Według PERN, w bazie paliw w Nowej Wsi Wielkiej planowana jest budowa 21 dwustronnych stanowisk umożliwiających jednoczesny rozładunek 30 cystern kolejowych, przy czym każde ze stanowisk będzie wyposażone w trzy przyłącza do odbioru różnych produktów naftowych, oleju napędowego, benzyny oraz oleju opałowego. Wybudowane zostaną również nowe odcinki torów o łącznej długości 3,5 km.
PERN z nową inwestycją
Informując we wtorek o rozbudowie infrastruktury kolejowej w bazie paliw w Nowej Wsi Wielkiej, PERN podkreślił, że jej efektem będzie stworzenie "najkorzystniejszego łańcucha logistycznego pod kątem szybkości, kosztów i wolumenów dla importu paliw" z hubu paliwowego, jakim jest baza produktowa spółki w Dębogórzu, a także transferu paliw z Rafinerii Gdańskiej w kierunku południowym.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak podał PERN, umowę na budowę masowego frontu kolejowego w bazie paliw w Nowej Wsi Wielkiej podpisano z Colas Rail Polska.
"Dzięki temu dwukrotnie zwiększona zostanie możliwość przyjęcia produktów ropopochodnych drogą kolejową, co pozwoli zaspokoić rosnący popyt klientów PERN na tego typu usługi" - zaznaczyła spółka w komunikacie. Wskazała przy tym, że termin zakończenia inwestycji zaplanowano na 2025 r.
PERN zapowiedział, że w przyszłości rozbudowana infrastruktura kolejowa bazy paliw w Nowej Wsi Wielkiej będzie mogła być także wykorzystywana do realizacji nowych usług, jak np. przyjęcia paliw HVO - Hydrogenated Vegetable Oil, czyli biopaliw będących alternatywą dla oleju napędowego stosowanego w silnikach diesla.
- Budowa masowego frontu kolejowego w bazie paliw PERN w Nowej Wsi Wielkiej stanowi jeden z ważnych elementów realizacji strategii spółki, która zakłada umocnienie się Grupy PERN na pozycji lidera logistyki surowcowo-paliwowej w Polsce - podkreślił prezes PERN Daniel Świętochowski, cytowany w komunikacie.
Największa taka baza w kraju
PERN przypomniał, że jego baza paliw w Nowej Wsi Wielkiej jest największą bazą produktów ropopochodnych w kraju, pełniąc funkcję "kluczowego ogniwa dla systemu zaopatrywania Polski w paliwa płynne". Spółka wskazała, że Colas Rail Polska, czyli firma, która zajmie się tam rozbudową infrastruktury kolejowej, to podmiot z wieloletnim doświadczeniem w kompleksowej realizacji tego typu projektów.
W latach 2020–2022 Colas Rail Polska zrealizowała kontrakt dla PERN, polegający na zwiększeniu możliwości załadunkowych na nalewni cystern kolejowych w bazie paliw w Dębogórzu, dzięki której dostarczane są paliwa do Polski drogą morską, a w lipcu tego roku zakończyła tam modernizację torów na bocznicy kolejowej.
PERN z siedzibą w Płocku to państwowy podmiot, strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, odpowiadający za tłoczenie rurociągami ropy naftowej w Polsce do rafinerii Grupy Orlen w Płocku i w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech - Schwedt i Leuna oraz za magazynowanie w swych bazach na terenie kraju surowca oraz paliw płynnych.
Spółka posiada na terenie kraju 19 baz paliw o łącznej pojemności ponad 2,6 mln m sześc. oraz cztery bazy ropy naftowej, których pojemność wynosi w sumie ponad 4,1 mln m sześc.