Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|
aktualizacja

Skandal na kolei. Newag pozywa posłankę Paulinę Matysiak

156
Podziel się:

Nie możemy dłużej tolerować naruszania dobrego imienia Newag - informuje w oświadczeniu producent taboru kolejowego. Spółka zdecydowała o złożeniu pozwu wobec posłanki Lewicy Pauliny Matysiak.

Skandal na kolei. Newag pozywa posłankę Paulinę Matysiak
Posłanka Lewicy Paulina Matysiak (PAP)

Polski producent pociągów, firma Newag pozwała hakerów z grupy Dragon Sector oraz podmiot o nazwie: Serwis Pojazdów Szynowych Mieczkowski sp. z o.o. Chodzi o głośną sprawę zainstalowania oprogramowania wywołującego blokowanie pociągów Impuls.

Teraz spółka informuje, że pozywa również posłankę Paulinę Matysiak.

Newag pozywa posłankę Paulinę Matysiak

"Od ponad roku Newag i SPS Mieczkowski toczą spór biznesowy, którego przedmiotem jest ustalenie odpowiedzialności za tzw. usterki pociągów Impuls, które w niewyjaśnionych jak dotąd okolicznościach rzekomo "zatrzymują się w szczerym polu". Spór jest na tyle głęboki, że dotyczy nawet tego, czy pociągi rzeczywiście się zatrzymują. Niejasny i nieustalony jest zarówno sam przebieg, jak i wszystkie okoliczności i przyczyny tych incydentów" - informuje Newag w przesłanym do naszej redakcji komunikacie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Sprzedaje sprzęt elektroniczny za 5 mln zł dziennie - Wojciech Buczkowski w Biznes Klasie

"To, co nas dziwi i oburza to fakt, że w sytuacji, w której prokuratura, służby specjalne, sądy, biegli, UTK, UOKiK i wielu ekspertów nie są w stanie na obecnym etapie stwierdzić, kto w tej sprawie ma rację, jest jedna osoba, która zajmuje w tym sporze jednoznaczne i twarde stanowisko. Tym kimś jest posłanka Paulina Matysiak"- dodaje spółka.

"W związku działalnością pani poseł, jawnym wspieraniem jednej ze stron sporu, a przede wszystkim w związku z wypowiedziami Pani Poseł Pauliny Matysiak i jej atakami na naszą firmę i jej dobre imię, zmuszeni jesteśmy wystąpić na drogę sądową. Właśnie złożyliśmy przeciw niej pozew o naruszenie naszych dóbr osobistych" - informuje spółka.

"To, co przelało czarę goryczy i utwierdziło nas w przekonaniu, że nie mamy wyjścia, było jej zachowanie na niedawnym posiedzeniu Komisji Infrastruktury, a potem na sali plenarnej Sejmu. Na jej zaproszenie - nie pierwszy raz zresztą - w Sejmie pojawił się prawnik reprezentujący podmiot prowadzący działalność gospodarczą, jakim jest SPS Mieczkowski wraz z wynajętymi przez ten podmiot hakerami, w sprawie, w której podmioty te toczą spór biznesowy z i innym podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą, jakim jest Newag. Wszystko po to, żeby mogli oni - korzystając z powagi Sejmu - przedstawić swoje - z natury rzeczy - subiektywne stanowisko w tej sprawie" - przekonuje Newag.

Skandal na kolei

Afera związana z pociągami Newag wybuchła pod koniec 2023 r., gdy hakerzy z grupy "Dragon Sector" podali wyniki swojego śledztwa, o czym poinformował jako pierwszy onet.pl. Zostali poproszeni o pomoc przez przewoźników, w tym Koleje Dolnośląskie, którym z niewiadomych przyczyn psuły się pociągi Impuls firmy Newag.

Eksperci wykryli, że w oprogramowaniu miały być zapisy sprawiające, że pojazdy mają ulegać awarii w określonych miejscach.

Tym informacjom stanowczo zaprzeczył producent i oskarżył o pomówienia ze strony konkurencji.

"Nieprawdą jest, że wywoływaliśmy usterki naszych pociągów, by rzekomo przejąć zlecenia na ich naprawę. To oszczerstwo. Firma serwisująca tabor dla Kolei Dolnośląskich nie potrafiła wywiązać się ze zlecenia serwisu pociągów naszej produkcji i, aby uniknąć kar umownych, stworzyła tę spiskową teorię na potrzeby mediów. Z Onetu dowiedzieliśmy się, że wynajęła hakerów, którzy dla niej mieli stworzyć raport nas obwiniający - tak sprawę komentował wówczas prezes Newagu Zbigniew Konieczek, cytowany przez PAP Biznes.

Newag już przed publikacją Onetu złożył stosowne zawiadomienia do organów ścigania dotyczące podejrzenia modyfikacji oprogramowania pociągów bez jej autoryzacji. Prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski poinformował PAP, że już 3 kwietnia 2023 r. Newag zgłosił do ABW oraz Służby Kontrwywiadu Wojskowego istnienie ryzyka ingerencji w ich systemy sterowania pojazdami kolejowymi.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(156)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
undefined und...
2 tyg. temu
Jak to nie wiadomo co sie stało skoro wiadomo. A Newag powinien przeprosic hakerów.
KiPfacet
2 tyg. temu
Wystarczy sobie odpowiedzieć kto zarabiał dzięki wadliwemu oprogramowaniu i wtedy wiadomo kto zrobił. Nieprawdaż Newag???
Okrutny
2 tyg. temu
Na YT jest filmik z kongresu CCC, gdzie chlopaki z Dragon Sector na prezentacji dokladnie objasniaja sprawe. Kazdy kto troche kuma angielski moze sie przekonac, ze Newag zmodyfikowal oprogramowanie aby zaszkodzic konkurencji. Co ciekawe Newag pozwal Dragon Sector za naruszenie wlasnosci intelektualnej i nieuczciwa konkurencje a nie gloszenie nieprawdy.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Bzq
2 tyg. temu
Dobre imię? Kiedyś mieliście. Trzeba było nie kombinować, a tak chytry dwa razy traci.
stafan
2 tyg. temu
A prawo nie powinno dłużej tolerować robienia kurtyzany z logiki przez tą firmę, co z tego że to firma z polskim kapitałem? za takie wały i nikczemne kłamstwa wszyscy z jej zarządu którzy wiedzieli o tym procederze powinni iść siedzieć natomiast sama firma powinna zostać znacjonalizowana.
Krk
2 tyg. temu
Dobre imię czegoś co jest tylko na kartce i syst komputerowym ? Czy może newag to człowiek? Postuluje o przebadanie zarządu newag !!!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (156)
OOO
2 tyg. temu
Ciekawy jestem jak to się skończy. Niby wszystko wskazuje na Newag. Z drugiej jednak strony w Polsce na koniec 2023 roku było 87 973 pojazdów wraz z lokomotywami. Czyli nie ma tego nie wiadomo ile. Więc takie machlojki łatwo byłoby znaleźć. Wręcz za łatwo zważając, że tylko część jest wyprodukowana przez Newag.
BW53
2 tyg. temu
Pani Paulino Matysiak, odwagi i ani kroku w tył - to są cwaniacy lub tak o sobie sądzą. Atmosfera dzisiejszej "władzy" ich ośmiela - bądźmy Razem w pełnym tego słowa znaczeniu (choć ja w żadnym razie lewicowcem nie jestem).
Robert K.
2 tyg. temu
Niech kolej odpowie na pytanie,gdzie są miliardy które były przeznaczone na cyfryzację infrastruktury? Kto zmalwersował takie publiczne pieniądze?
Sykorsky
2 tyg. temu
A na kogo glosowali na koalicję 13 grudnia To mają co chcieli jest zabiegi msacy na celu obniżenie wartości spółki
RYCH
2 tyg. temu
W interesie newagu jest tak mącić i kręcić żeby nikt nie mógł stwierdzić że 2+2 równa się 4.
...
Następna strona