– Przed świętami Bożego Narodzenia sprawdziliśmy tegoroczny cennik 10 artykułów spożywczych niezbędnych do przygotowania kolacji wigilijnej, a wyniki zestawiliśmy z poprzednim rokiem – informuje Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon. – Z naszego raportu płynie wiele niespodzianek: pozytywnych, jak i negatywnych – dodaje.
W analizie uwzględniono paragony z datą zakupu 1-15 grudnia 2023 r. i 1-15 grudnia 2024 r. Raport przedstawia medianę cen dla obu okresów takich produktów, jak: cukier 1 kg, rodzynki 200 g, burak 1 kg, grzyby suszone 20 g, jajka ściółkowe 10 szt. rozmiar M, śledź 500 g, karp płat 100 g, twaróg sernikowy 1 kg, masa makowa 850 g oraz kapusta biała 1 kg. Co dokładnie przedstawiają wyniki tego badania?
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
PanParagon to aplikacja, w której można wyszukiwać promocje i przechowywać paragony. Miesięcznie do systemu trafia ok. 1,5 mln dowodów zakupu.
Rodzynki z największym wzrostem
W tegorocznym zestawieniu największy wzrost cen odnotowano w przypadku rodzynek. Paczka 200 g tego produktu w grudniu 2023 r. kosztowała ok. 3,99 zł, natomiast w tym samym okresie bieżącego roku mediana cen opiewała na 4,99 zł. To stanowi wzrost o ok. 25 proc. Więcej o ok. 23,6 proc. wydamy także na 20 g suszonych grzybów. Tegoroczna mediana cen wskazuje na 8,99 zł/20 g, podczas gdy w poprzednim sezonie świątecznym płaciliśmy 6,99 zł/20 g. W porównaniu z 2023 r. podrożały także buraki (+15,3 proc.), jajka ściółkowe (+12,3 proc.), śledzie (+7,7 proc.) oraz twaróg sernikowy (+ 5 proc.).
Natomiast tegoroczny karp jest tańszy o ok. 33 proc. Jeszcze bardziej spadła cena cukru. Mediana cen z grudnia 2023 r. wynosiła 5,79 zł/kg, natomiast w analogicznym miesiącu tego roku cena spadła do ok. 2,99 zł/kg. To spadek o 48,4 proc. Mniej, bo ok. 33 proc., na tegoroczne święta wydamy także na karpia w płacie (4,49 zł/100 g w 2023 r., 2,99 zł/100 g w 2024 r.). Tańsza niż w poprzednim sezonie jest także kapusta (-25 proc.) oraz masa makowa (-3,4 proc.).
Koszyk wigilijny niewiele droższy
– Jak pokazują wyniki naszej analizy, tegoroczne ceny w sklepach mogą nas zaskoczyć zarówno negatywnie, jak i pozytywnie. Na jednej szali znalazły się produkty, które w porównaniu z 2023 r. mocno staniały, a na drugiej są z kolei artykuły spożywcze z dużo wyższymi cenami. Warto jednak zaznaczyć, że sumarycznie za cały zbadany przez nasz koszyk wigilijny zapłacimy w tym roku zaledwie 1 proc. więcej – zauważa Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.
Grzelak dodała, że jest to efekt "wojny cenowej dyskontów, której jesteśmy świadkami niemal od początku 2024 r.". Dyskonty prześcigają się w promocjach.
- Jeśli jednak jeden produkt mocno tanieje, to siłą rzeczy musi odbić się to na innych artykułach, by sklepy nie były stratne. Między innymi dlatego w tegorocznym koszyku są tak skrajne różnice w cennikach – podsumowuje.