Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|
aktualizacja

UE ma wielki problem. Von der Leyen nie ukrywa

50
Podziel się:

Szefowa Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen zapowiedziała w środę, że będzie przewodziła rozmowom na temat przyszłości unijnego przemysłu motoryzacyjnego, który coraz mocniej odczuwa presję ze strony chińskiej konkurencji. - Musimy znaleźć i wdrożyć wspólne rozwiązania - podkreśliła.

UE ma wielki problem. Von der Leyen nie ukrywa
UE ma wielki problem. Von der Leyen nie ukrywa (EPA, PAP, RONALD WITTEK)

Ursula von der Leyen zapowiedziała na środowej konferencji prasowej, że Komisja Europejska będzie pracować nad przyszłością przemysłu samochodowego w UE. - Jest wiele wyzwań, przed którym stoi przemysł motoryzacyjny i musimy sobie z nimi poradzić - powiedziała.

Dodała, że ważne jest, aby powadzić na ten temat rozmowy. - Musimy znaleźć wspólne rozwiązanie i wdrożyć je. Będę kierowała tym rozmowami i odbędą się one pod moim przywództwem, bo jest to bardzo ważny sektor z milionami miejsc pracy - zapowiedziała.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Daniel Obajtek będzie rządził TVN? Biedroń: Opowiada farmazony

Przemysł motoryzacyjny w Unii Europejskiej mierzy się z coraz większą presją konkurencji pozaeuropejskiej, szczególnie Chin. We wrześniu Bruksela nałożyła tymczasowe cła na chińskie auta, których produkcje subsydiuje Pekin.

Największy producent na świecie

Chiny są największym producentem pojazdów elektrycznych na świecie. Globalny eksport tych aut z Państwa Środka wzrósł o 70 proc. w 2023 roku, osiągając wartość 34,1 mld dolarów. UE jest największym odbiorcą pojazdów elektrycznych z Chin, przypada na nią prawie 40 proc. chińskiego eksportu.

W 2023 roku państwa UE kupiły chińskie samochody o wartości 3,5 mld euro, o prawie 40 proc. więcej niż w roku poprzednim. Wzbudziło to obawy Unii i niektórych unijnych stolic, ponieważ ceny chińskich aut elektrycznych są zazwyczaj o 20 proc. niższe od modeli wyprodukowanych w UE.

Po dochodzeniu wszczętym w październiku 2023 r. Komisja Europejska uznała, że Chiny dofinansowują produkcję samochodów elektrycznych, dzięki czemu mogą sprzedawać je po sztucznie zaniżonych cenach. Subsydia dotyczą całego łańcucha produkcyjnego – od baterii po bezpośrednie granty dla producentów.

Wzbudziło to w Unii obawy, że europejski przemysł motoryzacyjny nie poradzi sobie z nieuczciwą konkurencją ze strony Chin, tak jak wcześniej inne branże, np. producenci paneli fotowoltaicznych. Obecnie np. 90 proc. paneli sprzedawanych w UE pochodzi z Państwa Środka. Osłabienie europejskiej branży motoryzacyjnej zmniejszyłoby konkurencyjność gospodarki i wiązałoby się z masowymi zwolnieniami.

Unijne cła na samochody elektryczne produkowane w Chinach zaczęły obowiązywać pod koniec października i wynoszą od 7,8 do 35,3 proc., w zależności od producenta i tego, jak poszczególne firmy są wspierane przez państwo.

Von der Leyen już po pierwszej rozmowie z Trumpem

Podczas środowej konferencji padło też pytanie o to, czy szefowa Komisji Europejskiej zamierza spotkać się z Donaldem Trumpem, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że część unijnych polityków już złożyła mu wizytę, w tym sekretarz generalny Mark Rutte, który spotkał się prezydentem elektem w jego posiadłości w Mar-a-Lago pod koniec ubiegłego tygodnia. Von der Leyen odpowiedziała, że już odbyła z Tumpem pierwszą rozmowę telefoniczną.

Jak dodała, zamierza konstruktywnie współpracować z nową amerykańską administracją, ale dodała też, że nie ma złudzeń co do tego, że pewne kwestie, które są dzisiaj w centrum dyskusji, jak bezpieczeństwo i inwestycje w obronność czy konkurencyjność, są własną odpowiedzialnością Unii Europejskiej. - Nie możemy się tu na nikogo oglądać. Wiemy, jakie są nasze potrzeby i na tym będzie się koncentrowała moja praca – powiedziała von der Leyen.

Przewodnicząca Komisji Europejskiej skomentowała również powołanie po raz pierwszy stanowiska komisarza ds. śródziemnomorskich, przyznając, że region Morza Śródziemnego zyska dzięki temu silniejszą pozycję w polityce unijnej.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(50)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Robert
2 miesiące temu
Czyli najpierw stworzyli problem (zielony ład), a teraz będą szukać rozwiązania. Typowe lewackie działanie, które dobrze pamiętamy z czasów PRLu. Tej Pani jak i całej tej lewackiej Unii już dziękujemy.
psychiatra
2 miesiące temu
szkoda słów, szkoda czasu, tzw Parlament Europejski i Komisja Europejska do zaorania
Marcin K.
2 miesiące temu
w europie rolnictwo jest dofinansowane a płody rolne sprzedawane między innymi do chin
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Robert
2 miesiące temu
Znowu stworzyliście problem który będziecie bohatersko rozwiązywać . Niszczycie Europę, trzeba stąd wiać .
Plew
2 miesiące temu
Już za późni chiński korkociąg dobrze wkręcony w europejską gospodarkę, teraz to już łabędzi śpiew, Ursulo to także twoja zasługa i twoich ziomali
Czar prysł
2 miesiące temu
Chyba czar prysł
NAJNOWSZE KOMENTARZE (50)
ekonomista
2 miesiące temu
Nalezy pamietac ze kazdy kij ma dwa konce.
Olga
2 miesiące temu
To ta pani i jej akolici z PO PSLu co są i popierają zielony lad zniszczyli europejski przemysł i dalej chcą go niszczyć wczoraj POmi PSL poparli ta politykę głosując w EP za tą komisja Europejska co dalej broni w zielonyad który nas wykańcza
Ewa
2 miesiące temu
Tylko uwolnienie ograniczeń związanych z emisja może cokolwiek zmienić czyli powrót do rozwoju aut spalinowych wolny rynek nic innego ten administracyjny gorset blokuje rozwój Europy ale ci komuniści tego nie kumają
g29
2 miesiące temu
Szanowna pani , doprowadziła pani wraz ze swoimi towarzyszami Europę do skraju bankructwa, a obywateli UE do ponoszenia ogromnych wysiłków finansowych i już jak na dłoni widać, że ta pani utopia doprowadziła do ubustwa wiele rodzin i wiele zakładów pracy i to co pani robi (płatność w tak dużych cenach za emisję CO2) po raz kolejny napycha kieszenie banksterom, a koszty ponoszą zwykli ciężko pracujący obywatele, a do tego za chwilę stracą jeszcze i swoje miejsca pracy, bo samochody i inne maszyny urządzenia przyjadą do nas z Chin, Indii , i innych krajów !! Ale będzie pięknie, będzie zielono , i będziemy się uśmiechać - szanowna pani czas skończyć z tą straszną głupotą , którą pani pani zieloni komuniści wyprawiają !!!
MaxS
2 miesiące temu
Przepraszam , ale jak to, przecież my ludzie widzimy ten problem i że on będzie od wielu lat. To co oni się dopiero obudzili? Przecież widać że to działania na szkodę Europy i ludzi tu. Kto tam rządzi... Działania na szkodę przemysłu, biznesu, wolności wszystko w imię jakiś chorych czerwonych ideologii zwanych zielonymi dla niepoznaki.
...
Następna strona