Odcinek Kołbaskowo - Police zaprojektuje za 14,94 mln zł konsorcjum firm TPF i Databout. Projekt powstanie w 13 miesięcy. Trasa ma mieć 25,5 km, będzie się zaczynać w Kołbaskowie (węzeł Szczecin Zachód), następnie będzie prowadzić na północ, omijając od zachodu Szczecin. Zakończy się przed węzłem Police.
Z kolei odcinek Police - Goleniów, w ramach którego powstanie 5-kilometrowy tunel pod Odrą, zaprojektuje za 39,8 mln zł firma Voessing Polska. Ma na to 15 miesięcy. Odcinek ma mieć 23,4 km, rozpocznie się od węzła Police, który jest zlokalizowany w pobliżu wylotu z tunelu pod Odrą. Będzie biegł głównie na wschód, przechodząc tunelem pod Odrą i obszarem zakładów chemicznych w Policach. Zakończy się na węźle Goleniów Północ, który stanowi połączenie dróg ekspresowych S3 i S6.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Gdy projekty będą już gotowe, zostaną złożone wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Później zacznie się etap pozyskiwania nieruchomości pod drogę. Nowa trasa ma być alternatywą dla obecnego szlaku S3/A6, omijającego Szczecin od południa i wschodu - razem z nim ma utworzyć pierścień wokół stolicy Pomorza Zachodniego.
Dłuższego tunelu długo w Polsce nie będzie
- Duże inwestycje mają to do siebie, że napędzają gospodarkę regionu, są swoistymi silnikami rozwoju gospodarczego. Taką funkcję będzie pełniła zachodnia obwodnica Szczecina z najdłuższym tunelem w Polsce, którego na pewno przez wiele lat nie zdetronizuje inna inwestycja - komentował w środę szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- Zachodnie obejście odciąży aglomerację szczecińską i pozwoli na sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu, w tym tranzytowego. Dzięki nowej trasie powstanie także dogodny dojazd do zakładów chemicznych w Policach – dodał.
W listopadzie 2021 roku decyzją ministra Adamczyka przyznanych zostało 411,2 mln zł na prace przygotowawcze dla tej inwestycji. Obejmują one też uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i wypłatę odszkodowań za nieruchomości pod drogę.
Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina znajduje się w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Wcześniej droga była planowana do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Na zakopiance w końcu się udało
Przypomnijmy, że na początku listopada otwarty został dwukilometrowy tunel w masywie góry Luboń Mały, będący częścią zakopianki, czyli drogi S7. Jego budowa trwała ponad pięć lat. Wartość inwestycji to niemal miliard zł. Tunel zbudowała włoska firma Webuild, która przejęła dotychczasowego wykonawcę - firmę Astaldi.
Podczas prac wystąpiły nieprzewidziane problemy. Największym wyzwaniem było wielkie osuwisko, które uaktywniło się przy lewym portalu od strony południowej. Wówczas czasowo wstrzymano rozpoczęcie drążenia lewego tunelu od tej strony. Konieczne było zabezpieczenie osuwiska i przeprojektowanie obiektów inżynieryjnych. W czerwcu 2019 r. zakończyło się zabezpieczanie osuwiska betonowymi palami i przystąpiono do dalszego drążenia tunelu metodą podstropową, pod budynkiem wentylatorni. Jest on zlokalizowany bezpośrednio na wylocie tunelu lewego.
Trwają też przygotowywania do budowy tunelu na trasie S19 Via Carpatia od węzła Rzeszów Południe do Babicy. Drogowcy sprowadzają w częściach maszynę TBM (ang. Tunnel Boring Machine), która jest niezbędna do tego zadania. Na miejsce dotarły pierwsze części, które ważyły łącznie ok. 500 ton. Wkrótce w drogę ma ruszyć kolejne konwoje.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj