- CPK to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w naszej części Europy. Pomimo ogromnej skali realizujemy ją zgodnie z harmonogramem, osiągając kolejne kamienie milowe. Dziś realizujemy jeden z najważniejszych z nich: inaugurację współpracy z master architektem, który będzie miał największy wpływ na kształt nowego lotniska - powiedział w czwartek wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.
Jak wskazał, master architekt lotniska CPK ma m.in. zaprojektować budynek terminala pasażerskiego, dworca kolejowego oraz węzeł transportowy.
CPK - sztandarowa inwestycja rządu
W opinii Horały, przyszłe lotnisko ma być jednym z największych w Europie, będzie odpowiadało polskim potrzebom i aspiracjom, a wybrany na master architekta partner, jest "ze światowej czołówki".
W ramach programu inwestycyjnego pierwsze roboty budowlane zaczną się w komponencie kolejowym - to będzie początek drążenia tunelu kolei dużych prędkości pod Łodzią - mówił Horała.
Dodał, że mniej więcej w połowie przyszłego roku ruszą prace przygotowawcze, "czyli to przysłowiowe wbicie łopaty".
Ambasador Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej Anna Louise Clunes wskazała, że wybór Foster+Partners w projekcie CPK, to "kolejny przykład rozwoju partnerstwa brytyjsko-polskiego". "Jestem głęboko przekonana, że nasze brytyjskie doświadczenie w realizacji złożonych projektów transportowych może pomóc uczynić CPK sukcesem na światową skalę". Zapewniła, że rząd brytyjski będzie udzielał nadal wsparcia dla tej współpracy.
Szef Studio Foster+Partners Grant Brooker mówił, że w trakcie warsztatów projektowych, przemyślenia architektów skupiały się na ustaleniu kształtu budynku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
To oni zaprojektują CPK
- Chcieliśmy się zainspirować czymś, co jest lokalne, czyli krajobrazem, dziedzictwem, czymś, co będzie właściwe dla tego centrum komunikacyjnego zlokalizowanego w centrum kraju - powiedział Grant Brooker.
Dodał, że w projekcie ważnym elementem jest integracja wszystkich rodzajów transportu, utworzenie odpowiednich połączeń transportowych. - Musimy odpowiednio zaprojektować otwarte przestrzenie, ciągi komunikacyjne. Mówimy o olbrzymich przestrzeniach, budynkach, które mają pomieścić miliony osób - tłumaczył Brooker.
Jak mówił, architekci będą starali się zaprojektować budynek tak, by pasażerowie patrząc np. na pasy startowe odczuwali "ekstazę".
Foster+Partners to globalne biuro architektoniczne, urbanistyczne i projektowe, założone ponad 50 lat temu, w 1967 roku, przez Normana Fostera. Od tego czasu założyciel wraz z zespołem tworzył międzynarodowe biuro o światowej renomie. Pracownia łączy umiejętności architektoniczne z umiejętnościami w zakresie inżynierii, zarówno strukturalnej, jak i środowiskowej, urbanistyki, projektowania wnętrz i projektowania przemysłowego.
W ramach projektu CPK w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK ma zostać wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej