11 stycznia 2023 r. spółka PKP Intercity wprowadziła nowy cennik biletów dla pasażerów. Ceny bazowe biletów jednorazowych w pociągach Pendolino wzrosły średnio o 17,8 proc., w pociągach Express InterCity (EIC) o 17,4 proc., a w pociągach Twoich Linii Kolejowych (TLK) i Intercity (IC) średnio o 11,8 proc. Podwyżka cen była szeroko komentowana przez pasażerów. Przewoźnik uzasadnił ją wzrostem cen prądu.
Ceny biletów PKP w dół od 1 marca
- Nie pamiętam tak dużej podwyżki cen biletów w ostatnich 10 latach. To kompletnie niezrozumiałe, zwłaszcza że jako społeczeństwo wydajemy miliardy złotych na dotacje i inwestycje w PKP PLK. Tego nie da się obronić - mówił money.pl Piotr Rachwalski, były prezes Kolei Dolnośląskich oraz założyciel Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei.
Ostatecznie jednak stawki zostały obniżone. O decyzji poinformował początkiem lutego sam przewoźnik. Jak tłumaczyła spółka PKP Intercity, wprowadzenie niższych cen jest możliwe m.in. dzięki zwiększeniu rekompensaty dla spółki na 2023 r. w ramach umowy dot. świadczenia usług publicznych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Oprócz biletów jednorazowych spadły też ceny biletów odcinkowych, Kart Intercity (uprawniających do nielimitowanych podróży pociągami w dowolnych relacjach) oraz opłat za przewóz roweru, psa i bagażu. Ci, którzy kupili bilety odcinkowe lub Karty Intercity w cenach obowiązujących od 11 stycznia mogą ubiegać się o zwrot środków.
Nowa cena za pociąg z Warszawy do Krakowa
Od 1 marca przejazdy pociągami TLK i IC są tańsze średnio o około 11 proc., a EIC i EIP (Express InterCity Premium, czyli Pendolino) - o ok. 15 proc. Nowe stawki uwzględnia już internetowy system zakupu biletów PKP.
Dzień przed wprowadzeniem obniżek bilet normalny na przejazd drugą klasą z Warszawy do Krakowa pociągiem EIP kosztował 199 zł bez promocji. Obecnie cena ta wynosi 169 zł.
W przypadku podróży z Łodzi do Poznania (połączenie TLK) za miejsce w drugiej klasie trzeba było zapłacić 61,20 zł. Dziś to 54,40 zł.
Z kolei przejazd drugą klasą z Krakowa do Poznania pociągiem Intercity między 11 stycznia a 1 marca kosztował 86 zł. Cena spadła do niecałych 69 zł. W pierwszej klasie ten przejazd kosztował 113 zł bez promocji, a dziś 85,85 zł
Z danych resortu infrastruktury wynika, że z połączeń TLK i IC korzysta 90 proc. pasażerów PKP Intercity. Z kolei pasażerowie pociągów kategorii EIP i EIC to łącznie 10 proc. liczby korzystających z usług PKP Intercity. Te połączenia nie są dotowane i spółka uruchamia je na własne ryzyko biznesowe.