W opinii analityków PIE, w perspektywie najbliższych kilku lat rynek pracy będzie podlegać zmianom, które mogą nasilić problemy firm z pozyskaniem pracowników o odpowiednich kwalifikacjach.
Eksperci wskazali na już istniejące trudności w znalezieniu kompetentnych pracowników. Zwrócili też uwagę, że większość firm nie podejmuje inwestycji w rozwój kwalifikacji pracowników poprzez szkolenia.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Brakuje pracowników z odpowiednimi kompetencjami
Według badania PIE opublikowanego w najnowszym wydaniu "Tygodnika Gospodarczego PIE", dla 35 proc. badanych firm barierą mającą duże znaczenie w działalności przedsiębiorstwa są trudności w pozyskaniu pracowników o odpowiednich kompetencjach. Na duże trudności z tym związane rzadziej narzekają mikrofirmy (32 proc. wskazań) niż duże przedsiębiorstwa (38 proc.), "których zwykle szerszy zakres działania wymusza zapotrzebowanie na pracowników o różnych specjalizacjach i kompetencjach".
Duże problemy z pozyskaniem odpowiednich pracowników zgłaszają przede wszystkim firmy zajmujące się transportem i magazynowaniem, a także działalnością związaną z kulturą, rozrywką i rekreacją (po 48 proc. wskazań) oraz z sektora IT (46 proc.) i przetwórstwa przemysłowego (43 proc.). W 2021 r. było to 72 proc., a w 2022 r. - 59 proc.
Firmy inwestują w pracowników
"Wydaje się, że w czasach dynamicznego rozwoju nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych, zmian w stylach zarządzania i modelach współpracy, udział firm inwestujących w kompetencje pracowników powinien być większy" - zaznaczyli eksperci PIE.
Zwrócili uwagę, że odsetek firm inwestujących w rozwój kompetencji pracowników zależy od skali trudności przedsiębiorstw w pozyskiwaniu pracowników o odpowiednich kompetencjach.
"Firmy, które wskazują na duże trudności związane z pozyskiwaniem pracowników, o odpowiednich kompetencjach częściej szkolą lub planują szkolić już zatrudnionych pracowników (48 proc.), niż przedsiębiorstwa, dla których pozyskiwanie pracowników jest mało utrudniającą barierą (33 proc.)" - podsumowano.
Badania PIE przeprowadzono w grudniu 2022 r. na próbie 1000 firm.