Setki chińskich sprzedawców na platformie Temu protestowało przeciwko - ich zdaniem - nieakceptowalnie wysokim karom nakładanym przez firmę - przekazał agencji Reuters jeden z uczestniczących handlowców. Od momentu uruchomienia we wrześniu 2022 roku, popularność Temu rośnie na całym świecie.
Sprzedawca odzieży z Kantonu poinformował Reutersa, że w kwietniu Temu wprowadził nowe kary, które mogą wynosić pięciokrotność wartości sprzedanych produktów w przypadku zwrotów. - Nie mam nic przeciwko zwracaniu pieniędzy konsumentom... To, czego chcemy, to aby Temu przestało nakładać na nas grzywny bez powodu – powiedziała sprzedawczyni z Guangzhou, która w poniedziałek protestowała.
Temu powiedziało nam, żebyśmy zgłosili kwotę grzywien, które musimy zapłacić, ale nic z tym nie zrobili. W związku z tym 29 lipca zebrało się więcej sprzedawców, około 400 do 500 osób – wyjaśniła.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Sprzedawcy mówią o bankructwie, Temu, że kary są konieczne
W oświadczeniu Temu podało, że większość protestujących to sprzedawcy odzieży, działający również na Shein, i że firma współpracuje z nimi, aby znaleźć rozwiązanie. "Ci sprzedawcy odmówili rozwiązywania sporów za pośrednictwem normalnych kanałów arbitrażowych i prawnych przewidzianych w umowach ze sprzedawcami" – stwierdzili i dodali, że sprzedawcy byli niezadowoleni z procesu rozwiązywania problemów posprzedażowych dotyczących jakości i zgodności produktów.
Wielu sprzedawców zbankrutowało lub zamknęło działalność, odkąd Temu rozpoczęło praktykę nakładania kar za różne problemy, takie jak nieprawidłowe rozmiary odzieży - przekazał agencji jeden ze sprzedawców.
Kolejny ze sprzedawców wskazał, że jego produkty sprzedają się po 20 lub 30 juanów (11- 16 zł) za sztukę, a Temu nałożyło na niego karę w wysokości 290 tys. juanów (ok. 160 tys. zł). Tym samym podkreślił, że nie zarobił wystarczająco, aby zapłacić swoją karę.
Temu przekazało natomiast, że większość jego sprzedawców odnosi sukcesy w ramach jego wytycznych, zgłaszając zwiększoną sprzedaż i pozytywne opinie klientów. "Chociaż kary są konieczne, aby utrzymać wysokiej jakości rynek, jesteśmy zobowiązani do uczciwego egzekwowania i rozwiązywania sporów" - czytamy.