Od 1 stycznia 2024 r. na stacjach paliw w Polsce pojawi się nowy rodzaj benzyny. W jej składzie będzie do 10 proc. biokomponentów, a nie do 5 proc., jak obecnie. Dlatego na dystrybutorach, pylonach i pistoletach do tankowania symbol "E5" zostanie zastąpiony przez "E10".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Benzyna E10 nie dla starych aut
Nie wszystkie samochody będą przystosowane do tankowania nowego rodzaju paliwa. Jak wyliczył serwis autokult.pl, ponad 50 popularnych na naszym rynku aut nie będzie mogło tankować benzyny E10. Dlaczego?
- W starszych pojazdach uszczelnienia w układzie paliwowym nie są przystosowane do paliw z biokomponentami. Takie paliwo może uszkadzać uszczelnienia, co w konsekwencji doprowadziłoby do wycieków paliwa - mówił money.pl dr inż. Piotr Haller z Katedry Inżynierii Pojazdów na Wydziale Mechanicznym Politechniki Wrocławskiej.
Skala problemu z benzyną E10? Ministerstwo wylicza
Samochodów, które można uznać za "starsze", na polskich drogach nie brakuje. Statystyczne auto w naszym kraju ma około 14 lat. Tymczasem ryzyko związane z tankowaniem nowego paliwa ma dotyczyć pojazdów wyprodukowanych przed 2010 r., choć niektórzy producenci jako granicę podają 2000 r.
O to, jak duża jest skala problemu, zapytaliśmy w resorcie klimatu.
"Według wyliczeń Ministerstwa Klimatu i Środowiska niedostosowanych jest ok. 8,65 proc. spośród wszystkich zarejestrowanych samochodów osobowych z silnikiem benzynowym" - poinformował resort w odpowiedzi na pytania money.pl. MKiŚ zwraca jednak uwagę, że rzeczywista skala problemu będzie znacznie niższa.
Resort dodaje, że "około 27 proc. z tych samochodów jest nieużytkowane, są użytkowane bardzo rzadko lub poprzez zaniedbanie, lub omyłkowo nie zostały wycofane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców".
Posiadaczom aut niedostosowanych do tankowania benzyny E10, pozostanie korzystanie z droższej benzyny Pb98, która nadal będzie oferowana w standardzie E5.
Dlaczego Pb98 jest o kilkadziesiąt groszy na litrze droższa od popularnej benzyny 95? W odpowiedzi na nasze pytania Orlen wyjaśnia, że różnica w cenie pomiędzy benzyną o liczbie oktanowej 95 i 98 wynika z kosztów produkcji i dodatkowych składników. Pb98 zawiera "dodatkowe składniki o działaniu przeciwkorozyjnym czy chroniącym paliwo w trakcie przechowywania (przeciwutleniającym)".
"Ministerstwo Klimatu i Środowiska posiada szacunkowe wyliczenia dotyczące różnicy cen benzyn silnikowych 95 i 98 oktanowych po zmianie, związane z E10 – szacunkowa różnica w kosztach przejechania 100 km na benzynie 95 oktanowej oraz na benzynie 98 oktanowej wynosi około 5 zł - czytamy w odpowiedzi na pytania money.pl.
"Stara" benzyna nie zniknie z dnia na dzień
Ministerstwo przypomina, że prace nad wprowadzeniem benzyny E10 na polski rynek paliw trwają w naszym kraju od 2019 r. W porozumieniu z koncernami paliwowymi uzgodniono, że standard E5 pozostanie dla benzyny Pb98. Nie będzie też tak, że "stara" benzyna zniknie w sylwestrową noc.
"Zmiana ta będzie odbywać się sukcesywnie, tzn. od 1 stycznia 2024 r. na stacjach paliw benzyna E10 będzie stopniowo wypierać benzynę E5" - wyjaśnia MKiŚ. Orlen, który ma w rękach 65 proc. hurtowego i detalicznego rynku paliw, zapewnia, że każda nowa dostawa benzyny o liczbie oktanowej 95 od tego dnia będzie realizowana już z wykorzystaniem wyłącznie paliwa E10.
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl