Według ustaleń mediów, w efekcie fuzji WarnerMedia i Discovery powstanie spółka notowana na giełdzie. Jej właścicielami będą obecni akcjonariusze obu koncernów, szczegóły całego procesu nie są jeszcze znane.
Połączenie firm ma pozwolić skuteczniej walczyć z innymi gigantami medialnymi, takimi jak Disney czy Netflix.
Oba koncerny nie komentują ustaleń mediów.
W połączonym Discovery i WarnerMedia większościowym akcjonariuszem będą obecni akcjonariusze AT&T (w 2018 r. ówczesny Time Warner został przejęty przez operatora telekomunikacyjnego AT &T) z 71 proc. walorów.
AT&T dostanie też 43 mld dolarów w gotówce, obligacjach i w formie zmniejszenia zadłużenia WarnerMedia.
29 proc. walorów połączonej firmy będzie należeć do obecnych akcjonariuszy Discovery. Prezesem nowego podmiotu ma zostać David Zaslav, obecnie CEO w Discovery.
Zaslaw ma 61 lat. Urodził się w żydowskiej rodzinie w Brooklynie w Nowym Jorku. W 1985 r. ukończył z wyróżnieniem studia prawnicze na Boston University i zaczął pracę jako adwokat.
W 1989 r. trafił do mediów, a konkretnie do NBC, gdzie szybko awansował na prezesa telewizji kablowej. Z Discovery Zaslav związany jest od 2007 r. To on zainicjował radykalną zmianę strategii firmy, przekształcając ją w stację „oferującą treści”.
- Naszą wspólną wizją jest firma zajmująca się czystą rozrywką. Łącząca najbardziej cenione formaty na świecie z najlepszych gatunków programowych, w tym telewizji i filmów premium, animacji, światowego sportu i wiadomości, dzieci i rodzin, stylu życia - rozrywka pod jednym dachem - poinformował David Zaslav, prezes Discovery Inc.
Fuzja ma pozwolić osiągać wyższe przepływy pieniężne, które umożliwią szybkie zmniejszenie poziomu zadłużenia - do wartości 3-krotności rocznego zysku EBITDA (co oznacza zysk przed odsetkami, podatkami i amortyzacją – red.) w ciągu 24 miesięcy (z ok. 5-krotności w momencie fuzji).
Potem zadłużenie ma utrzymywać się w przedziale 2,5-3-krotności rocznej EBITDA. WarnerMedia ma zapewniono finansowanie od JP Morgan i spółek zależnych Goldman Sachs.
W prezentacji podano, że jeśli fuzja zostanie sfinalizowana w połowie przyszłego roku, w 2023 roku nowy podmiot ma osiągnąć 52 mld dolarów wpływów, z czego ponad 15 mld dolarów od subskrybentów cyfrowych.
W ub.r. Discovery i WarnerMedia łącznie miały 39 mld dolarów przychodów. Koncern powstały w efekcie fuzji będzie obecny w ponad 220 krajach i 50 obszarach językowych. Jego biblioteka wideo będzie liczyć ponad 200 tys. godzin.
Do WarnerMedia należą nadawcy telewizyjni CNN, HBO i Cartoon Network, a także wytwórnia filmowa Warner Bros.
Obecnie AT&T, właściciel WarnerMedia skupia się na rynku telekomunikacyjnym, zbiera środki na zakup częstotliwości do rozwoju sieci 5G.
Koncern Discovery z kolei w latach 2012-2015 roku przejął 100 proc. udziałów Eurosportu, a na początku 2018 roku za 14,6 mld dolarów kupił Scripps Networks Interacitve, ówczesnego właściciela Grupy TVN, płacąc 8,4 mld dolarów w gotówce, a resztę w swoich akcjach.
Discovery jest notowane na giełdzie Nasdaq. W zeszły piątek na koniec sesji przy kursie 35,65 dolara kapitalizacja firmy wynosiła 16,69 mld dolarów.