnoujście?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (69)
Daniel
2 tyg. temu
Budować wszystko co Niemcom nie pasuje porty CPK aby ich gospodarka miała się gorzej konkurencją tego się boją ci hipokryci to zasłaniają się środowiskiem
Daniel
2 tyg. temu
Nie powinno być wogóle tolerowane że Niemcy mają jakieś pretensje o środowisko to nie ich kraj ale kłamią że im środowisko przeszkadza oni niechcący konkurencji jak tak dabają o środowisko to niech zamkną swój port w Hamburgu ci hipokryci obłudnicy
donia346
11 miesięcy temu
W Hamburgu Niemcom nie przeszkadza port?
Szplin
11 miesięcy temu
Budować Port masowy,kontenerowy,to duża szansa rozwoju, dla Regionu i Polski, Niemcom nic do tego
Zdzisiek
11 miesięcy temu
Taka niemiecka logika. Tylko rozbudowa polskich portów i infrastruktury zagraża środowisku. Za to rozbudowa niemieckich portów i rozwój ich kopalń już nie.
...
Następna strona