Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
KKG
|
aktualizacja

600-tonowy kolos z Chin dotarł do Polski. Transport owiany tajemnicą

153
Podziel się:

Pierwsza tarcza TBM, która wydrąży jeden z tuneli kolejowych pod Pisarzową w Małopolsce, jest już na miejscu. Wykonawcy przygotowują tzw. kołyskę, czyli miejsce startu jej pracy - informuje PKP PLK. Ze względów bezpieczeństwa szczegóły transportu maszyn z Chin nie są podawane do publicznej wiadomości.

600-tonowy kolos z Chin dotarł do Polski. Transport owiany tajemnicą
Pierwsza tarcza TBM, która wydrąży jeden z tuneli kolejowych pod Pisarzową w Małopolsce, jest już na miejscu (PKP PLK S.A)

Maszyna o wadze 600 ton i średnicy tarczy 5 metrów dotarła z Chin do Polski drogą morską, a następnie na 30 ciężarówkach na miejsce budowy. W drodze do Polski jest już druga, dużo większa maszyna TBM o średnicy ok. 11 m, która dotrze na miejsce na przełomie lutego i marca.

Drążenie tuneli o długości niemal 4 km - głównego i ewakuacyjnego, ma ruszyć w pierwszej połowie bieżącego roku - przekazał PAP rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe Piotr Hamarnik.

Obecnie na odcinku tunelowym - w Męcinie i Mordarce, przygotowywane są miejsca, w których będą zaczynać się i kończyć nowe tunele kolejowe. Przeprawa pomiędzy tymi miejscowościami ma być gotowa w 2027 r. Większa z tarcz wydrąży tunel główny, którym pojadą pociągi, a mniejsza - tunel ewakuacyjny.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Festiwal obietnic Trumpa. Oto jaki może być skutek

Pierwsza do pracy przystąpi mniejsza maszyna, która we wrześniu przeszła niezbędne testy i odbiory w fabryce w chińskim Changsha. Następnie została rozebrana i przygotowana do transportu.

Ładunek składa się z 36 części o wadze ok. 600 ton. Największa z nich waży 87 ton, a tzw. głowica tnąca ma 4,8 metra średnicy i waży 41 ton. Morska podróż do Polski z portu w Szanghaju zajęła ok. 60 dni. Ze względów bezpieczeństwa szczegóły transportu maszyn TBM nie są podawane do publicznej wiadomości.

Drążenie tunelu pod Pisarzową potrwa kilkanaście miesięcy i będzie kosztowało ponad 1,9 mld zł netto. Realizuje je konsorcjum firm: Budimex SA, Gülermak Air Sanayi Inşaat ve Taahhüt oraz Gülermak. Po zakończeniu prac powstanie jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce o długości 3,75 tys. metrów.

Jedna z najdroższych inwestycji kolejowych w Polsce

Kolejowy tunel pod Pisarzową powstanie na nowej linii kolejowej nr 104, pomiędzy Nowym Sączem a Chabówką i będzie budowany w ramach większego projektu zwanego Podłęże-Piekiełko. Będzie to jedna z najdroższych inwestycji kolejowych w Polsce, o łącznej szacunkowej wartości 12 mld zł.

Jest ona finansowana m.in. z KPO oraz Krajowego Programu Kolejowego. Po zrealizowaniu projektu Podłęże-Piekiełko najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków-Nowy Sącz w ok. 60 minut, natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(153)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Pingo
2 tyg. temu
PBSz i PRG budowały kilometry szybów i podziemnych korytarzy rocznie. Pokolenia specjalistów. Jedna kopalnia to dziesiątki kilometrów podziemnej infrastruktury. Zamiast budować linie metra i tunele, przebranżowili ich na taksówkarzy lub pozwalniali. Teraz dla głupiej dziury w skale ściągamy hinoli za miliardy. Komuno wróć
Wojciech B.
2 tyg. temu
Przed polskim obywatelami tajemnica a Chińczycy wszystko wiedzą, nagrali i się chwalą na świecie jak do kraju składaków technicznych dostarczają swoje inżynierskie cacka..
Wojfghamn
2 tyg. temu
Polacy nauczyli się, że Chińczycy chętnie dają coś pod stołem i teraz co budowa to nowa tarcza TBM z Chin.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
WielebnyAnus
2 tyg. temu
Od drobnych gadżetów po ogromne i skomplikowane maszyny. Chiny zbudują wszystko, a my? My zastanawiamy się co zrobić z religią w szkołach. Chińczycy mocno inwestują w wykształcenie swoich obywateli, szczególnie techniczne co daje im, przewagę.
max
2 tyg. temu
My w tym czasie dopracowujemy zbijanie palet i szkolenie pracowników do szparagów.
Wielki Pol
2 tyg. temu
My od 15 lat doskonalimy układanie płyt chodnikowych
NAJNOWSZE KOMENTARZE (153)
Chi
1 tyg. temu
Gdybyśmy zamiast uni mieli Chiny to już dawno byłoby CPK,Atom,kolej szybkiej prędkości ,magnetyczna,rozbudowa portu do przyjmowania kontenerów,samochody elektryczne itd.A tak to mamy Tuska i uśmiechniętą koalicję 13 grudnia!
Vald Lee
2 tyg. temu
Dlaczego Port w Szczecinie nie jest strategiczny i oddany lekką ręką Niemcom a jest nią szczekaczka TVN ?
Platonek
2 tyg. temu
Hallo a czy Chińczycy nie mają swojej waluty bo wszędzie piszecie ze inwestują miliardy dolarów?
Kazimierz P
2 tyg. temu
Nasi ekonomiści po Leninowskich uczelniach i prawnicy z podwójna moralnością i takim samym podejściem do Konstytucji ustawjaja sędziów co do wyroków bo inaczej nie dostana biletów na premiery teatralne z wątpliwym i nie moralnym scenariuszem gdzie pokazane jest co zrobi nam Humanum Tumanum jak nie zagłosujemy na kogo trzeba
Paweł K.
2 tyg. temu
Transport owiany tajemnicą a wszystko opisane jak trzeba 😁
...
Następna strona