Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

Tajemnicze awarie polskich pociągów. Hakerzy podają przyczyny

12
Podziel się:

W 2022 r. doszło do serii awarii pociągów firmy Newag z Nowego Sącza. Z ustaleń dziennikarzy Onetu wynika, że tajemnicze i trudne do usunięcia usterki, które uziemiały pojazdy, wywoływane mogły być celowo. Sprawa jest "znana" Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu.

Tajemnicze awarie polskich pociągów. Hakerzy podają przyczyny
Testy pociągu Newag Impuls 45WE (PAP, Andrzej Grygiel)

Newag to jeden z liderów wśród producentów taboru kolejowego w Polsce. Jego pojazdy z serii Impuls służą m.in. w Kolejach Dolnośląskich, PolRegio czy warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. W 2022 r. doszło do serii usterek tych maszyn, co spowodowało ich uziemienie.

Z ustaleń dziennikarzy Onetu wynika, że sprawa ma drugie dno. Anonimowy ekspert ds. bezpieczeństwa na kolei powiedział, że za kulisami trwa walka o wielkie pieniądze za serwisowanie Impulsów. Zwłaszcza po tym, jak niezależnie od woli Newagu prawnie dopuszczono do tego zewnętrzne firmy.

Serwisanci firmy SPS Mieczkowski spod Bydgoszczy mieli tak duże problemy z naprawą pociągów, że do ustalenia przyczyn usterek wynajęli hakerów z grupy Dragon Sector. Ci natomiast podali podczas konferencji "Oh My H@ck", że - jak twierdzą - odkryli ingerencję producenta w oprogramowanie pojazdów.

Z tekstu wynika, że Newag miał to robić specjalnie, aby umowy na serwis Impulsów wrócił do niej. Zaznaczono w artykule, że producent miał problemów z serwisowaniem swoich pociągów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Do pracy z MBA? "Nagle się okazuje, że to jest ofiara losu" - Henryka Bochniarz - Biznes Klasa #7

Hakerzy na pomoc serwisantom pociągów firmy Newag

- Najpierw ktoś z Newagu wpisał w oprogramowanie logikę, że jeśli pociąg stoi w miejscu dłużej niż dziesięć dni, wtedy nie ruszy z miejsca. Ktoś najwidoczniej wymyślił, że skoro pociąg stoi, to na pewno jest na przeglądzie w jakimś serwisie. Tyle że te pociągi stały także w hangarach Kolei Dolnośląskich. Ktoś z Newagu słusznie potem uznał, że to psuje narrację o niekompetencji SPS, dlatego wprowadzono swoistą "innowację" - powiedział Michał Kowalczyk z Dragon Sector, który z Sergiuszem Bazańskim oraz Jakubem Stępniewiczem opublikowali raport w tej sprawie.

Hakerzy dodali, że w niektórych pojazdach wykryto dodatkowe "zabezpieczenie", które wprowadzało im logikę, że "nie ruszą z miejsca, jeśli będą stały w konkretnej lokalizacji na terenie Polski". Na liście znalazły się hale zewnętrznych firm serwisowych.

Newag stanowczo zaprzecza ustaleniom hakerów, a rzecznik firmy przekazał, że spółka o sprawie powiadomiła już "odpowiednie służby".

"Wedle wiedzy i oceny Spółki, użytkownicy pojazdów kolejowych w Polsce, kierując się głównie lub wyłącznie ceną, coraz częściej powierzają utrzymanie pojazdów kolejowych podmiotom, które nie posiadają odpowiednich kompetencji i know-how, niezbędnych do utrzymania nowoczesnych pojazdów kolejowych. W ocenie Spółki tego rodzaju polityka, która jest nie do pomyślenia w krajach Europy Zachodniej, może kiedyś doprowadzić do ludzkiej tragedii w postaci katastrofy kolejowej" - głosi fragment oświadczenia firmy Newag.

Centralne Biuro Antykorupcyjne odpowiedziało Onetowi, że sprawa jest mu "znana" i "bardzo złożona".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(12)
WYRÓŻNIONE
Gość
rok temu
Dziennikarze Onetu niczego nie odkryli. Dziś była prezentacja na konferencji OhMyHack na której wymienieni w artykule hakerzy przedstawili dokładnie spawę
Drt
rok temu
No to grubo. Podobno UTK udaje że nic się nie stało... przecież teraz hakerzy z fsb mogą zatrzymać polowę pociagów w Polsce jednym palcem
Kolejarz
rok temu
Gdzie jest prokuratura ABW i inne służby. Przecież oprócz nieuczciwej konkurencji to zagrożenie dla zdrowia i życia pasażerów.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (12)
Paweł
10 miesięcy temu
Umowę serwisową i po serwisową podpisuje się z wytwórcą a nie z firmami innymi. Tego wymaga przyzwoitość nabywcy . W byłej mojej firmie zrobili to samo. Jak maszyna padła po serwisie obcej firmy nikt z wytwórni nie chciał przyjechać. Nie musiał. Nikt po kimś nie chce naprawiać spartolonej roboty.
zxx
rok temu
ONET też kiedyś napisał intencjonalnie, że polskie karabinki GROT są wadliwe.
Obrzydliwe
rok temu
No to już wiem dlaczego mój pociąg z Głogowa do Leszna notorycznie się psuje.
Kolejarz
rok temu
Gdzie jest prokuratura ABW i inne służby. Przecież oprócz nieuczciwej konkurencji to zagrożenie dla zdrowia i życia pasażerów.
Drt
rok temu
No to grubo. Podobno UTK udaje że nic się nie stało... przecież teraz hakerzy z fsb mogą zatrzymać polowę pociagów w Polsce jednym palcem