Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
KKG
|
aktualizacja

Trasa z Berlina do Poznania. Niemcy dali odpowiedź

196
Podziel się:

- Strona niemiecka nie jest zainteresowana tematem budowy Kolei Dużych Prędkości (KDP) z Berlina do Poznania - powiedział PAP wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Ocenił, że nasi sąsiedzi wolą się skupić na rozwiązaniu własnych problemów kolejowych. - Mają duży problem z przepustowością, a chcą znacząco zwiększać liczby pociągów pasażerskich i towarowych - powiedział minister.

Trasa z Berlina do Poznania. Niemcy dali odpowiedź
Strona niemiecka nie jest zainteresowana tematem budowy Kolei Dużych Prędkości (KDP) z Berlina do Poznania (getty images, Michal Fludra)

W lipcu w ramach polsko-niemieckich konsultacji międzyrządowych szef resortu infrastruktury Dariusz Klimczak prowadził rozmowy z niemieckim odpowiednikiem dotyczące m.in. potrzeby zwiększenia liczby połączeń kolejowych między oboma krajami oraz rozwoju infrastruktury kolejowej łączącej oba państwa.

Klimczak wskazywał wówczas na potrzebę podjęcia prac nad wspólnym wytyczeniem korytarza dla KDP, który w przyszłości połączy Berlin z Poznaniem i dalej Łodzią oraz Warszawą.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Ekscentryczny milioner ma pomysł, jak obniżyć ceny mieszkań

PAP zapytała wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka o ewentualne postępy w rozmowach polsko-niemieckich ws. korytarza KDP.

Strona niemiecka nie jest zainteresowana tym tematem i podczas tych rozmów wyszło też, iż nie ma zainteresowania, żeby budować cokolwiek od Berlina w kierunku ich wschodniej granicy - przyznał wiceszef MI.

- Jeśli nie są zainteresowani, to trzeba poprawiać ten istniejący korytarz, który obecnie prowadzi przez Zbąszynek, Świebodzin do Rzepina i Frankfurt nad Odrą - dodał Malepszak.

Dopytywany, czy poprawa parametrów obecnie wykorzystywanej linii oznacza też zwiększenie maksymalnej prędkości na niej - teraz to 160 km/h - wiceminister zaprzeczył. - Mówimy o takich elementach, które zasadniczo pozwolą nam dojechać z Poznania do głównego dworca w Berlinie w dwie i pół godziny. To oznacza, że z Warszawy dojechalibyśmy do Berlina w nieznacznie poniżej pięciu godzin - ocenił.

Pytany o powody braku zainteresowania Niemiec budową KDP do Polski, Malepszak zwrócił uwagę na ich problemy z własną siecią kolejową.Mają duży problem z przepustowością, a chcą znacząco zwiększać liczby pociągów i pasażerskich, i towarowych. Połączenia wewnętrzne między głównymi aglomeracjami są dla nich priorytetem, a połączenia w kierunku naszej granicy po prostu takim priorytetem nie są - powiedział.

- Wolę rozmawiać ze stroną niemiecką o realiach. A realia to jest np. siódmy pociąg z Warszawy przez Poznań do Berlina w przyszłym roku. I drugi pociąg jadący z Gdyni przez Bydgoszcz, Poznań do Berlina w przyszłym roku. Chodzi o poprawę oferty - zaznaczył.

Rośnie liczba pasażerów podróżujących do Niemiec pociągami

Wiceminister zwrócił uwagę, że w ciągu ostatnich ośmiu lat o 80 proc. wzrosła liczba pasażerów podróżujących koleją między Warszawą i Berlinem oraz w relacji Poznań-Berlin. - Dlatego, jeśli temat KDP nie jest traktowany jako priorytetowy, to po naszej stronie robimy to, co powinniśmy robić. Poprawiamy parametry, utrzymujemy w dobrym standardzie istniejącą linię prowadzącą przez Zbąszynek - powiedział.

Dodał, że po opóźnieniach realizowana będzie także modernizacja trasy kolejowej między Berlinem a Szczecinem.

Poinformował też, że podczas ostatniego spotkania z szefem kolei niemieckich rozmowy skoncentrowano na tym, co jest realne "z perspektywy następnych trzech lat".

W ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego między Warszawą i Łodzią ma powstać lotnisko, a system Kolei Dużych Prędkości, tzw. Y, ma połączyć Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Według założeń nowy port lotniczy zacznie działać pod koniec 2032 r. – jednocześnie z projektowanym odcinkiem KDP między Warszawą i Łodzią. Trasa do Poznania ma być gotowa w 2035 r.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(196)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Artur B.
4 tyg. temu
Niemiec nie zrobi niczego co mogłoby w jakikolwiek sposób wpłynąc na kondycję naszego kraju . Zdziwieni ?? A historię znają ?? Od kiedy Niemiec dba o Polaków ??Niemiec dba o interes Niemiec ale co w tym dziwnego ?!
Polska AK
4 tyg. temu
NA TEJ TRASIE ,,, dziadkowie jeżdzili na wschód czołgami.
xxxD
4 tyg. temu
Oczywiście, że nie są zainteresowani naszym rozwojem, a tylko swoim.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Andrzej
4 tyg. temu
ewidentnie Niemcy nie chca wzmacniac CPK
Chyba chodzi
4 tyg. temu
o coś innego niż wewnętrzne kłopoty .
Ano...
4 tyg. temu
Po co Niemcy mają jeździć do Poznania i widzieć jak żyją normalni ludzie w normalnym kraju. Niech siedzą w domach w Berlinie i nie wychodzą z domów po 18:00 bo mogą nie wrócić.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (196)
TczRZASK
3 tyg. temu
Po co nam wojsko, przecież mamy bundeswerę...
777 1 Aniol D...
3 tyg. temu
CO JA NA TO SADZE I MYSLE ? Przed Apokalipsa pojada z BERLINA do POZNANIA wszyscy zainteresowani tym pomyslem . A w APOKALIPSIE 3 FATIMSKIEJ to pojada w druga strone z predkoscia swiatla czyli 333 tysiace km/h RUSEK I CHINY ze Niemcy jak ujrza to bede zwonic w trybie przysieszonym po AMERYKANOW . ITAK BEDZIE JAK BRDE STAL KOLO JEZUSA i GRAL na 6 trabie jerecholominskiej a Jezus odpieczetuje 6 pieczen i tak bedzie .
Ols
4 tyg. temu
Powinniśmy mieć taką jakość infrastruktury kolejowej w Polsce że Niemcy sami będą chcieli się przyłączyć. Jednak ich służalczość i poddaństwo wiele pokazuje. Zwykle niemoty w drogich garniturach nic innego . Cyrk
Ewa
4 tyg. temu
Podobnie jest ze Szczecinem,,,, ale mgliste tłumaczenie niemieckiej strony to nic innego jak próba wprowadzenia nas w błąd,,,, chodzi o konkurencyjność polskich portów i gospodarki jako takiej w całości,,, w Anglii o Niemcach mówi się " facken frends,,,, i to chyba oddaje cały obraz naszych przyjaciół zza Odry,,,
Ja ze wschodu...
4 tyg. temu
Jeżdżą i skamlą.Po co się pytam.Nic nam nie dadzą ani dołożą.Jeszcze tyle lat od 1939 do 2024 się nie nauczyli.Za darmo to mogą tiry śmieci i chemikali nam przywieźć panie ministrze.Moze czas się nie oglądać na Berlin tylko do granicy zrobić kolej szybkiej prędkości.Pendolino może jedno puścić do Terespola.Wschód Zachód.
...
Następna strona