Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

Stalexport podniesie stawki na A4. GDDKiA wskazuje negatywne skutki

30
Podziel się:

Koncesjonariusz odcinka A4 z Katowic do Krakowa zawnioskował do GDDKiA o podniesienie opłat na trasie. Drogowcy poproszą jeszcze spółkę Stalexport Autostrada Małopolska o rozważenie zmiany planów. Kierowcy nie mogą jednak mieć wielkich nadziei na przełom.

Stalexport podniesie stawki na A4. GDDKiA wskazuje negatywne skutki
W kwietniu mają wzrosnąć opłaty za przejazd autostradą A4 (Getty Images, SOPA Images)

Spółka Stalexport Autostrada Małopolska poinformowała we wtorek (31 stycznia), że zawnioskowała do GDDKiA o zatwierdzenie nowych stawek opłat za korzystanie z ok. 61-kilometrowego odcinka A4. Podwyżki będą kilkuzłotowe dla każdej kategorii pojazdu.

- Zmiana stawek opłat za przejazdy koncesyjnym odcinkiem A4, o którą wnioskujemy do GDDKiA, jest skutkiem ogólnej sytuacji gospodarczej, która wpływa także na naszą działalność. W jej centrum jest dbałość o utrzymanie drogi i infrastruktury towarzyszącej w odpowiednim standardzie - wyjaśnia Rafał Czechowski, rzecznik prasowy SAM SA.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad musi zmiany zatwierdzić, że nie ma de facto wiele do wskórania w tej kwestii. "Prawo do podwyższenia opłaty za przejazd autostradą płatną wynika z umowy koncesyjnej. GDDKiA nie posiada realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami tej umowy" - czytamy w stanowisku drogowców w sprawie wniosku koncesjonariusza.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Dlaczego studio z Litwy, pracujące dla Atari, przywozi 50 pracowników na konferencję do Poznania?

GDDKiA przypomina o wojnie w Ukrainie

GDDKiA zwróci się jednak do koncesjonariusza, a rozważenie "wszystkich okoliczności, które mogłyby wpłynąć na zmianę propozycji w zakresie podwyższenia stawki opłat za przejazd". Drogowcy zwracają uwagę, że A4 "jest m.in. strategiczną trasą łączącą Polskę z Ukrainą".

Generalna oficjalnie przekonuje spółkę Stalexport, że zasadne było wstrzymanie się z planowaną podwyżką do momentu ustabilizowania sytuacji w zaatakowanym przez prezydenta Władimira Putina kraju.

Drogowcy podlegli Ministerstwu Infrastruktury prognozują ponadto, że wzrost opłat może spowodować przeniesienie ruchu z autostrady na drogi lokalne. "To wiąże się natomiast ze spadkiem poziomu bezpieczeństwa zarówno samych kierowców, jak i innych uczestników ruchu, a także mieszkańców okolicznych miejscowości" - czytamy w stanowisku GDDKiA.

Nowe stawki na autostradzie A4

Tym razem Stalexport Autostrada Małopolska wnioskuje, by opłata dla pojazdów kategorii 1 wzrosła z 13 do 15 zł. Pozostałych - z 40 do 46 zł. Nowe stawki mają wejść w życie 3 kwietnia.

Jednocześnie koncesjonariusz planuje utrzymanie stawki preferencyjnej dla transakcji automatycznych (A4Go, Telepass, videotolling) dla pojazdów kategorii 1. Cena "promocyjna" ma wzrosnąć z 10 do 13 zł. Podwyżki dla pozostałych kategorii będą konsultowane z GDDKiA.

A oto kategorie pojazdów, od których uzależniona jest wysokość opłat na autostradach w Polsce:

  • kat. 1: motocykle, pojazdy samochodowe o dwóch osiach;
  • kat. 2: pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze; pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami;
  • kat. 3: pojazdy samochodowe o trzech osiach; pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze z przyczepami;
  • kat. 4: pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach; pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami; pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach z przyczepami;
  • kat. 5: pojazdy niemieszczące się w kategoriach od 1 do 4; pojazdy, których wymiary, nacisk na oś lub ciężar przekraczają normy określone w przepisach o ruchu drogowym.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(30)
WYRÓŻNIONE
Prezydent2025
2 lata temu
Ta autostrada to przykład wzorcowy wszystkich polskich patologii ostatniego 35 lecia.
Taktak*****
2 lata temu
Super 30+30 z powrotem w ten sam dzien .slowacja jezdze do oporu caly miesiac .wjezdzam i zjezdzam gdzie chce !!!!koszt 16 euro okolo 60 zeta .nic dodac nic ujac !!!!
Rober
2 lata temu
Sytem oplat za autostrady w Polsce to patoligia i zlodziejstwo. Slowacja, Czechy- pokazuja ze mozna z drogami, kolejami.... u nas 10 x drozej nuz u południwych sadiadow... ale GDDKiA, UTK, PKP PLK, UOKiK maja to gdzieś
NAJNOWSZE KOMENTARZE (30)
Adii
2 lata temu
Mało podnieście wyżej opłaty dużo więcej 👎🤮👎🤮👎🤮👎🤮👎🤮👎🤮
Prawda o PiS
2 lata temu
Dlaczego rząd i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad od tylu już lat nie pomyśli w końcu o wybudowanie alternatywnej drogi ekspresowej równoległej do odcinka A4 KAT-KRA i przejmie nad nią kontrolę??? Dawno można było już tym sposobem utrzeć nosa mafijnemu STALEXPORTowi a nawet doprowadzić ich do bankructwa bowiem KTO wówczas by tym odcinkiem się poruszał? NIKT!!!
Fan
2 lata temu
Największy bałagan i chaos w każdej dziedzinie mamy za rządów nieudolnego pis-u.
bwa
2 lata temu
Ta spolka jest kontrolowana przez wloska spolke matke. Ciekaw jestm kto i dlaczego oddal kontrole nad A4 wlochom. Czy ktos wie?
Oko
2 lata temu
Doić na maksa....aż przestaną truć
...
Następna strona