Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|
aktualizacja

Tusk u prezydenta rozlicza CPK. "Mniej propagandy i zadęcia"

45
Podziel się:

Premier Donald Tusk we wtorek podczas posiedzenia Rady Gabinetowej mówił o flagowej inwestycji za rządów Prawa i Sprawiedliwości - Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Premier wyliczył, ile milionów pochłonęła już inwestycja. Zadeklarował też, że jego rząd chce rozwoju infrastruktury, ale powinno być "mniej propagandy i zadęcia".

Tusk u prezydenta rozlicza CPK. "Mniej propagandy i zadęcia"
Prezydent Andrzej Duda i premier Donald Tusk na posiedzeniu Rady Gabinetowej (PAP, Radek Pietruszka)

- Utrzymanie biura i usług informatycznych - 112 mln zł. Program kolejowy 500 mln zł, ale nie zbudowano nawet jednego kilometra torów i nie ma nawet pozwoleń na budowę z wyjątkiem tunelu pod Łodzią. Na program lotniskowy wydano 708 mln, ale projekt terminala lotniskowego nie jest jeszcze gotowy - wyliczał premier Donald Tusk koszty ws. CPK.

Dyskusja o CPK

- Nie będę zanudzał pana prezydenta kolejnymi szczegółami, każdy następny jest niepokojący i gorszący. A inwestycja ma na minimalnym poziomie kosztować 155 mld zł. Wszystkie ekspertyzy stawiają jednak pod znakiem zapytania dane wyjściowe - dodał premier.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Filipem Bittnerem

- Chcemy rozwoju infrastrukturym ale mówimy o gigantycznych pieniądzach. Trzeba dbać, żeby grosz publiczny był wydawany oszczędnie. Mniej propagandy i zadęcia - zadeklarował Donald Tusk.

Prezydent zaznaczył, że z jego punktu widzenia istotne jest to, by najważniejsze inwestycje w kraju były realizowane, a Polska "te rozwiązania - czy to komunikacyjne, czy to energetyczne, czy gospodarcze, handlowe, jakie są związane z tymi inwestycjami, po prostu uzyskała, aby stały się one elementem fundamentalnym do dalszego rozwoju". Wyraził przekonanie, że tak właśnie będzie.

Dodał, że chciałby wiedzieć, czy spodziewane są "jakieś zaburzenia", jeśli chodzi o te inwestycje. Duda podkreślił, że nie chodzi o to, że jego zdaniem, jeśli chodzi o te inwestycje, "wszystko było idealnie i może go coś tutaj zaskoczyć". - Prawda jest następująca: wszyscy jesteśmy twardo stąpającymi po ziemi realistami, nic mnie zaskoczyć nie powinno. Natomiast ogromnie mi zależy, by to zostało zrealizowane. Jeżeli coś było źle realizowane, jeżeli państwo tak uważacie, być może trzeba to zmienić, proszę, żebyście to zmieniali, ale by było to realizowane - powiedział prezydent.

Miliardy na CPK

Poseł Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK informował publicznie, że w 2023 r. w CPK zatrudnionych było 755 osób. Pensje, wyłączając zarobki członków zarządu i rady nadzorczej, pochłonęły 120 mln zł brutto.

Jeszcze więcej pieniędzy na pensje spółka zaplanowała na ten rok. Kwota wynagrodzeń, jak przekazał obecny pełnomocnik rządu ds. tej giga inwestycji, ma wynieść 131 mln zł brutto.

Lasek oświadczył, że projekt CPK pochłonął do tej pory 2,7 mld zł. Przekazał też, że pensje ze spółki otrzymywało dziewięciu pełnomocników regionalnych ds. linii kolejowych, inkasujących po 10 tys. zł netto na miesiąc. Łącznie kosztowali oni spółkę 2,1 mln zł.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy.

W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
inwestycje
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(45)
WYRÓŻNIONE
darek
9 miesięcy temu
kiedy ten człowiek przestanie jątrzyć i zabierze się za coś pożytecznego? Odp. nigdy, ponieważ niczegp poza niszczeniem Polski nie potrafi! Chcieliście Tuska ? Macie Tuska!
wuj
9 miesięcy temu
Berlin nie chce konkurencyjnego,więc kundel Tusk będzie kluczył,odwlekał,żeby nie powstało!!!!!
Staszek
9 miesięcy temu
Przy takiej inwestycji etap przygotowania może być i droższy i dłuższy niż sama budowa. Oprócz analiz, badań, audytów, projektow, uzgodnien, opinii a na końcu zgód są jeszcze choćby hektary wywlaszczen i odszkodowań. Wyobraźcie sobie ile będą kosztowały same badania gruntu pod pasy lotniska... tysiące mikro odwiertów... a doprowadzenie na tą wieś prawdziwej infrastruktury? Drogi, prąd, woda, gaz.... sam etap budowy to będzie pikuś.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (45)
podsumowanie
9 miesięcy temu
to nie premier Polski tylko Gdańszczanin i ,, historyk,,
andrew
9 miesięcy temu
Tusk to niemiecki polityk dba o niemieckie interesy CPK musi powstać bo cofniemy się w rozwoju o kilkadziesiąt lat
Nurni
9 miesięcy temu
Do wszystkich krytykujących poniesione już wydatki: Jak budowałeś dom to zanim została wbita pierwszy raz łopata trzeba kupić działkę, zapłacić za projekty (dom, przyłącza), wyrobić i zapłacić za wszystkie zgody i pozwolenia i jak już zapłacisz za to wszystko i masz w ręku pozwolenie na budowę to możesz wbijać łopatę. WARTO TO WIEDZIEĆ !!
qwe
9 miesięcy temu
Do kosztów CPK wliczają modernizację linii kolejowych w całej Polsce które i tak zostaną przeprowadzone. Koszt samego portu lotniczo przeładunkowego to jedna trzecia może jakaś jedna czwarta tych kosztów o których mówią. Media mają duże znaczenie w wykrywaniu nadużyć i informowaniu społeczeństwa. Ważne jest, aby media były wolne od cenzury oraz zajmowały się rzetelną i niezależną informacją. Pamiętajcie dziennikarze, że nie tylko pieniądze się liczą. Do tego co i tak powstanie wystarczy dobudować kilka nitek kolei i dróg i lotnisko a oni uparcie do kosztów wliczają modernizację całej sieci trakcyjnej w Polsce stop propagandzie.
borys
9 miesięcy temu
Tusk wie jak robić inwestycje. Nauczył go syn Michał gdy pracował w należących do Amber Gold liniach lotniczych OLT Express. Tusk bardzo się starał wtedy sprzedać LOT. Tusk potrafi tylko sprzedawać.
...
Następna strona