Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MWL
|
aktualizacja

Szykuje się przymusowe wolne w PKP Cargo. Obejmie nawet 30 proc. załogi

100
Podziel się:

PKP Cargo zamierza od 1 czerwca czasowo zwolnić część pracowników z obowiązku świadczenia pracy. Jak poinformował w poniedziałek kolejowy przewoźnik, może to objąć 30 proc. załogi, a powodem są kłopoty finansowe spółki.

Szykuje się przymusowe wolne w PKP Cargo. Obejmie nawet 30 proc. załogi
PKP Cargo to przewoźnik towarowy (Adobe Stock, Wojciech Wrzesień)

Zamiar podjęcia takich kroków zarząd PKP Cargo skierował w poniedziałek do związków zawodowych celem konsultacji. Jak podkreślił przewoźnik, ma to związek okresowymi trudnościami finansowymi, jak również z czasowym ograniczeniem zadań związanych z przewozem ładunków.

Jak zaznaczył cytowany w informacji spółki p.o. prezesa PKP Cargo Marcin Wojewódka, jedną z przyczyn podjęcia takich działań jest znaczący spadek przewozów kolejowych i utrzymująca się negatywna tendencja w tym zakresie w stosunku do roku ubiegłego, a co za tym idzie również spadek wpływów. Jest to równoznaczne z wystąpieniem okresowych trudności finansowych - podkreślił Wojewódka.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Im większe ryzyko, tym większa musi być marża - Jarosław Szanajca - Dom Development w Biznes Klasie

Problemy w PKP Cargo

Według p.o. prezesa, przewoźnik zakłada, że skierowaniem na tzw. nieświadczenie pracy może zostać objętych nawet do 30 proc. ogółu pracowników. W poniedziałek rozpoczęto analizy na poziomie poszczególnych jednostek organizacyjnych - zaznaczył Wojwódka.

Jak poinformowało PKP Cargo, Wojewódka wyraził oburzenie, że poprzednie zarządy nie podjęły żadnych skutecznych działań celem przeciwdziałania niekorzystnym tendencjom. Zapewnił także, że powołany 26 kwietnia 2024 r. nowy zarząd rozpoczął konsekwentne podejmowanie wszelkich możliwych działań dla podniesienia efektywności biznesowej, czy optymalizacji kosztowej spółki.

Spółka podkreśliła, że zarząd wychodzi w ten sposób "naprzeciw oczekiwaniom zgłaszanym przez związki zawodowe o natychmiastowe podjęcie przez PKP i PKP Cargo skutecznych kroków, celem zapewnienia stabilności finansowej i dalszego rozwoju.

Jak przypomniał Wojewódka, okres nieświadczenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie może być krótszy niż miesiąc i dłuższy niż dwanaście miesięcy. Każdy pracownik przebywający na tzw. nieświadczeniu pracy ma zagwarantowane ustawowo świadczenie socjalne w wysokości 60 proc. miesięcznego ekwiwalentu pieniężnego, obliczanego jak wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy, wykonywanie czynności niezbędnych dla zachowania uprawnień zawodowych, może też korzystać ze świadczeń w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

PKP Cargo przypomniało, że podobne działania, czyli kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy było już kilkukrotnie stosowane w latach 2008-2015.

PKP Cargo poinformowało także, że wycofało się ze skutkiem natychmiastowym z umów sponsoringowych zawartych z klubem sportowym Widzew Łódź, z Polskim Komitetem Olimpijskim oraz z klubem Unia Skierniewice. Oszczędności z tego tyłu będą liczone w milionach złotych - przekonuje spółka.

PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Według informacji na stronie internetowej w 2022 roku firma zatrudniała 22 tys. osób. Jako Grupa oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. PKP Cargo to spółka akcyjna, największym pojedynczym akcjonariuszem jest PKP, które posiada 33,01 proc. akcji.

W 2023 r. PKP Cargo osiągnęło zysk netto w wysokości 82,10 mln zł, wobec 148 mln zł w 2022 r. Tymczasem przychody z działalności operacyjnej osiągnęły 5,55 mld zł, wobec 5,49 mld zł w 2022 r.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(100)
WYRÓŻNIONE
Poczt
7 miesięcy temu
Koszty pracownicze czyli ZUS już dawno przekroczyły granice absurdu i mamy efekty. To już jest kolejna firma która upada. Ta lawina dopiero się zaczyna. Najgorsze jest to że obecna ekipa rządząca nie ma zielonego pojęcia co się dzieje w małych i średnich przedsiębiorstwach. Za chwilę nie będzie już czego zbierać.
asd
7 miesięcy temu
może niech dyrektorów zwolnią od świadczenia pracy, pewnie wyjdzie taniej
Bbn
7 miesięcy temu
Demontaż państwa trwa
NAJNOWSZE KOMENTARZE (100)
Motyl
7 miesięcy temu
Moja żona dzisiaj dostała telefon że jest zakwalifikowana na przymusowy rok,za czterdziesci lat nie nagannej pracy(ale na100%że nie należała do związków, nawet stawkę miała niższą od tych którzy w związkach byli,pozdrawiam związki.A.
Agnieszka
7 miesięcy temu
Jako pracownik centrali Katowice nie wyobrażam sobie dojazdu do Tarnowskich Gór, czy innej lokalizacji…. już teraz jadę do pracy 1,5 godziny. Licze że nie opuścimy budynków na Korfantego
Emeryt
7 miesięcy temu
Ponowny powrót do jednego PKP byłby dobrym pomysłem. Pamiętam czasy DOKP…. wszystko działało szybciej (decyzyjnie) … teraz to tragedia !
Waldek
7 miesięcy temu
W tej firmie tylko maszyniści, rewidenci, ustawiacze, odprawiacze…. i może 20 procent załogi uczciwie pracuje !
Mirek
7 miesięcy temu
Ciekawe jakie nowości dowiemy się w Poniedziałek ?
...
Następna strona