Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|

Tunel pod Łodzią. Minister wskazał, kiedy ruszą prace

9
Podziel się:

Rozpoczęcie drążenia tunelu dla kolei dużych prędkości (KDP) pod Łodzią będzie możliwe pod koniec 2026 roku lub na początku roku 2027 - poinformował dziennikarzy wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Tunel pod Łodzią. Minister wskazał, kiedy ruszą prace
Obecnie pod Łodzią drążony jest średnicowy tunel kolejowy (PAP, Marian Zubrzycki)

- Gdyby udało się podpisać umowę na drążenie tunelu pod Łodzią dla kolei dużych prędkości w drugiej połowie przyszłego roku, to realistycznie patrząc, druga połowa 2026 roku, pierwsza połowa 2027 roku jest szansa na rozpoczęcie drążenia - powiedział dziennikarzom Malepszak.

Tunel pod Łodzią w ramach CPK

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zrobił biznes na urządzaniu piekła! Twórca Runmageddonu Jarosław Bieniecki w Biznes Klasie

W połowie lipca wiceminister Malepszak informował, że kosztorys budowy tunelu opiewa na kwotę 2,8 mld zł.

Zgodę na budowę pod centrum Łodzi ponad 4-kilometrowego odcinka dla kolei dużych prędkości Centralny Port Komunikacyjny otrzymał w połowie stycznia tego roku. W związku z inwestycją od kilku miesięcy wzmacniane są m.in. fundamenty Łódzkiego Domu Kultury, znajdującego się na trasie tunelu.

Mający powstać pod Łodzią tunel dla KDP ma mieć 4,6 km długości i średnicę ok. 14 m. Będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim KDP. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia.

Średnicowy tunel kolejowy

Obecnie pod Łodzią drążony jest średnicowy tunel kolejowy. Inwestycja jest realizowana od połowy 2019 r. Tunel średnicowy połączy Dworzec Fabryczny z Łodzi ze stacjami Łódź Kaliska (kierunek Sieradz, Kalisz) i Żabieniec (kierunek Kutno, Łowicz) i skróci czas przejazdu pociągów na trasie Warszawa - Poznań i Wrocław.

7,5-kilometrowy tunel dzieli się na dwie części - dwutorowy od Łodzi Fabrycznej do Kozin (ten odcinek drąży większa z dwóch tarcz - "Katarzyna"). Cztery jednotorowe tunele na zachód od przystanku Koziny buduje druga, mniejsza tarcza - "Faustyna".

Według najnowszego harmonogramu budowa ma się zakończyć w czerwcu przyszłego roku. Po pracach wykończeniowych, testach i odbiorach technicznych, pierwsze pociągi mają przejechać pod Łodzią w grudniu 2026 r.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(9)
WYRÓŻNIONE
Prezydent2025
4 miesiące temu
Tradycyjnie proszę przy takich artykułach o mapkę poglądową przebiegu wszystkich tuneli w granicach Łodzi.
tejotel
4 miesiące temu
szkoda tylko, że nikt nie myśli o wschodzie Łodzi za dworcem Łódź Fabryczna, gdzie tunel wychodzi na powierzchnię i już teraz przedostanie się przez tory na ulicy Malowniczej lub Gajcego, to szlaban zamknięty praktycznie cały czas i kilkanaście minut na przepuszczenie, czasem nawet czterech podciągów pod rząd. A co będzie jak obydwa tunele ruszą? Wiadukty są niezbędne.
BORUTA ŁĘCZYC...
4 miesiące temu
KIEDY TUNEL KDP DO ŁĘCZYCY
NAJNOWSZE KOMENTARZE (9)
Olbrat
4 miesiące temu
Jak słyszę, że inwestycja się przewleka choćby z tego względu, że trzeba wzmocnić fundamenty "Domu kultury" to mnie szlag trafia!!
pol
4 miesiące temu
WELCOME INDIA PRIME MINISTER w zastępstwie ........................
KSH
4 miesiące temu
3 nowe stacje w tunelu średnicowym (np Łódź Śródmieście) dużo jeszcze roboty - raczej to że w połowie 2026 pojedzimy "łódzkim metrem" to mrzonka - obstawiam 2027
tejotel
4 miesiące temu
szkoda tylko, że nikt nie myśli o wschodzie Łodzi za dworcem Łódź Fabryczna, gdzie tunel wychodzi na powierzchnię i już teraz przedostanie się przez tory na ulicy Malowniczej lub Gajcego, to szlaban zamknięty praktycznie cały czas i kilkanaście minut na przepuszczenie, czasem nawet czterech podciągów pod rząd. A co będzie jak obydwa tunele ruszą? Wiadukty są niezbędne.
Arcyksiążę
4 miesiące temu
Ludzie! Jaki tunel, jaka kolej szybkich prędkości!!?? To pic na wodę! Oni nie umieją ogarnąć PKP ! Nasz kraj od 89' roku nie wybudował nawet 1km nowych torowisk !!! To co jest sypie się ze starosci!!!! Każda partia ma "program" nowych inwestycji!!! Auto CPK, a to elektrownia atomowa...teraz CPK!!! To najczystszą propaganda! Nic z tych obietnic nie zostanie! To taka forma igrzysk dla głupiego ludu...ale ile kasy wyciągną z budżetu!!! To ich !!! 😂😂😂