- Gdyby udało się podpisać umowę na drążenie tunelu pod Łodzią dla kolei dużych prędkości w drugiej połowie przyszłego roku, to realistycznie patrząc, druga połowa 2026 roku, pierwsza połowa 2027 roku jest szansa na rozpoczęcie drążenia - powiedział dziennikarzom Malepszak.
Tunel pod Łodzią w ramach CPK
Pod koniec lipca tego roku spóła Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła przetarg na budowę 4,6-km tunelu dla kolei dużych prędkości w rejonie Łodzi Fabrycznej. Otwarcie ofert zaplanowano na koniec września.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W połowie lipca wiceminister Malepszak informował, że kosztorys budowy tunelu opiewa na kwotę 2,8 mld zł.
Zgodę na budowę pod centrum Łodzi ponad 4-kilometrowego odcinka dla kolei dużych prędkości Centralny Port Komunikacyjny otrzymał w połowie stycznia tego roku. W związku z inwestycją od kilku miesięcy wzmacniane są m.in. fundamenty Łódzkiego Domu Kultury, znajdującego się na trasie tunelu.
Mający powstać pod Łodzią tunel dla KDP ma mieć 4,6 km długości i średnicę ok. 14 m. Będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim KDP. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia.
Co dalej z CPK? Jest wniosek o ważną decyzję
Średnicowy tunel kolejowy
Obecnie pod Łodzią drążony jest średnicowy tunel kolejowy. Inwestycja jest realizowana od połowy 2019 r. Tunel średnicowy połączy Dworzec Fabryczny z Łodzi ze stacjami Łódź Kaliska (kierunek Sieradz, Kalisz) i Żabieniec (kierunek Kutno, Łowicz) i skróci czas przejazdu pociągów na trasie Warszawa - Poznań i Wrocław.
7,5-kilometrowy tunel dzieli się na dwie części - dwutorowy od Łodzi Fabrycznej do Kozin (ten odcinek drąży większa z dwóch tarcz - "Katarzyna"). Cztery jednotorowe tunele na zachód od przystanku Koziny buduje druga, mniejsza tarcza - "Faustyna".
Według najnowszego harmonogramu budowa ma się zakończyć w czerwcu przyszłego roku. Po pracach wykończeniowych, testach i odbiorach technicznych, pierwsze pociągi mają przejechać pod Łodzią w grudniu 2026 r.