Mimo zapewnień o w miarę stabilnej sytuacji na rynku tour operatorów i działaniach państwowych regulatorów w całej Europie, trudno uniknąć sytuacji, kiedy to jeden z graczy odpada z wyścigu.
Tak stało się z legendarną firmą Thomas Cook, która o końcu swojej działalności poinformowała w poniedziałek. Jak już pisaliśmy w money.pl, może to mieć wpływ na jedną z firm na naszym rynku. Zarząd Neckermann Polska wydał ws. bankructwa Thomasa Cooka oświadczenie.
Firma, która jest częścią brytyjskiego biura podróży, uspokaja w nim swoich klientów, że "prowadzi dalej normalną, codzienną, operacyjną działalność". Choć jak już wykazaliśmy, pojawiają się pierwsze problemy.
Czworo turystów z Polski miało już problemy przy rejestracji w hotelu, ale firmie udało się sprawę załatwić. W obliczu takiej nerwowej dla turytów sytuacji warto zobaczyć, jak wygląda nasz rynek i jak radzą sobie na nim biura podróży.
W największym badaniu rynku turystycznego „Ranking Touroperatorzy 2019 – co się zmieniło po trudnym sezonie 2018?" Instytut Badania Rynku Turystycznego Traveldata, na zlecenie "Rzeczpospolitej", podliczył wyniki działających na polskim rynku biur podróży.
Niezmiennie już od 10 lat z rzędu, największym biurem podróży w Polsce została w zestawieniu Itaka z przychodem na poziomie 2,5 mld zł. Na kolejnych miejscach znalazły się TUI Poland - 2,2 mld zł, Rainbow - ok. 1,5 mld zł i Coral Travel - 639 mln zł.
Neckermann Polska z 204 mln zł zajął 7. miejsce. W kategorii najbardziej dynamicznie rozwijających się firm wyróżnił się w zeszłym roku Exim Tours - wzrost o 62,8 proc. rok do roku i Coral Travel 0 61,5 proc. r/r.
Mocno nas w tym zestawieniu interesujący Neckermann Polska zanotował z kolei wynik ujemny. Jego przychody spadły wobec tych z 2017 r. o blisko 17 proc.
Badanie pokazywało też rentowność biznesu touroperatorskiego. Okazało się, że nie jest z tym dobrze. Średnia dla 24 przebadanych firm wyniosła 0,7 procent. Najlepiej radził sobie tu Logos Tour - 3,9 proc. i TUI 1,5 proc. Poniżej zera znalazły się m.in. Exim -2,3 proc. i Neckermann -5,6 proc.
Ciekawie również prezentuje się zestawienie przeciętnych zarobków na jednym kliencie wysłanym za granicę. Średnia dla wszystkich przebadanych to uwaga - 19 zł. Najlepsza pod tym względem TUI zarobiła blisko 40 zł. Z kolei najsłabiej wypadł tu Neckermann, średnio tracąc na każdym kliencie ponad 114 zł.
To oczywiście przekłada się na zyski. Pod tym względem najlepiej poradził sobie TUI - ok. 33 mln zł, Itaka była nieco gorsza - ok. 24 mln zł zysku, trzecia Rainbow zarobiła ponad 7 mln zł. Na drugim biegunie pod tym względem był Neckermann, który dołożył do biznesu ponad 12 mln zł, Exim stracił - ok 5 mln zł, a Grecos - ok 4 mln zł.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl