Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|
aktualizacja

Tarcza "Katarzyna" po katastrofie wraca do akcji. "Monitoring kamienic 24 h na dobę"

2
Podziel się:

Po dwóch miesiącach przestoju z powodu katastrofy budowlanej tarcza TBM "Katarzyna" wznowiła drążenie tunelu średnicowego w Łodzi. Kiedy maszyna wyjedzie spod zawalonej kamienicy przy 1 Maja 23, rozpocznie się rozbiórka jej zrujnowanej części i ustalanie przyczyn katastrofy - poinformowała PKP PLK.

Tarcza "Katarzyna" po katastrofie wraca do akcji. "Monitoring kamienic 24 h na dobę"
Tarcza TBM "Katarzyna" wznowiła drążenie tunelu średnicowego w Łodzi (PAP, Marian Zubrzycki)

Maszyna stanęła na głębokości 17 m poniżej gruntu, pod budynkiem przy ul. 1 Maja 23 w Łodzi, kiedy 6 września runęła część budynku.

- TBM "Katarzyna" wznowiła drążenie głównego tunelu, po wzmocnieniu gruntu pod budynkami Próchnika 44 oraz 1 maja 23 i 1 maja 21. Obecnie tarcza powoli przesuwa się w kierunku ul. Więckowskiego - poinformował PAP w poniedziałek Rafał Wilgusiak z PKP PLK. - Przez 24 godziny na dobę prowadzimy monitoring kamienic - dodał.

Przez dwa miesiące wykonawca zabezpieczał budynki według zaleceń Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Łodzi. Wzmocniony i ustabilizowany został grunt oraz budynki przy al. 1 Maja 21, 23 i przy ul. Próchnika 44.

Byliśmy gotowi do wznowienia pracy, więc maszyna ruszyła, kiedy tylko dostaliśmy decyzję inspektora nadzoru budowlanego zezwalającą na drążenie tunelu. Powołany jest już zespół, który przystąpi do ustalania przyczyny zawalenia się kamienicy. Rozpocznie pracę natychmiast po wyjściu tarczy spod budynków - powiedział rzecznik budowy tunelu średnicowego Piotr Grabowski.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Biznes na sprzedaży okularów. "Marże nawet 90%" - Mateusz Matula, prezes Kodano w Biznes Klasie

Wilgusiak wskazał, że dla zamawiającego, czyli PLK SA, oraz wykonawcy (PBDiM) "priorytetem jest jak najszybszy powrót lokatorów do swoich mieszkań, jak również zapewnienie bezpieczeństwa ludzi i budynków na całej trasie drążenia tunelu aż do dworca Łódź Fabryczna".

- Po wyjechaniu tarczy, zespół rzeczoznawców ponownie oceni stan techniczny budynków i mieszkań. Jeżeli eksperci budowlani uznają, że jest bezpiecznie, relokowani mieszkańcy będą mogli wracać do swoich lokali - powiedział.

Nadal w hotelach przebywają mieszkańcy budynków przy 1 Maja 23, 21 i 19 oraz Próchnika 44. Lokatorzy mieli wrócić do swoich domów 16 września. Już wiadomo, że zawalona część budynku zostanie ręcznie rozebrana. Decyzja o przyszłości całej prawej oficyny kamienicy przy al. 1 Maja 23 zapadnie dopiero po uporządkowaniu terenu i ekspertyzie technicznej konstrukcji budynku.

Wilgusiak podtrzymał, że obowiązującym terminem zakończenia inwestycji jest nadal termin kontraktowy, czyli 2026 rok. - Zmiany w harmonogramie mogą nastąpić po odpowiednio udokumentowanym i uzasadnionym roszczeniu wykonawcy, które będzie przedmiotem rozpatrzenia i rekomendacji inżyniera kontraktu - dodał.

Pociągi pojadą tunelem pod Łodzią w 2027 r.

Według obowiązującego planu drążenie tunelu powinno się zakończyć w połowie przyszłego roku. Kolejne 18 miesięcy mają zająć prace wykończeniowe, instalacyjne, testy i odbiory techniczne. Pociągi miały pojechać tunelem z grudniowym rozkładem jazdy 2026 r.

28 października na konferencji poświęconej Kolei Dużych Prędkości w Łodzi wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zasugerował, że każdy przestój na takiej budowie ma wpływ na harmonogram, a on spodziewa się, że dwumiesięczne opóźnienie może jeszcze się zwiększyć. Należy więc brać pod uwagę, że pociągi pojadą tunelem pod Łodzią dopiero w 2027 r.

Tunel średnicowy ma w przyszłości połączyć Dworzec Fabryczny w Łodzi ze stacjami Łódź Kaliska (kierunek Sieradz, Kalisz) i Żabieniec (kierunek Kutno, Łowicz) i skróci czas przejazdu pociągów na trasie Warszawa - Poznań i Wrocław.

7,5-kilometrowy tunel dzieli się na dwie części. Dwutorowy odcinek od Łodzi Fabrycznej do Kozin drąży większa z dwóch tarcz - "Katarzyna". Cztery jednotorowe tunele na zachód od przystanku Koziny kopie mniejsza tarcza - "Faustyna".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(2)
WYRÓŻNIONE
nie inaczej
2 miesiące temu
To są ponad stuletnie kamienice od środkowej komuny nie remontowane. Będą zawalać się kolejne jak nie teraz to później od drgań od pociągów w tunelach.
ału
2 miesiące temu
Monitoring ... znaczy chociaż będą patrzeć jak się składają
NAJNOWSZE KOMENTARZE (2)
ału
2 miesiące temu
Monitoring ... znaczy chociaż będą patrzeć jak się składają
nie inaczej
2 miesiące temu
To są ponad stuletnie kamienice od środkowej komuny nie remontowane. Będą zawalać się kolejne jak nie teraz to później od drgań od pociągów w tunelach.