Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) to opracowanie projektowe o charakterze ogólnym, które jest niezbędne do uzyskania decyzji środowiskowej dla planowanej inwestycji. Zawiera ono przede wszystkim analizę proponowanych wariantów przebiegu nowej drogi.
To etap ważny również dla społeczeństwa, gdyż w trakcie prac projektanci kreślą bardziej szczegółowe warianty przebiegu przyszłej drogi, a następnie prezentują podczas spotkań informacyjnych mieszkańcom terenów, przez które ma przebiegać droga. Uwagi składane przez lokalną społeczność służą opracowaniu jak najlepszego wariantu przebiegu trasy - informuje GDDKiA.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Możliwe warianty przebiegu trasy analizowane są pod względem technicznym, ekonomicznym i środowiskowym, w tym również pod względem społecznym. Najkorzystniejszy z nich wskazywany jest jako rekomendowany we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
Samorząd dołoży się do inwestycji
Obwodnica Słubic w ciągu DK31 została ujęta na liście rezerwowej Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 jako możliwa do realizacji, lecz bez zapewnionych środków finansowych na ten cel.
Władze gminy Słubice, w której interesie jest usprawnienie ruchu w mieście, zadeklarowały poniesienie kosztów prac przygotowawczych. Zgodnie z zawartym porozumieniem, wybór wykonawcy dokumentacji, zawarcie umowy oraz nadzór nad jej realizacją leżą po stronie GDDKiA - informuje instytucja.
Obwodnica będzie stanowić nowy przebieg DK31 i wyprowadzi ruch tranzytowy poza Słubice. W założeniach ma również omijać sąsiedni Drzecin i Kunowice.
Droga ma powstać w standardzie drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), jednojezdniowej o dwóch pasach ruchu. Szacowana długość, zależnie od zaproponowanych wariantów, to ok. 10 km.
Pierwszy etap, którego zwieńczeniem będzie złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, ma zostać zrealizowany w ciągu 26 miesięcy od podpisania umowy.