Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
KKG
|
aktualizacja

600-tonowy kolos z Chin dotarł do Polski. Transport owiany tajemnicą

299
Podziel się:

Pierwsza tarcza TBM, która wydrąży jeden z tuneli kolejowych pod Pisarzową w Małopolsce, jest już na miejscu. Wykonawcy przygotowują tzw. kołyskę, czyli miejsce startu jej pracy - informuje PKP PLK. Ze względów bezpieczeństwa szczegóły transportu maszyn z Chin nie są podawane do publicznej wiadomości.

600-tonowy kolos z Chin dotarł do Polski. Transport owiany tajemnicą
Pierwsza tarcza TBM, która wydrąży jeden z tuneli kolejowych pod Pisarzową w Małopolsce, jest już na miejscu (PKP PLK S.A)

Maszyna o wadze 600 ton i średnicy tarczy 5 metrów dotarła z Chin do Polski drogą morską, a następnie na 30 ciężarówkach na miejsce budowy. W drodze do Polski jest już druga, dużo większa maszyna TBM o średnicy ok. 11 m, która dotrze na miejsce na przełomie lutego i marca.

Drążenie tuneli o długości niemal 4 km - głównego i ewakuacyjnego, ma ruszyć w pierwszej połowie bieżącego roku - przekazał PAP rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe Piotr Hamarnik.

Obecnie na odcinku tunelowym - w Męcinie i Mordarce, przygotowywane są miejsca, w których będą zaczynać się i kończyć nowe tunele kolejowe. Przeprawa pomiędzy tymi miejscowościami ma być gotowa w 2027 r. Większa z tarcz wydrąży tunel główny, którym pojadą pociągi, a mniejsza - tunel ewakuacyjny.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Festiwal obietnic Trumpa. Oto jaki może być skutek

Pierwsza do pracy przystąpi mniejsza maszyna, która we wrześniu przeszła niezbędne testy i odbiory w fabryce w chińskim Changsha. Następnie została rozebrana i przygotowana do transportu.

Ładunek składa się z 36 części o wadze ok. 600 ton. Największa z nich waży 87 ton, a tzw. głowica tnąca ma 4,8 metra średnicy i waży 41 ton. Morska podróż do Polski z portu w Szanghaju zajęła ok. 60 dni. Ze względów bezpieczeństwa szczegóły transportu maszyn TBM nie są podawane do publicznej wiadomości.

Drążenie tunelu pod Pisarzową potrwa kilkanaście miesięcy i będzie kosztowało ponad 1,9 mld zł netto. Realizuje je konsorcjum firm: Budimex SA, Gülermak Air Sanayi Inşaat ve Taahhüt oraz Gülermak. Po zakończeniu prac powstanie jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce o długości 3,75 tys. metrów.

Jedna z najdroższych inwestycji kolejowych w Polsce

Kolejowy tunel pod Pisarzową powstanie na nowej linii kolejowej nr 104, pomiędzy Nowym Sączem a Chabówką i będzie budowany w ramach większego projektu zwanego Podłęże-Piekiełko. Będzie to jedna z najdroższych inwestycji kolejowych w Polsce, o łącznej szacunkowej wartości 12 mld zł.

Jest ona finansowana m.in. z KPO oraz Krajowego Programu Kolejowego. Po zrealizowaniu projektu Podłęże-Piekiełko najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków-Nowy Sącz w ok. 60 minut, natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(299)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Pingo
2 miesiące temu
PBSz i PRG budowały kilometry szybów i podziemnych korytarzy rocznie. Pokolenia specjalistów. Jedna kopalnia to dziesiątki kilometrów podziemnej infrastruktury. Zamiast budować linie metra i tunele, przebranżowili ich na taksówkarzy lub pozwalniali. Teraz dla głupiej dziury w skale ściągamy hinoli za miliardy. Komuno wróć
Wojciech B.
2 miesiące temu
Przed polskim obywatelami tajemnica a Chińczycy wszystko wiedzą, nagrali i się chwalą na świecie jak do kraju składaków technicznych dostarczają swoje inżynierskie cacka..
Wojfghamn
2 miesiące temu
Polacy nauczyli się, że Chińczycy chętnie dają coś pod stołem i teraz co budowa to nowa tarcza TBM z Chin.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
WielebnyAnus
2 miesiące temu
Od drobnych gadżetów po ogromne i skomplikowane maszyny. Chiny zbudują wszystko, a my? My zastanawiamy się co zrobić z religią w szkołach. Chińczycy mocno inwestują w wykształcenie swoich obywateli, szczególnie techniczne co daje im, przewagę.
max
2 miesiące temu
My w tym czasie dopracowujemy zbijanie palet i szkolenie pracowników do szparagów.
Wielki Pol
2 miesiące temu
My od 15 lat doskonalimy układanie płyt chodnikowych
NAJNOWSZE KOMENTARZE (299)
Chi
miesiąc temu
Gdybyśmy zamiast uni mieli Chiny to już dawno byłoby CPK,Atom,kolej szybkiej prędkości ,magnetyczna,rozbudowa portu do przyjmowania kontenerów,samochody elektryczne itd.A tak to mamy Tuska i uśmiechniętą koalicję 13 grudnia!
Vald Lee
miesiąc temu
Dlaczego Port w Szczecinie nie jest strategiczny i oddany lekką ręką Niemcom a jest nią szczekaczka TVN ?
Platonek
miesiąc temu
Hallo a czy Chińczycy nie mają swojej waluty bo wszędzie piszecie ze inwestują miliardy dolarów?
Kazimierz P
miesiąc temu
Nasi ekonomiści po Leninowskich uczelniach i prawnicy z podwójna moralnością i takim samym podejściem do Konstytucji ustawjaja sędziów co do wyroków bo inaczej nie dostana biletów na premiery teatralne z wątpliwym i nie moralnym scenariuszem gdzie pokazane jest co zrobi nam Humanum Tumanum jak nie zagłosujemy na kogo trzeba
Paweł K.
miesiąc temu
Transport owiany tajemnicą a wszystko opisane jak trzeba 😁
...
Następna strona