W Biedronce, jak wynika z informacji serwisu Wiadomości Handlowe, już 40 procent wszystkich transakcji odbywa się na kasach samoobsługowych. Cieszą się one rosnącym zainteresowaniem i są poniekąd odpowiedzią na kolejki spowodowane m.in. niedoborem pracowników w handlu.
Kasy samoobsługowe nie są jednak pozbawione wad. Raport firmy Checkpoint Systems oraz ECR dowodzi, że takie urządzenia w handlu detalicznym są dalekie od doskonałości i generują wymierne straty dla sklepów.
Ukryte funkcje w kasach Biedronki
Do niedawna w kasach samoobsługowych Biedronki możliwe było skorzystanie z kilku funkcji, które znajdowały się poniżej skanera. Po lewej stronie znajdował się przycisk, dzięki któremu można było "zgłośnić" komunikaty wydawane przez kasę samoobsługową. Drugi przycisk służył do powiadomienia pracownika sklepu o błędzie i wysyłał sygnał o pomoc. Trzeci pozwalał zeskanować kartę "Moja Biedronka" - tych funkcji już w kasach brakuje - dowiedział się serwis Gazeta.pl.
Pozostała tylko jedna, z punktu widzenia ostatecznej kwoty na rachunku, bardzo istotna funkcja. Pierwszy przycisk po prawej stronie kasy pozwala na wytarowanie wagi w kasie samoobsługowej. Dzięki temu można mieć pewność, że cena odpowiada wadze produktu.
Z ciekawszych i raczej niezauważanych funkcji w kasach samoobsługowych Biedronki jest również pojemnik zamieszczony poniżej kasy, do którego można wrzucić niechciany paragon.
Diody informujące o błędach w Lidlu
Jak dowiedział się portal O2, w kasach samoobsługowych Lidla znajduje się sześć przycisków umieszczonych pod głównym ekranem.
- Odnosząc się do przycisków zamieszczonych na kasach samoobsługowych, są to między innymi diody informujące o zakodowanych błędach lub np. przycisk resetu wagi. Na co dzień służą przede wszystkim pracownikom sklepów oraz pracownikom serwisowym do zapewniania prawidłowego funkcjonowania kas samoobsługowych. Przyciski te są w zasięgu klientów, natomiast nie są niezbędne do samodzielnego kasowania produktów - przekazała portalowi o2.pl Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska.
W Rossmanie doładujesz telefon
Bardziej zaawansowane kasy samoobsługowe są domeną Rossmana. Klient może samodzielnie anulować pozycję zakupową, jeśli zeskanował aplikację i zeskanowany produkt nie przekracza wartości 50 zł.
Dodatkowo w kasach funkcjonuje automatyczne anulowanie paragonu – po 90 sekundach "bezczynności" kasy przy rozpoczętym paragonie, pojawi się komunikat: czy kontynuować zakupy? W przypadku wybrania opcji "Nie" nastąpi automatyczne anulowanie paragonu – kasy nie blokują się na stałe i nie wymagają podejścia pracownika, aby je odblokować.
Jeśli kod kreskowy na skanowanym produkcie jest nieczytelny, można go wprowadzić ręcznie. Co więcej, jeśli klient chce doładować telefon - również może to uczynić - wystarczy wybrać dostawcę usługi i określić kwotę.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Co ciekawe, korzystając z kasy samoobsługowej można, tak jak na tradycyjnej kasie, zapłacić kartą podarunkową Rossmann; a w przypadku niewystarczających środków, dopłacić brakującą kwotę innym środkiem płatniczym w tym inną kartą podarunkową lub Blikiem. Na karcie podarunkowej Rossmann można sprawdzić jej saldo.
W przypadku gdy klient potrzebuje numer NIP na paragonie – może kliknąć: "Dodaj NIP", w przypadku pomyłki może go zmienić klikając: "Zmień NIP"