W poniedziałek (19 grudnia) wykonawca modernizacji stacji Warszawa Zachodnia zacznie przy przystanku Ochota budowę specjalnego łącznika między podmiejską a dalekobieżną linią średnicową. PKP Polskie Linie Kolejowe przekazały, że zakres prac wymaga "znacznych zmian w rozkładzie jazdy". Utrudnienia potrwają do 8 stycznia 2023 r.
"Zmiany w komunikacji obejmują podmiejską linię średnicową. Połączenia w obu kierunkach na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Śródmieście – Warszawa Wschodnia będą po jednym torze – z wyjątkiem utrzymania dwutorowego połączenia na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Stadion" – poinformowały PKP PLK.
To nie koniec problemów. Część pociągów regionalnych i aglomeracyjnych zostanie skrócona lub odwołana. Niektóre kursy zostaną skierowane przez Warszawę Centralną. "Dwutorowe połączenie Warszawa Wschodnia – Warszawa Stadion ułatwi dojazd do metra" – zapewniają PKP PLK. Nie zmienia to jednak faktu, że ograniczona zostanie liczba pociągów o ponad połowę. Warto dobrze sprawdzić rozkład przed wyjściem z domu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wielkie utrudnienia PKP w okolicach świąt i Nowego Roku
"Prace obejmą montaż specjalnych ściany typu 'larsen' przy nasypie linii średnicowej na wysokości wiaduktu kolejowego koło Warszawy Głównej. Następnie wykonany będzie mur oporowy oraz łącznik torów linii dalekobieżnej" – wyjaśniają PKP PLK. Wyłączenie jednego toru tłumaczą koniecznością stworzenia strefy bezpieczeństwa dla robotników.
Pasażerowie mogą mieć jednak problemy, by bez żalu zaakceptować zmiany. Zwłaszcza po tym, jak zima i śnieg mocno utrudniły w ostatnich dniach poruszanie się koleją po Aglomeracji Warszawskiej.
– W ostatnim tygodniu na sieci PKP PLK dochodzi do ponad 700 zakłóceń dziennie, podczas gdy zwykle średnio jest to ok. 300 zakłóceń – powiedział w czwartek "Rynkowi Kolejowemu" Krzysztof Grunke, zastępca dyrektora PKP PLK ds. rozkładów jazdy.
Kiedy koniec przebudowy stacji Warszawa Zachodnia?
Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia ma usprawnić komunikację kolejową w obrębie Aglomeracji Warszawskiej, ale też zapewnić podróżnym lepszy komfort.
– Wszystkie perony będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów – przypomina Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK.
Inwestycja pochłonie blisko 2,64 mld zł, z czego wartość dofinansowania unijnego to 1,35 mld zł. Długo wyczekiwany moment zakończenia prac szybko jednak nie nastąpi. Na pewno nie w pierwotnie planowanym terminie, który przypada na jesień 2023 r. Serwis muratorplus.pl podał, że uciążliwa inwestycja przedłuży się do 2024 r.