Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Robert Kędzierski
|

Strajk w niemieckich fabrykach Volkswagena. Pracownicy walczą o płace

11
Podziel się:

Niemcy borykają się z kolejną falą społecznego niezadowolenia. Kierownictwo koncernu Volkswagen planuje obniżkę wynagrodzeń niemieckich załóg o ponad 10 proc., co wywołało masowe protesty załogi. Tymczasem VW oferuje obecnie jednо z najwyższych wynagrodzeń w branży motoryzacyjnej.

Strajk w niemieckich fabrykach Volkswagena. Pracownicy walczą o płace
Strajki w niemieckich fabrykach VW (GETTY, David Hecker)

Pracownicy dziewięciu z dziesięciu niemieckich zakładów Volkswagena rozpoczęli strajk ostrzegawczy. Protestują przeciwko planom redukcji zatrudnienia i obniżki wynagrodzeń. Koncern znajduje się w najpoważniejszym kryzysie od lat 90. ubiegłego wieku - donosi RTL.

Kryzys wymusza oszczędności

Stefan Bratzel, ekspert branży motoryzacyjnej z Centrum Zarządzania Motoryzacją w Bergisch Gladbach, wskazuje w rozmowie z portalem ntv.de, że koszty produkcji w niemieckich fabrykach są o 50 proc. wyższe niż w innych lokalizacjach w Europie. Ta sytuacja wymaga pilnych działań, ponieważ koncern utracił wcześniejszą przewagę konkurencyjną.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Dyskusja o cenach masła. Minister nie chciał odpowiedzieć

Prezes Oliver Blume zapowiedział radykalne cięcie kosztów w niemieckich zakładach. Około 120 tysięcy pracowników w Niemczech zostało wezwanych do zgody na obniżkę wynagrodzeń, zamiast tradycyjnych podwyżek płac w ramach negocjacji taryfowych.

Tyle zarabiają Niemcy w fabrykach VW

Według informacji rady zakładowej, większość pracowników produkcyjnych zarabia obecnie od 3900 do 4300 euro brutto miesięcznie. Absolwenci studiów licencjackich rozpoczynają pracę z wynagrodzeniem 5300 euro, a magistrowie z 5600 euro. Mistrzowie otrzymują około 5950 euro, z możliwością wyższych zarobków przy większej odpowiedzialności.

Dodatkowo każdy pracownik otrzymuje miesięczny dodatek w wysokości 170 euro oraz roczną premię. W ostatnich latach średnia roczna premia, zastępująca dodatek urlopowy i świąteczny, wynosiła około 4360 euro. W ubiegłym roku wzrosła do ponad 4730 euro.

Pracownik produkcyjny ze standardowym wynagrodzeniem około 4100 euro osiągał w ostatnim roku łączny dochód roczny na poziomie 56 000 euro brutto. Dodatkowo przysługują dodatki za pracę w nocy i w niedziele. Standardowy tydzień pracy wynosi 35 godzin, a pracownicy mają prawo do 36 dni wolnych w roku.

Dla porównania, średnie wynagrodzenie brutto w pełnym wymiarze czasu pracy we wszystkich branżach w Niemczech wynosiło w ubiegłym roku około 4500 euro według danych Federalnego Urzędu Statystycznego. Mediana wynagrodzenia według portalu Stepstone wynosiła 3650 euro, co oznacza, że połowa zatrudnionych zarabiała więcej, a połowa mniej.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(11)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Brawo
7 dni temu
Jazda z tymi koncernami. VW ma kilka mld zysku. To nie jest firma w kryzysie. W każdej firmie robią takie machloje,żeby nieroby w biurach swoje prowizje dostały. Mam nadzieję, że za swoją pazerność wkrótce zapłacą. Nawet jak ma to wywołać wielki kryzys to niech ten chory system w końcu padnie. U nas w firmie na jednego ( spawacza,operatora cnc i malarza proszkowego w jednym.....taka optymalizacja) przypada 5 darmozjadów. Do tego obcieli nam o 90% refundacje kosztów dojazdu do pracy, więc zdziwią się w 2025 roku gdy normy nawet w połowie nie będą wyrobione. Udławią się własną pazernością. Mi się już odechciało starać.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Ekonomista
7 dni temu
Kluczowe pytanie jest następujące: Kto odpowiada za kryzys w branży motoryzacyjnej? Odpowiedź jest prosta: ci którzy forsują samochody elektryczne zamiast spalinowych.
Adler
7 dni temu
Zielony cud gospodarczy Więcej samochodzików na baterie wiatraków paneli etsów walki z CO2 a będzie lepiej 🤣
Dużo
7 dni temu
to zarabiali 20 lat temu, teraz te pieniądze są dużo mniej warte. U nas to samo, niby zarabia się więcej niż 5 lat temu ale o ile mniej jest warta ta niby większa pensja jak przyjdzie coś kupić?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (11)
Tedi
4 dni temu
Jesli fabryka ma byc zamknieta to strajk jest na reke osobom podejmujacym decyzje o zwolnieniach...
Ads
5 dni temu
To jak Ti jest, że te zarobki są niby najwyższe w branży a jednocześnie oscylują wokół średniego wynagrodzenia w Niemczech? Czyli skoro jest tak dobrze to czemu jest tak źle? Faktem jest że ostatnie lata to potężny spadek wynagrodzeń spawaczy, elektryków, glazurników. Tylko inżynierów wciąż dużo.
gggg
6 dni temu
Płaca minimalna musi iść w dół, po to żeby fimy mogły odetchnąć
Amadeusz.
6 dni temu
Niech jadą do Brukseli podziękować Ursuli Bon der leyen za zrujnowanie branży motoryzacyjnej w całej Europie bo to tylko i wyłącznie wina tej baby co na bank wzięła mega łapówkę od Chińczyków którzy sobie pod łapali od fabryk motoryzacyjnych w Europie pomysł na produkcję własnych elektryków za to dużo tańszych,za dużo Chińczykom pokazali i teraz mają efekty tego.Niech jeszcze więcej bawią się w zielone łady i czyste powietrze,tak swoją drogą czy ktoś słyszał aby w stanach Zjednoczonych bądź krajach afrykańskich bawili się w jakieś zielone łady itp?CZAS ABY TA UNIA EUROPEJSKA ROZWIÁZAŁA SIE SAMOISTNIE bo za chwilę dojdzie do tego że będą mi mówić w co mam się ubierać co mam jeść i kto wie co jeszcze.Unia zaszkodziła rolnikom teraz branży motoryzacyjnej i już jestem ciekaw jaki następny kierunek sobie obejmą.
real
7 dni temu
chiny cisna zachod, my za bardzo roszczeniowi i leniwi