PKP Cargotabor w restrukturyzacji ma szansę na włączenie do struktur spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa (PKP LHS). To posunięcie może uratować 1000 miejsc pracy - stwierdzono w komunikacie Polskich Kolei Państwowych S.A.
W ramach inicjatywy spółki z Grupy PKP, w tym PKP S.A., PKP Cargo oraz PKP LHS, podpisały list intencyjny, który ma na celu wypracowanie nowej formuły funkcjonowania PKP Cargotabor.
List intencyjny zakłada rozmowy dotyczące możliwych wariantów przeprowadzenia transakcji, które obejmują oddanie do używania lub nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa PKP Cargotabor przez PKP LHS.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Umowa dotycząca nowej formuły działania powinna zostać zawarta do 1 lipca 2025 r. Siedziba nowego podmiotu planowana jest w Tarnowie, a list intencyjny obowiązuje do 31 grudnia 2025 r.
Utrzymanie zakładów w Polsce
Dzięki inicjatywie, jak wskazano w informacji prasowej, zakłady PKP Cargotabor oraz inne punkty związane z obsługą taboru będą mogły nadal funkcjonować w różnych regionach Polski, takich jak Gorzów Wielkopolski, Toruń, Tczew, Kluczbork, Ostrów Wielkopolski, Tarnowskie Góry, Dąbrowa Górnicza, Pszczyna, Kraków, Łódź, Zduńska Wola i Czerwieńsk.
Prezes zarządu PKP LHS, Łukasz Górecki, podkreślił, że szczegóły transakcji zostaną określone po przeprowadzeniu analiz.
- Na dzisiaj wartość rynku usług remontowych taboru kolejowego szacowana jest na ok. 1,5 mld zł. Spółka po przeprowadzeniu restrukturyzacji i wprowadzeniu rynkowych metod zarządzania ma perspektywę odzyskania pozycji na rynku - skomentował Górecki po podpisaniu listu.
Zwolnienia grupowe w PKP Cargotabor
W lipcu tego roku PKP Cargotabor złożył wniosek o otwarcie postępowania sanacyjnego, co było konsekwencją podobnego wniosku złożonego przez PKP Cargo w czerwcu.
W październiku PKP Cargo poinformowało natomiast, że zwolnieniami grupowymi w PKP Cargotabor zostanie objętych nie więcej niż 520 pracowników. Spółka przyjęła regulamin zwolnień grupowych, co rozpoczęło proces zwalniania pracowników.
PKP Cargotabor specjalizuje się w utrzymaniu taboru kolejowego, oferując usługi naprawcze dla podmiotów z Grupy PKP Cargo. Z kolei PKP LHS zarządza najdłuższą linią szerokotorową w Polsce, łączącą przejście graniczne Hrubieszów - Izow z woj. śląskim.
W pierwszym półroczu 2024 r. przewiozła ponad 6 mln ton towarów, co stanowi wzrost o ponad 29 proc. w porównaniu do 2023 r.