Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MWL
|
aktualizacja

Trzy fabryki do zamknięcia, tysiące ludzi na bruk. Niemcy piszą o kryzysie VW

260
Podziel się:

Kryzys Volkswagena się pogłębia; problemem koncernu są przede wszystkimi słabe wyniki sprzedaży i wysokie koszty produkcji w Niemczech. Jeżeli marce nie uda się zwiększyć sprzedaży, nie ma powodów, aby utrzymywać dotychczasowe miejsca pracy - wynika z analizy niemieckiego tygodnika "Die Zeit".

Trzy fabryki do zamknięcia, tysiące ludzi na bruk. Niemcy piszą o kryzysie VW
Problemy Volkswagena pogłębiają się (Getty Images, LIESA JOHANNSSEN)

Po ogłoszeniu przez szefową rady zakładowej Volkswagena planów zamknięcia co najmniej trzech fabryk w Niemczech i redukcji miejsc pracy gazeta oceniła, że jeżeli spojrzy się na zyski Grupy Volkswagen, decyzja ta wydaje się zaskakująca. W 2023 r. zysk koncernu wyniósł ponad 22 mld euro – podała "Die Zeit", powołując się na dane Bloomberga. To więcej niż zarobiły odpowiednio koncerny BMW i Mercedes.

Jednak - jak zwrócił uwagę portal tygodnika - Grupa VW nie sprzedaje już tylu samochodów, co przed pandemią koronawirusa. Ponadto pojazdy marki własnej są dużo rzadziej kupowane niż siostrzane marki Skody czy Cupra, również należące do koncernu..

Volkswagen sprzedaje coraz mniej pojazdów z silnikami spalinowymi, w szczególności w Chinach. Tam przejście na e-mobilność postępuje zdecydowanie szybciej niż w Europie, a Chińczycy chętniej kupują od krajowych producentów, m.in. za sprawą ceny i lepszej digitalizacji – zauważyła gazeta.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Jak nauczycielka zarobiła fortunę na sprzedaży butów? - Dominika Żak w Biznes Klasie

Oprócz kryzysu sprzedaży, Grupę Volkswagen osłabiają koszty i rosnąca liczba pracowników, zarówno w zakładach Niemczech (wzrost o 17 proc. od 2023 r.) jak i na świecie (wzrost o 21,5 proc.).

Zdaniem Stefana Reindla, dyrektora Instytutu Ekonomiki Motoryzacji, drastycznie musi spaść zatrudnienie w fabrykach, ponieważ "zbyt wielu pracowników buduje obecnie zbyt mało samochodów". Przy tak niskich zyskach Volkswagen nie może dokonać niezbędnych inwestycji w e-mobilność lub oprogramowanie. Opracowanie nowego samochodu elektrycznego kosztuje kilka miliardów euro – wyjaśnił Reindl, cytowany przez "Die Zeit".

Volkswagen pod kreską, inne marki z grupy na plusie

W gazecie zauważono też, że grupę Volkswagena obciążają wysokie płace, koszty energii i biurokracja. Inne marki koncernu jak np. CupraSkoda odnotowują zyski, ponieważ większość ich pojazdów produkowana jest za granicą - czytamy w "Die Zeit".

"Volkswagen boryka się zatem z dwoma głównymi problemami: słabymi wynikami sprzedaży i zbyt wysokimi kosztami. (…) Jeśli firmie, a w szczególności głównej marce (Volkswagena – red.), nie uda się wkrótce sprzedać większej liczby samochodów, nie ma powodu, by wierzyć, że wszystkie miejsca pracy w Niemczech o wysokich kosztach mogą zostać utrzymane" – podsumowano.

Grupa Volkswagena ogłosiła w poniedziałek, że planuje zamknięcie co najmniej trzech fabryk w Niemczech i zwolnienie dziesiątek tysięcy pracowników. Szefowa rady zakładowej firmy Daniela Cavallo poinformowała, że plany redukcji miejsc pracy dotyczą wszystkich zakładów Volkswagena w Niemczech. Firma ta zatrudnia około 120 tys. osób w kraju.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
przemysł
motoryzacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(260)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Pan S.
2 miesiące temu
Matematycznie się to nie spina. W 2023 roku na czysto zarobili 22mld euro, w poprzednich latach pewnie też pod kreską nie byli. To skoro projekt nowego samochodu elektrycznego kosztuje kilka mld euro, a istnieje realna szansa powalczyć z teslą i chinolami to jaki oni mają problem? Nie kumam, naprawdę. Chyba że to taka narracja żeby przy miliardowych zyskach jeszcze jakieś dofinansowanie uszczknąć.
Sylwia M.
2 miesiące temu
Po prostu są za duże koszty zarządu. Po kwartale w którym spółka przynosi straty z przepisów urzędowych powinno się zmniejszyć wynagrodzenie zarządu i dyrekcji do średniej krajowej. Wtedy pojawi się zysk i nikomu się nic nie stanie bo że średniej krajowej da się przeżyć. Po roku strat z najlepszych pracowników powinni się wybrać nową dyrekcję I zarząd.
Marcin B.
2 miesiące temu
I bardzo dobrze ! VW zmuszał naszych dziadków do przymusowej pracy. Teraz VW traktuje kierowców jak najgorsze zło konieczne. Niech Niemcy poczują jak jest gdy nie ma pracy w swoim kraju !!!
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Sebastian
2 miesiące temu
Zielony ład całkowicie zniszczy grupę VW.
g@zownik
2 miesiące temu
Proponuje podnieśc jeszcze cenę auta ze znaczkiem VW o 30%.... bo teraz już jest droższy o 100% od takiego samego auta sprzed 5 lat
Poznaniak
2 miesiące temu
Poszła kasa na elektromobilnoś a to utopia i teraz jest kłopot
NAJNOWSZE KOMENTARZE (260)
Polak
2 tyg. temu
"Opracowanie nowego samochodu elektrycznego kosztuje kilka miliardów euro – wyjaśnił Reindl, cytowany przez "Die Zeit"." To róbcie d*bile spalinowe za 50 tys zl (12 tys euro/sztuka) i skoncza sie wszystkie problemy! Olac unie i ich samobojcze wymysly!
Polak Mały
miesiąc temu
Biedna spółka, tylko zarobiła 22 miliardy Euro w samym 2023 roku....
Papa Smerf.
2 miesiące temu
No niestety ale winna temu kryzysowi jest tylko i wyłącznie Unia Europejska która wcale bym się nie zdziwił jak dostała pod stołem od Chińczyków ileś miliardów w łapę tylko po to aby wykończyć firmy motoryzacyjne w Europie takim zielonym ładem i kto wie czym jeszcze.Trzeba zrobić generalny strajk i sparaliżować całą Brukselę bo to Oni są winni tej sytuacji.
yarko
2 miesiące temu
Popełnili kosztowną pomyłkę, za dużo elektryków w ofercie. Mercedes też się mocno przejechał na elektrykach. Mało jest ekologów nawet zagranicą co ich stać na elektryki za 100-130 tys euro
aaa
2 miesiące temu
nasza najlepsza ministrantka od srodowiska ze dobrze jak przemysł umiera nie bedzie smrodził a jej pensj to z zielonych roslinek pewnie
...
Następna strona