Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|
aktualizacja

Tunel pod Świną będzie gotowy przed wakacjami. Wykonawca składa deklarację

276
Podziel się:

Wykonawca zapewnia, że tunel w Świnoujściu ma zostać otwarty jeszcze przed sezonem - poinformowała w poniedziałek zastępczyni prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska. Tunel jest kluczową inwestycją, która ma zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców i turystów.

Tunel pod Świną będzie gotowy przed wakacjami. Wykonawca składa deklarację
Zdjęcie z budowy tunelu pod Świną z lutego 2023 roku (East News, DOMIN)

- Myślę, że na dzień dzisiejszy to będzie najbardziej nowoczesny tunel, jaki został zbudowany. Zapewniam, że będzie bezpieczny – mówiła Barbara Michalska podczas sympozjum naukowo-technicznego. - Są zapewnienia, że w połowie czerwca tunel pod Świną zostanie udostępniony. Ma to nastąpić jeszcze przed sezonem – podkreśliła.

Obiekt ma połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska. Dzięki temu mają się skończyć problemy komunikacyjne mieszkańców i turystów. Obecnie do dyspozycji pieszych, rowerzystów i kierowców jest bowiem tylko przeprawa promowa. Korzystanie z niej wiąże się często z długim oczekiwaniem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zakaz rejestracji aut spalinowych staje się faktem. "Koncerny motoryzacyjne będą musiały przestawić wajchę"

W ubiegłym tygodniu pierwsze autobusy przejechały testowo podwodnym tunelem z wyspy Uznam na wyspę Wolin i z powrotem. - Autobus komunikacji miejskiej bardzo sprawnie przejechał przez tunel, po to, żeby zbadać czas przejazdu. Będziemy mogli już ustawić kursy autobusów i zaraz po otwarciu uruchomić komunikację publiczną przez tunel – zadeklarowała Michalska.

Jak przekazał świnoujski magistrat, od ostatniego przystanku po stronie wyspy Uznam do pierwszego przystanku na wyspie Wolin (trasa długości czterech kilometrów, z czego 1780 metrów w tunelu) autobus komunikacji miejskiej jechał 10 minut. Przez sam tunel przejechał z prędkością 30 km/h, zajęło mu to niecałe 5,5 minuty.

Prace dobiegają końca

Obecnie w pomieszczeniach technicznych trwają prace wykończeniowe. Na rampie i w tunelu wykonywane są dylatacje, a w budynku Biura Centrum Obsługi prowadzone są prace instalacyjne i testy wszystkich urządzeń. Na terenie budowy trwają roboty związane z zagospodarowaniem przestrzeni na drogach dojazdowych i wokół budynków, np. stacji transformatorowych, gdzie prowadzone są prace brukarskie. W tunelu malowane są wyjścia ewakuacyjne i klatki schodowe. Cała konstrukcja jest doszczelniana. Kontynuowany jest też montaż niezbędnych instalacji, które będą koordynowane w Biurze Centrum Obsługi.

Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona przez specjalną maszynę TBM ma 1484 m. - Będziemy w pełni zintegrowani komunikacyjnie, mam nadzieję, nie tracąc jednak tego ducha wyspiarskości – powiedział w poniedziałek marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Jeszcze w lutym 2023 roku jako termin oddania tunelu do użytku podawany był maj. - Myślę, że argument tunelu będzie miał niebagatelne znaczenie w sezonie turystycznym. Wielu przyjedzie, wykupi wczasy choćby z tego powodu, że ta udręka kilkugodzinnego oczekiwania na przeprawy się skończy. Na to liczymy – mówił w lutym prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. - Podjęliśmy decyzję o zakupie dziewięciu nowych autobusów dla naszej komunikacji, które umożliwią zrealizowanie nowego rozkładu poprzez tunel, który połączy obie wyspy – zapowiedział włodarz miasta.

Promy zostają

Cały czas dostępna będzie też przeprawa promowa. Ma być ona obsługiwana dwoma promami "Bielik", które w razie potrzeby wesprze jeden duży prom "Karsibór". W godzinach 6-22 promy będą odpływać jednocześnie z obu stron kanału co pół godziny – o pełnej godzinie i o w pół. Nocą przeprawę obsłuży jeden prom. - Kierujemy tę ofertę do ruchu pieszego, rowerowego, czyli tych, którzy z tunelu korzystać nie mogą – wyjaśnił prezydent Świnoujścia.

Koszt budowy tunelu to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dołożyło z własnego budżetu. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR i Gülermak.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(276)
WYRÓŻNIONE
oj
2 lata temu
Czekam z niecierpliwością, jak Świnoujście zakorkuje się na maxa, odprawa promowa przynajmniej rozładowywała korki w mieście, teraz będzie sajgon 🤦‍♂️
Kichawa
2 lata temu
Jak natura by chciała tam tunel to by sama go zbudowała. Tunelu nie było bo w okolicy ludzie rzucali kamieniami w dinozaury
jeeej
2 lata temu
Rura Thuńczykowa dostanie furii, budowa tego tunelu to mowa nienawiści !
NAJNOWSZE KOMENTARZE (276)
emert
2 lata temu
A tablica o dotacji z UNI Europejskiej będzie po obu stronach kanału?
alomano
2 lata temu
Jak mówiła prawdziwa prezydent: gdyby natura chciała aby ten tunel był to by był. No i natura chciała i tunel jest.
mietek
2 lata temu
Dwa dni zabrakło, a Donek y ten tunel POstawił
HYde#
2 lata temu
Dotąd kierowcy długo czekali na promy-teraz będą stali w korkach w tym ciasnym tunelu....
chłop
2 lata temu
tylko warszawa buduje szybciej metro, czym się chwalić
...
Następna strona