Urząd Miasta Krakowa informuje, że oferowane w promocyjnych cenach są auta z rocznika 2009 i wcześniejszych, z normą spalania Euro 4 i niższą.
Stare diesle nie wjadą do Krakowa
"Spaliny ze starszych silników diesla zawierają wiele szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu i cząstki stałe. Te zanieczyszczenia mają negatywny wpływ na zdrowie wdychających je osób. Tlenki azotu mogą przyczyniać się do problemów z układem oddechowym, takich jak astma czy alergie, a także np. zwiększać ryzyko chorób serca. Cząstki stałe (PM) są na tyle małe, że mogą łatwo przedostać się do płuc, co może prowadzić do ciężkich schorzeń układu oddechowego, nawet raka" - czytamy na stronie krakowskiego magistratu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wprowadzenie w Krakowie Strefy Czystego Transportu od 1 lipca 2024 roku ma zmniejszyć ilość zanieczyszczeń pochodzących z ruchu drogowego.
W pierwszym etapie wprowadzania Strefy, od 1 lipca 2024 do 30 czerwca 2026, do miasta nie wjadą samochody najstarsze i najbardziej zanieczyszczające powietrze, tj. około i ponad 30-letnie.
I nie ma znaczenia czy je kupiliśmy, dostaliśmy, czy są przedmiotem spadku. Tak samo czy kupowane są w kraju, czy sprowadzane z zagranicy - tłumaczy krakowski urząd.
Urzędnicy przewidzieli wyjątki, ale od 1 lipca 2026 r. ograniczenie będzie obowiązywało wszystkie pojazdy, niezależnie od daty ostatniej rejestracji, podlegać będą tym samym wymogom. Do SCT nie wjadą samochody benzynowe niespełniające wymogów emisyjnych Euro 3 (auta wyprodukowane przed 2000 r.) oraz samochody z silnikiem diesla niespełniające wymogów emisyjnych Euro 5 (auta wyprodukowane przed 2010 r.).