Ceny rosną coraz szybciej. GUS już dawno nie notował takich podwyżek. W lipcu inflacja w Polsce wyniosła rekordowe w skali dekady 5 proc. To oznacza, że o tyle średnio wzrosły ceny w Polsce w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Podwyżki cen, jak również pandemia wpłynęły na strategie zakupowe Polaków. Jak wynika z analiz CBRE, wydajemy więcej, choć na zakupy wychodzimy rzadziej.
Więcej niż co trzeci Polak potwierdził, że odwiedza sklepy rzadziej niż miało to miejsce przed pandemią koronawirusa i kolejnymi lockdownami.
Zakupy na osiedlu
Niespełna co czwarty częściej decyduje się na zakupy online. Natomiast więcej niż co dziesiąty z nas porzucił zakupy w dużych sieciach spożywczych, na rzecz osiedlowych zakupów.
Zauważył tę tendencję rynek. "Konsekwencje pandemii Covid-19 oraz obostrzeń dla funkcjonowania handlu w tym czasie spowodowały, że inwestorzy tymczasowo zmniejszyli swoje zainteresowanie tradycyjnymi centrami handlowymi, jednocześnie poszukując alternatywnych aktywów handlowych" - czytamy w raporcie.
Wydajemy więcej
Podwyżki cen stały się zauważalnym problemem już dla co piątego obywatela.
Ile średnio wydajemy? Jak wylicza analiz CBRE, statystyczny Polak miesięcznie wydaje na zakupy do 1000 złotych.
Mniej niż respondentów połowa mieści się w kwocie 500 zł. 43 proc. ankietowanych wydaje pomiędzy 500 a 1000 zł. Mowa oczywiście o zakupach na osobę, a nie dla rodziny.