Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine – ang. maszyna drążąca tunel) oficjalnie rozpocznie drążenie tunelu na wyspie Uznam w piątek.
Według planów po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin. Maszyna będzie w stanie wydrążyć maksymalnie sześć centymetrów tunelu w ciągu minuty.
Drążąc, będzie jednocześnie układała betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów. Szacuje się, że na dobę ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli przygotuje ok. 10-12 metrów tunelu. Kierowcy będą mogli nim przejechać dopiero we wrześniu przyszłego roku.
- Najistotniejsze jest stałe połączenie ostatniego miejsca w Polsce, które nie ma takiego połączenia, a transport odbywa się tylko i wyłącznie przez połączenie promowe - stwierdził wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Jak dodał, "to jest z jednej strony symboliczny element włączenia tego miejsca, które przecież tyle lat czekało od czasów zakończenia drugiej wojny światowej na to, aby w końcu mieć stałe połączenie z Polską".
Pierwsze głośne zapowiedzi budowy połączenia padły w 2007, kiedy ówczesny premier Jarosław Kaczyński obiecywał budowę tunelu. - Będzie wybudowany tunel. Najdłuższy w Polsce - zapowiedział w Świnoujściu.
PiS jednak przegrał wybory i dopiero w kampanii, w 2015 r temat powrócił i znów padły obietnice. Prace nad przygotowaniem tej inwestycji trwały niemal równo cztery lata nim podpisano zezwolenie na realizację inwestycji pod koniec 2019 roku. Samo drążenie tunelu rozpoczyna się dopiero teraz.
Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości.
Tunel w Świnoujściu. Zezwolenie last minute
Gigantyczna maszyna TBM o wadze ponad 3 tys. ton, długości 105 m i 13,4 m średnicy, powstała w Chinach. W październiku rozłożona na części przypłynęła do Świnoujścia; została rozładowana i przewieziona na plac budowy obok komory startowej na wyspie Uznam.
Według świnoujskiego magistratu, będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce; 1484 metry tunelu drążonego TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów.
Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r.