TBM to skrót od "the boring machine", czyli "maszyny wiercącej". Takie potężne urządzenie zostanie zainstalowane na torze przyszłej przeprawy i wydrąży pod rzeką Świną tunel.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, budowa komory dla maszyny TBM to proces wieloetapowy, obejmujący szereg specjalistycznych robót.
Konstrukcja stropu komory startowej maszyny TBM ma grubość około 1,5 m, a najgrubsze pręty zbrojeniowe mają średnicę 63 mm. W tej chwili trwają prace zbrojarskie i betonowanie kolejnych sekcji.
GDDKiA pochwaliła się na Twitterze zdjęciami z budowy.
Budowę tunelu pod Świną PiS obiecywał jeszcze w poprzedniej kampanii, w 2015 r. W październiku ubiegłego roku, na tydzień przed wyborami parlamentarnymi, rząd uczynił krok w stronę realizacji tej inwestycji. Inwestycja zyskała wówczas zgodę na realizację.
Nowa stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela cieśnina Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie.
Tunel w Świnoujściu. Zezwolenie last minute
Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości (co powoduje często wielogodzinny czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.