Droga nr 86 to jedna z kluczowych arterii w regionie, prowadząca od Katowic w stronę Tychów i Bielska-Białej. Trwająca od ponad trzech lat, znacznie opóźniona rozbudowa jej węzła z drogą krajową nr 81 w Giszowcu, powodowała dotąd duże utrudnienia: zamiast co najmniej dwóch pasów w każdą stronę, częściowo dostępne były tylko pojedyncze pasy. Od soboty dostępne są dwa pasy w każdym kierunku, a w niedzielę wieczorem otwarty zostanie łącznik autostrady A4 i drogi nr 86. Choć prace jeszcze trwają, od poniedziałku – jak informują władze miasta - wybudowany za ponad 300 mln z węzeł ma zyskać pełną funkcjonalność.
Kluczowa inwestycja w końcu gotowa
Premier Mateusz Morawiecki i prezydent Katowic Marcin Krupa zorganizowali w niedzielę rano konferencję na zamkniętym jeszcze łączniku drogowym, umożliwiającym zjazd z autostrady A4 od strony Wrocławia na drogę krajową nr 86 w pobliżu nowego węzła z drogą nr 81.
- Dla Katowic przecięcie tego komunikacyjnego węzła gordyjskiego, w którym dzisiaj się znajdujemy, jest niesamowicie ważne. To jedna z kluczowych inwestycji komunikacyjnych ostatnich wielu, wielu lat – komentował Mateusz Morawiecki. I przypominał, że w katowickiej dzielnicy Giszowiec ruch lokalny łączył się dotąd z tranzytowym, a z dróg w tym rejonie korzysta ok. 60 tys. samochodów na dobę.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Prezydent Katowic Marcin Krupa zapewnił z kolei, że węzeł jest już po niezbędnych odbiorach technicznych. Dzięki temu możliwe jest, jak stwierdził, "funkcjonalne" oddanie węzła do użytku. - Nadal trwać będą prace wykończeniowe, w żargonie drogowców są to tzw. "grabki". Już od jutra ruch w tym miejscu będzie przebiegał bardzo płynnie – zadeklarował prezydent miasta. Krupa podliczył, że aż 240 mln zł na inwestycję pochodziło ze środków unijnych, dzielonych na szczeblu centralnym, a ok. 60 mln zł dołożył budżet miasta.
Inwestycja w Giszowcu składa się z dwóch kluczowych części. Pierwsza to budowa bezkolizyjnego węzła dwóch dróg krajowych oraz rozbudowa DK86 od autostrady A4 do ul. Górniczego Stanu, która ma usprawnić ponadlokalne skomunikowanie południowej części aglomeracji katowickiej z jej strefą centralną oraz południowo-wschodniej części Katowic z drogami krajowymi i centrum miasta.
Druga część obejmuje rozbudowę istniejącego dziś węzła drogowego DK86 z ulicami 73. Pułku Piechoty, Karolinki, Kolistą, obsługującego ruch lokalny. Nowe, bezkolizyjne połączenia mają zyskać też piesi i rowerzyści - zlikwidowane zostało m.in. skrzyżowanie i przejście ze światłami na DK86.
Wykonawcy będą uciekać z budów? Jest apel do rządu
Rok opóźnienia
Według pierwotnych zapisów umowa z 2018 r. z konsorcjum firm NDI i Balzola na prace w Giszowcu opiewała na 285,8 mln zł, przy unijnym wsparciu ok. 210 mln zł. Umowa ta była wielokrotnie aneksowana. W październiku 2021 roku miasto sygnalizowało, że koszt wzrósł do ok. 308 mln zł, przy dotacji z UE 244 mln zł. W kwietniu 2022 roku podało natomiast, że koszt to 309,8 mln zł, a wysokość unijnego wsparcia - 239,3 mln zł.
Wiosną 2020 r. miasto zapowiadało, że kompleksowa przebudowa węzła zakończy się w pierwszej połowie 2021 r. Według informacji z listopada ubiegłego roku zakończenie prac na węźle przewidywane było wówczas w drugim kwartale 2022 r. W październiku 2021 roku pisano, że "zakończenie inwestycji przewidziane jest w drugiej połowie 2022 r". W kwietniu 2022 roku miasto zapowiedziało z kolei, że "za kilka miesięcy inwestycja będzie w całości gotowa".
Rozbudowa węzła dróg nr 86 i 81 to jedna z dwóch głównych inwestycji drogowych Katowic ostatnich lat. Druga to zakończona już budowa bezkolizyjnego węzła drogi nr 81 z ul. Armii Krajowej, na skraju dzielnicy Piotrowice.
W wakacje kierowcy dostaną więcej powodów do zadowolenia. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w lipcu i sierpniu zaplanowała otwarcie nowych odcinków pięciu dróg ekspresowych. Kierowcy zyskają m.in. komfortowe połączenie między Warszawą a polskim morzem. Ostatecznie zakończy się również wieloletnia budowa szybkiej trasy między Poznaniem a autostradą A1 za Bydgoszczą.