Inwestycja PKP PLK warta ok. 2 mld zł ma na celu połączenie stacji Łódź Fabryczna z Kaliskim i Żabieńcem. Tunel średnicowy będzie miał pięć nitek - dwutorową, którą drąży "Katarzyna" i cztery jednotorowe, które są zadaniem mniejszej "Faustyny".
Niedawno informowaliśmy, że zaczął się kluczowy etap inwestycji, czyli wykonywania głównego tunelu pod centrum Łodzi naszpikowanym kamienicami, z których wiele ma ponad 100 lat i musiało być wzmacnianych.
W piątek (28 czerwca) natomiast "Faustyna" zakończyła drążenie trzeciej z czterech nitek, co widać na powyższej relacji wykonawcy (PBDiM Mińsk Mazowiecki) z placu budowy. Widać na nim (warto przewinąć kilka pierwszych minut), jak powoli tunelownica przebiła się od strony Zgierza do komory stacji Łódź Koziny.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Tunel wspomniany na konferencji CPK
Po przerwie technologicznej, podczas której tarcza TBM "Faustyna" zostanie odwrócona w kierunku zachodnim i rozpocznie ostatnie swoje zadanie, czyli wydrążenie czwartego jednotorowego tunelu. Maszyna pokona prawie 700 m do miejsca w rejonie al. Unii i ul. Srebrzyńskiej, gdzie będzie kończył się tunel, wychodząc na powierzchnię w stronę stacji Łódź Kaliska.
- W komorze stacji Łódź Koziny wybieramy ziemię na najniższym poziomie przystanku. Budowana jest tzw. kołyska dla "Faustyny", w której zatrzyma się po wydrążeniu trzeciego tunelu jednotorowego - wyjaśnia w rozmowie z PAP Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP PLK.
Kolejowy "igrek" i co dalej? Pokazali priorytety
Przedstawiciel Polskich Linii Kolejowych powiedział, że termin zakończenia budowy całej inwestycji, rozpoczęcie testów oraz odbiorów zaplanowano na czerwiec 2026 r. Tego samego roku, ale w rozkładzie jazdy obowiązującym od grudnia, podziemną trasą mają pojechać pierwsze pociągi. Dodajmy, że na trasie tuneli powstaną trzy nowe przystanki: Koziny, Polesie i Śródmieście.
Inwestycja, jak pisaliśmy w money.pl, ma kilkuletnie opóźnienie, o czym mówił premier Donald Tusk podczas konferencji dot. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tunel średnicowy będzie docelowo przeznaczony dla połączeń regionalnych. Warto jednak podkreślić, że nie jest to inwestycja stricte powiązana z CPK.
Natomiast w ramach programu kolejowego gigalotniska w Baranowie, pod Łodzią powstanie drugi, na dużym odcinku równoległy tunel dla połączeń dalekobieżnych i Kolei Dużych Prędkości. Trwają przygotowania do fizycznej budowy KDP pod stolicą woj. łódzkiego.