Jak zauważa "Rzeczpospolita", jeszcze niedawno Tesla dominowała w segmencie aut elektrycznych, ale jej przewaga zaczyna topnieć. Z danych CEPiK wynika, że w styczniu 2025 roku w Polsce zarejestrowano 1121 samochodów elektrycznych, co oznacza stagnację w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.
Największym zaskoczeniem jest jednak spadek Tesli w rankingach sprzedaży. W styczniu liderem rynku została Kia (196 szt.), za nią uplasował się Mercedes (126 szt.), a podium zamknął Hyundai (116 szt.). Tesla spadła na czwarte miejsce z wynikiem 103 sprzedanych egzemplarzy.
Sprzedaż Tesli Model 3 spada o 49 procent
Jeszcze większe zmiany zaszły w rankingu poszczególnych modeli. Najczęściej rejestrowanym elektrykiem w Polsce była Kia EV6 (124 szt.), a drugie miejsce zajęła Hyundai Kona (63 szt.). Dopiero na trzeciej pozycji, ex aequo, znalazły się Dacia Spring i Tesla Model Y (54 szt. każda). Tesla Model 3, która rok temu była na szczycie, tym razem zajęła dopiero ósme miejsce z 47 sprzedanymi egzemplarzami – co oznacza spadek sprzedaży o 49 proc.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Choć udział Tesli w całym rynku samochodowym w Polsce wyniósł 0,2 proc., to wynik ten jest o połowę gorszy niż w styczniu 2024 roku.
Niemcy i Chiny także odwracają się od Tesli
Podobne tendencje widać w innych krajach. W Niemczech Tesla, która w 2022 roku była liderem rynku elektryków, zanotowała 59-procentowy spadek sprzedaży rok do roku. Tymczasem sektor samochodów elektrycznych w tym kraju wzrósł aż o 53,5 proc., osiągając 16,7 proc. udziału w rynku.
Problemy Tesli widać również w Chinach, gdzie amerykańska marka odnotowała spadek sprzedaży o 11,5 proc. w porównaniu do stycznia 2024 roku. W grudniu zeszłego roku Tesla Model 3 została wyprzedzona przez Xiaomi SU7 – elektryczny model producenta smartfonów, który planuje dalszą ekspansję, wprowadzając na rynek SUV-a konkurującego z Teslą Model Y - czytamy.
"Rzeczpospolita" zauważa, że Elon Musk, który dotychczas był siłą napędową Tesli, może zaczynać szkodzić własnej marce. Na podsumowaniu wyników rocznych sam przyznał, że 2025 rok nie przyniesie dużych wzrostów sprzedaży. To znaczna zmiana tonu w stosunku do wcześniejszych zapowiedzi dynamicznego rozwoju.
Jeszcze większym problemem wydaje się polityczna aktywność Muska. Publiczne poparcie dla skrajnie prawicowej partii AfD w Niemczech oraz jego codzienna aktywność na platformie X (dawniej Twitter) w amerykańskiej polityce powodują, że część klientów zaczyna bojkotować Teslę.