Od początku nowego roku w Polsce obowiązują nowe przepisy, które nakazują sklepom podawać trzy ceny w przypadku części promocji. Nowe prawo dotyczy sklepów stacjonarnych, internetowych, ale też m.in. pokazów i wycieczek.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dodatkowo serwisy takie jak Allegro, Amazon czy Facebook (a konkretnie jego sprzedażowa platforma) muszą informować, czy sprzedający jest przedsiębiorcą, czy też osobą prywatną. Sklepy internetowe nie będą też już mogły ukrywać negatywnych opinii, a także zlecać publikacji fałszywych komentarzy.
Sieć Biedronka zmiany w sklepach wprowadziła bezzwłocznie. Tym samym już w pierwszych dniach stycznia klienci zobaczyli przy produktach cenę promocyjną, cenę regularną i najniższą cenę, za którą dany towar był oferowany w ciągu ostatnich 30 dni.
Jednak UOKiK pytany przez wiadomoscihandlowe.pl o działanie Biedronki stwierdził, że "informacja o najniższej cenie obowiązującej w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki powinna być precyzyjna i nie pozostawiać wątpliwości".
- W naszej ocenie sformułowanie "cena referencyjna" jest nieprecyzyjne i niewystarczające - informuje biuro prasowe UOKiK-u w odpowiedzi na pytania portalu.
UOKiK zapewnia, że monitoruje rynek i wnikliwie sprawdza, czy przedsiębiorcy przestrzegają nowych przepisów dotyczących prawidłowego uwidaczniania promocji.
O szczegółach działań, jakie UOKiK zamierza w tej kwestii podjąć, dowiemy się w przyszłym tygodniu - informują wiadomoscihandlowe.pl.
Kierownictwo sieci sklepów Biedronka nie ma sobie nic do zarzucenia i uważa, że zmiany w prawie zostały prawidłowo wdrożone.
- Pojęcie "cena referencyjna" nie jest pojęciem ustawowym, a roboczym – zwyczajowo przyjętym, podobnie jak "cena odniesienia", wskazana w wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących wykładni i stosowania art. 6a dyrektywy 98/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów - mówi w rozmowie z dziennikarzem wiadomoscihandlowych.pl Marcin Ładak, członek zarządu i Dyrektor Pionu Prawnego sieci Biedronka.
Zatem skoro nie ma oficjalnych wytycznych, określenie należy uznać za dozwolone - uważa kierownictwo sieci Biedronka.
UOKiK przyjmie tłumaczenie Biedronki? Mogą być kłopoty
Przedstawiciel największej sieci handlowej w Polsce dodaje, że "cena referencyjna to najniższa cena danego produktu z ostatnich 30 dni". Ładak tłumaczy, że sieć podaje tę informację w papierowych folderach dostępnych w sklepach, w aplikacji Biedronka oraz na stronie biedronka.pl.
- W ofercie Biedronki znajdują się również towary mające krótki termin przydatności. W takiej sytuacji przepisy również nakazują uwidacznianie ceny sprzed ostatniego zastosowania obniżki albo najniższej ceny tego towaru, która obowiązywała w okresie od dnia jego oferowania do dnia wprowadzenia obniżki i taka cena jest uwidaczniana - dodaje Marcin Ładak w odpowiedzi na pytania portalu wiadomoscihandlowe.pl.
Jak te tłumaczenia potraktuje UOKiK? Z informacji portalu, bazującej na pierwszych obserwacjach UOKiK wynika, że dyskont może mieć poważny problem.
UOKiK-u w przypadku stwierdzenia praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, może nałożyć karę w wysokości do 10 proc. obrotu na przedsiębiorcę i do 2 mln zł na osobę zarządzającą.