Inicjatywa, która ma na celu umożliwienie straży miejskiej kontrolowania przestrzegania przepisów na buspasach, wywodzi się z petycji złożonej przez Forum Kolejowe Railway Business Forum. Petycja ta została złożona w Sejmie w grudniu 2022 roku i zdobyła poparcie sejmowej komisji do spraw petycji. Obecnie wiadomo, że pierwsze czytanie projektu odbędzie się w sejmowej komisji infrastruktury - informuje "Rzeczpospolita".
Buspasy a niezdyscyplinowani kierowcy
Samorządy od dawna skarżyły się na brak możliwości skutecznego kontrolowania przestrzegania przepisów na buspasach, co negatywnie wpływa na realizację miejskiej polityki transportowej - dodaje dziennik.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Autorzy petycji cytują dane z badania przeprowadzonego w lutym 2019 roku na dwóch głównych arteriach komunikacyjnych w Warszawie - Trasie Łazienkowskiej i ulicy Grójeckiej. Wynika z nich, że aż 20 proc. pojazdów poruszających się po tych drogach nie miało do tego uprawnień.
Obecnie jedynie policja ma prawo do ścigania kierowców nadużywających buspasów. Jednak ze względu na niedobór funkcjonariuszy, prawdopodobieństwo ukarania kierowcy łamiącego przepis o nieuprawnionej jeździe pasem przeznaczonym dla autobusów jest niewielkie. W efekcie liczba niezdyscyplinowanych kierowców rośnie - zauważa dziennik.
Robert Opas z Komendy Głównej Policji w rozmowie z "Rzeczpospolitą" przyznaje, że wsparcie straży miejskiej byłoby dla policji na pewno pomocne. Zaznacza jednak, że w przypadku wprowadzenia takiej zmiany, strażnicy miejscy powinni mieć nie tylko prawo do prowadzenia kontroli statycznej, ale również możliwość rejestrowania takich wykroczeń.