- Myślę, że na dzień dzisiejszy to będzie najbardziej nowoczesny tunel, jaki został zbudowany. Zapewniam, że będzie bezpieczny – mówiła Barbara Michalska podczas sympozjum naukowo-technicznego. - Są zapewnienia, że w połowie czerwca tunel pod Świną zostanie udostępniony. Ma to nastąpić jeszcze przed sezonem – podkreśliła.
Obiekt ma połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska. Dzięki temu mają się skończyć problemy komunikacyjne mieszkańców i turystów. Obecnie do dyspozycji pieszych, rowerzystów i kierowców jest bowiem tylko przeprawa promowa. Korzystanie z niej wiąże się często z długim oczekiwaniem.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W ubiegłym tygodniu pierwsze autobusy przejechały testowo podwodnym tunelem z wyspy Uznam na wyspę Wolin i z powrotem. - Autobus komunikacji miejskiej bardzo sprawnie przejechał przez tunel, po to, żeby zbadać czas przejazdu. Będziemy mogli już ustawić kursy autobusów i zaraz po otwarciu uruchomić komunikację publiczną przez tunel – zadeklarowała Michalska.
Jak przekazał świnoujski magistrat, od ostatniego przystanku po stronie wyspy Uznam do pierwszego przystanku na wyspie Wolin (trasa długości czterech kilometrów, z czego 1780 metrów w tunelu) autobus komunikacji miejskiej jechał 10 minut. Przez sam tunel przejechał z prędkością 30 km/h, zajęło mu to niecałe 5,5 minuty.
Prace dobiegają końca
Obecnie w pomieszczeniach technicznych trwają prace wykończeniowe. Na rampie i w tunelu wykonywane są dylatacje, a w budynku Biura Centrum Obsługi prowadzone są prace instalacyjne i testy wszystkich urządzeń. Na terenie budowy trwają roboty związane z zagospodarowaniem przestrzeni na drogach dojazdowych i wokół budynków, np. stacji transformatorowych, gdzie prowadzone są prace brukarskie. W tunelu malowane są wyjścia ewakuacyjne i klatki schodowe. Cała konstrukcja jest doszczelniana. Kontynuowany jest też montaż niezbędnych instalacji, które będą koordynowane w Biurze Centrum Obsługi.
Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona przez specjalną maszynę TBM ma 1484 m. - Będziemy w pełni zintegrowani komunikacyjnie, mam nadzieję, nie tracąc jednak tego ducha wyspiarskości – powiedział w poniedziałek marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Jeszcze w lutym 2023 roku jako termin oddania tunelu do użytku podawany był maj. - Myślę, że argument tunelu będzie miał niebagatelne znaczenie w sezonie turystycznym. Wielu przyjedzie, wykupi wczasy choćby z tego powodu, że ta udręka kilkugodzinnego oczekiwania na przeprawy się skończy. Na to liczymy – mówił w lutym prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. - Podjęliśmy decyzję o zakupie dziewięciu nowych autobusów dla naszej komunikacji, które umożliwią zrealizowanie nowego rozkładu poprzez tunel, który połączy obie wyspy – zapowiedział włodarz miasta.
Promy zostają
Cały czas dostępna będzie też przeprawa promowa. Ma być ona obsługiwana dwoma promami "Bielik", które w razie potrzeby wesprze jeden duży prom "Karsibór". W godzinach 6-22 promy będą odpływać jednocześnie z obu stron kanału co pół godziny – o pełnej godzinie i o w pół. Nocą przeprawę obsłuży jeden prom. - Kierujemy tę ofertę do ruchu pieszego, rowerowego, czyli tych, którzy z tunelu korzystać nie mogą – wyjaśnił prezydent Świnoujścia.
Koszt budowy tunelu to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dołożyło z własnego budżetu. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR i Gülermak.