Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
PGO
|
aktualizacja

Tak źle nie było od ponad 25 lat. "Rynek motoryzacyjny cofnął się do ubiegłego wieku"

148
Podziel się:

W czerwcu sprzedało się najmniej samochodów od ćwierć wieku. Do tej pory problemem była dostępność aut. Teraz dochodzi do tego spadek zapotrzebowania na kupno pojazdów. "Pod względem wysokości sprzedaży rynek motoryzacyjny w UE cofnął się do XX wieku" - alarmuje "Puls Biznesu".

Tak źle nie było od ponad 25 lat. "Rynek motoryzacyjny cofnął się do ubiegłego wieku"
Sprzedaż aut najniższa od ćwierć wieku (Adobe Stock, Evgeny&Karina Gerasimovi)

W czerwcu 2022 r. na terenie Unii Europejskiej zarejestrowano niewiele ponad 886,5 tys. nowych samochodów osobowych. "To nie tylko o 15,4 proc. mniej niż w czerwcu 2021 r. Wynik ten jest też najniższy od 26 lat - gorszy miesięczny wynik sprzedaży odnotowano w 1996 r. - podało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów" - czytamy w "Pulsie Biznesu".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Sprzedaż samochodów mocno w dół. "Sytuacja jest nieco paradoksalna"

Sprzedaż aut. Oto gdzie jest najgorzej

Jak podaje dziennik, spadki odnotowano na niemal wszystkich rynkach Unii Europejskiej. Wyjątkiem jest niewielki rynek łotewski, na którym zarejestrowano w czerwcu 1560 nowych osobówek, czyli o 6,5 proc. więcej niż przed rokiem. Pozostała część tabeli świeci na czerwono.

Największe tąpnięcie (o 28,4 proc.) zanotowano w Chorwacji (4,9 tys. rejestracji), najmniejsze (1,2 proc.) w Bułgarii (2,9 tys. rejestracji). Poważnie stopniały największe europejskie rynki. W Niemczech przybyło niespełna 226,6 tys. nowych aut (spadek o 18,1 proc. rok do roku), we Francji blisko 172 tys. (-14,2 proc.), a we Włoszech 127,2 tys. (-15 proc.). W Polsce w analizowanym okresie zarejestrowano blisko 39,6 tys. samochodów, czyli o 8,5 proc. mniej niż rok temu.

Od początku stycznia do końca czerwca motoryzacyjny rynek UE stopniał o 14 proc. r/r. Zarejestrowano niewiele ponad 4,6 mln nowych aut osobowych. Traciły wszystkie największe rynki: niemiecki 11 proc. (1,23 mln rejestracji, francuski 16,3 proc. (772 tys. rejestracji), włoski 22,7 proc. (685 tys. rejestracji). W Polsce zarejestrowano w pierwszym półroczu 2022 r. 212,4 tys. nowych osobówek, czyli o 12,3 proc. mniej niż rok wcześniej.

Spada popyt na samochody

Prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar Wojciech Drzewiecki tłumaczy, że powody obserwowanego spadku liczb rejestracji nowych aut są wciąż te same. - Niska podaż wywołana kłopotami z dostępnością podzespołów, głównie elektronicznych, do budowy samochodów. Niestety w ostatnich miesiącach nasila się inna tendencja - słabnący popyt. Nie jest to jeszcze nagminne zjawisko, ale niektórzy sprzedawcy już raportują mniejsze zainteresowanie zakupem nowego auta - mówi Drzewiecki cytowany przez "PB". Jak dodaje, malejący popyt nieprędko będzie widoczny w oficjalnych statystykach.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(148)
WYRÓŻNIONE
zwykłyRP
2 lata temu
Oto czym kończą się oderwane od rzeczywostości regulacje prawne i normy dotyczące np. wyposażenia samochodów, a windujące ich ceny do absurdalnych poziomów. W Europie już nie da się kupić prostego auta dla zwykłego człowieka, który jeżdżąc pojazdem używa własnego rozumu. Któremu nie są potrzebne te wszystkie asystenty, czujniki, programy, komputery, dostępy do sieci itd. wymagane przez coraz to nowe regulacje wspólnotowe. We wszystkich częściach świata od Japonii po USA taka oferta jest czymś normalnym Ale nie w Unii Europejskiej gdzie eurokraci chcą mieć wpływ na niemal każdy aspekt życia Europejczyków. Tak powoli spełnia się idea Eurokołchozu. Nowoczesnego, ekologicznego, postępowego... ale jednak kołchozu.
mrok
2 lata temu
Problem jest bardzo prost - ceny nowych aut są chore i jakość tych "papierowych" zabawek powala.
starszy
2 lata temu
z chęcią bym kupił nowe auto z salonu, ale bez tych wszystkich komputerów, to podwyższa cenę, gdzie się podziały gołe auta, ?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (148)
Uwazny
2 lata temu
Sytuacja w Polsce jest ponizej krytyki! Polska stala sie zlomowiskiem uzywanych samochodow I rynkiem dla samochodow niechcianych na swiecie. Zwykly obywatel nie posiadajacy firmy nie ma szans kupna samochodu bo ceny z kosmosu. Pozostaje kupno starego ktory jest podkrecany, licznik przekrecany, generalnie kupuje sie kota w worku bo komis da ci 3 miesiące czyli tyle zeby wyjechac pare razy na droge. Wiekszosc samochodow pochodzi z Niemiec z zatopienia, mowi sie ze 1-szy wlasciciel- z pewnoscia w Polsce a ilu bylo wczesniej??? Jestesmy smietniskiem, czy ktos w tym kraju dba o interesy obywateli!!!!
Xxxx
2 lata temu
Dalej podnoście ceny to ma pewno sprzedaż wzrośnie
1980
2 lata temu
Samochody zdrożały o 40 % , koszty kredytu o 25% , koszty serwisowsnia o 30 % a o awaryjności nowych jezdzidełek lepiej nie wspominać ( 80 tyś km i na złom )
Janek
2 lata temu
E tam, każdy widzi co chce w ubiegłym wieku nie było ani elektryków ani hybryd ani mirai na wodór, idzie to do przodu
Poooolak
2 lata temu
Bo nikt nie wie co będzie . UE sama się mota . Dla mnie to odsunąć Niemcy od rządzenia w UE . I powoli wszystko się ustabilizuje . A najbardziej to timermansa czy jakoś tak . Jak by nie pisał to gamoń .
...
Następna strona