Na sytuację finansową najbardziej wpłynęła pandemia COVID-19, kiedy to linia lotnicza otrzymała 4 biliony dongów, czyli ok. 157 milionów dolarów, od banków komercyjnych. Natomiast w 2021 roku zostały zrefinansowane przez bank centralny przy zerowej stopie procentowej - podaje Reuters.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Vietnam Airlines może dostać jeszcze 3 lata na spłatę zadłużenia
Wietnamski rząd podkreśla w oświadczeniu, że "nie zakończył działań refinansowych, takich jak restrukturyzacja inwestycji niezwiązanych z podstawową działalnością i sprzedaż nowych akcji ze względu na zgody organów regulacyjnych". Co więcej, według rządu Vietnam Airlines może stanąć w obliczu pozwów sądowych i utraty reputacji w przypadku, gdy spłata pożyczki nie zostanie przedłużona.
Jest to tylko jedno z rozwiązań, które pomoże Vietnam Airlines przezwyciężyć trudności, ale w tej chwili jest to najbardziej wykonalne i odpowiednie rozwiązanie – informuje rząd cytowany przez Reutersa.
Rząd ponadto zalecił ustawodawcom zezwolenie na przedłużenie spłaty pożyczki do końca 2027 roku, aby dać linii lotniczej czas na zakończenie procesu restrukturyzacji.
Vietnam Airlines to wietnamska, narodowa linia lotnicza, która składa się z 98 samolotów - 91 Airbusów oraz 15 Boeingów 787-9. Ponadto posiada jeden samolot ATR 72. Ponadto w 2023 roku firma zatrudniała ok. 6,5 tys. osób i właśnie wtedy linia przewiozła 24,1 miliona pasażerów. W rankingu Skytrax uznana została za czterogwiazdkowego przewoźnika, a w ocenie AirlineRatings.com znalazła się wśród 25 najlepszych linii lotniczych na świecie, zajmując 11 miejsce - informuje "Rzeczpospolita".