Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MLG
|

To jak na razie największa kara dla Kremla. A nadchodzi nokaut

Podziel się:

Odcięcie 90 proc. importu ropy z Rosji do UE to jak dotąd największa kara dla Kremla za inwazję na Ukrainę, ale równie bolesne mogą być sankcje dotyczące ubezpieczenia tankowców, które znacznie utrudnią Moskwie sprzedaż ropy do Indii i Chin – ocenia w piątek stacja CNN.

To jak na razie największa kara dla Kremla. A nadchodzi nokaut
Unijne firmy nie będą mogły "ubezpieczać ani finansować transportu" rosyjskiej ropy do krajów trzecich (Getty, 2002 Getty Images)

Dotychczas Rosja była w stanie ograniczyć straty spowodowane spadkiem eksportu do Europy poprzez kuszenie innych klientów znacznymi obniżkami cen. Jednak jeśli tankowców przewożących ropę nie będzie można ubezpieczyć, stanie się to znacznie trudniejsze – twierdzi amerykańska stacja.

Według niej zakaz ubezpieczania statków przewożących rosyjską ropę w UE utrudni Moskwie przekierowanie setek tysięcy baryłek dziennie do nabywców w Indiach i Chinach. Może się też przyczynić do dalszego wzrostu cen paliw.

- Uderzenie w stronę ubezpieczeniową to najlepsza próba wstrzymania przepływu rosyjskiej ropy, a nie tylko jego przekierowania – ocenił analityk branży naftowej z firmy Kpler, Matt Smith.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zobacz także: Podwyżki cen po sankcjach na Rosję. Będą dalsze wzrosty?

- Restrykcje na ubezpieczenia rosyjskich statków mają olbrzymią wagę i są podstawowym powodem, dla którego zakładamy, że nie wszystkie rosyjskie baryłki mogą być po prostu przekierowane z Europy do innych miejsc, szczególnie Chin i Indii. Zakaz dołoży komplikacji politycznych i ekonomicznych w handlu rosyjską ropą – powiedziała analityczka z S&P Global Commodity Insights, Shin Kim.

UE ogłosiła, że po sześciomiesięcznym okresie przejściowym unijne firmy nie będą mogły "ubezpieczać ani finansować transportu" rosyjskiej ropy do krajów trzecich. "To sprawi, że dalszy eksport ropy i produktów naftowych do reszty świata będzie dla Rosji szczególnie trudny, ponieważ operatorzy unijni są ważnymi dostawcami tego rodzaju usług" – oceniała w komunikacie Komisja Europejska.

Oczekuje się, że do sankcji UE przyłączy się również Wielka Brytania, co dodatkowo wzmocni ich działanie – podała CNN, podkreślając, że londyński rynek Lloyd’s of London od wieków odgrywa kluczową rolę w branży ubezpieczeń morskich.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP