Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. RKE
|
aktualizacja

Ursa może odmienić losy przekopu Mierzei Wiślanej. Wyjątkowy statek już zwodowany

100
Podziel się:

Ursa jest wyjątkowa! Zaprojektowana oraz zbudowana pod konkretnego klienta, według konkretnej specyfikacji - tak o nowej jednostce, która może odmienić losy przekopu Mierzei Wiślanej, mówi szef fińskiej stoczni, która zwodowała jednostkę.

Ursa może odmienić losy przekopu Mierzei Wiślanej. Wyjątkowy statek już zwodowany
Pogłębiarka Ursa będzie wykorzystywana przy budowie nowej drogi wodnej istotnej dla wykorzystania przekopu Mierzei Wiślanej (Urząd Morski w Gdyni)

Urząd Morski w Gdyni zasili nowy, specjalistyczny statek, który może okazać się kluczowy dla przyszłości przekopu Mierzei Wiślanej. Jednostka, która została zwodowana 19 września, to pogłębiarka. Będzie odpowiedzialna za tworzenie nowej, ponad dwudziestokilometrowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nowy konkurs dla startupów na Game Industry Conference

Polska ma nowy statek. Przekop Mierzei Wiślanej będzie miał większy sens

Ursa - bo tak nazywa się nowa jednostka - jest budowana przez fińską stocznię Tyovene Oy. Przy projekcie współpracuje z firmami z Holandii.

Takiej pogłębiarki jak Ursa nie można zamówić jako gotowy produkt z katalogu internetowego. Jest to jednostka zaprojektowana oraz zbudowana pod konkretnego klienta, według konkretnej specyfikacji, bardzo spersonalizowana, jedyna w swoim rodzaju, spełniająca wysokie wymagania zamawiającego oraz wszystkie obowiązujące przepisy. Ursa jest wyjątkowa! - zapewnia Juha Granqvist, dyrektor zarządzający Tyovene OY.

Jak informuje Urząd Morski w swoim komunikacie, inwestycja powstaje w ramach wieloletniego programu. Jednostka będzie wykorzystywana również do obsługi i utrzymania tzw. torów podejściowych do portów morskich do 18 m.

Administracja morska niebawem zyska nowoczesną, specjalistyczną jednostkę, która w wydatny sposób ułatwi utrzymywanie założonych parametrów torów wodnych, prowadzących do portów. Wprowadzenie do eksploatacji własnej pogłębiarki pozwoli na dokonanie oszczędności w zakresie prac czerpalnych, a także przyspieszy ich wykonywanie, szczególnie tam, gdzie wymagane będą pilne podczyszczenia - stwierdził podczas wodowania jednostki Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.

Budowa nowej drogi wodnej kluczowa dla przekopu Mierzei Wiślanej

Nowa pogłębiarka jest kluczowa z punktu widzenia przekopu Mierzei Wiślanej. Jego pełne wykorzystanie wymaga bowiem budowy nowej drogi wodnej. 17 września ub. roku na Mierzei Wiślanej oddano do użytkowania Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym.

Drugi etap - obudowa brzegów rzeki Elbląg - jest zaawansowany obecnie w ponad 90 proc. Jego istotnym elementem jest most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytkowania na początku lipca tego roku.

Całość prac w ramach tej części inwestycji zakończy się do końca 2023 r. W maju br. zakończono trzeci etap, czyli pogłębianie torów wodnych na Zalewie Wiślanym oraz wykonanie oznakowania nawigacyjnego - czytamy w komunikacie urzędu.

Jedna z najważniejszych w ostatnich latach inwestycji, która kosztowała już ponad 2 mld zł, jest ciągle w rozbudowie. Na razie, jak tłumaczy kanał służy wyłącznie rejsom turystycznym i rekreacyjnym.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(100)
WYRÓŻNIONE
mnbv
rok temu
Czekam na inwestycje w linie krajowe.. przesylowe pradu. To po prl sie sypie..ze starosci.. PRL nam wprowadzila po 45r ogolnopolska elektryfikacje kraju..prad doszedl na wies .. w rozne zakatki Polski,, To byla inwestycja z prawdziwego zdarzenia. Pozytywne skutki tej inwestycji odczula cala Polska..
Agi
rok temu
Taka pogłębiarka przydać się też może przy pogłębieniu toru żeglugowego na zalewie szczecińskim. Na przekór Niemcom. Byłaby szkoda żeby tylko ten jeden projekt obsługiwała.
inż.
rok temu
po co nam kanały żeglowne na lądzie , wystarczą w niemczeh
NAJNOWSZE KOMENTARZE (100)
Aston Villa
rok temu
Oby jak najszybciej. Pozdrawiam z Warszawy
2132
rok temu
kłócicie się o pis i po, a to jedno i to samo, grupka wspólnej adoracji, która przy okrągłym stole ustaliła sobie, jak będzie was rozgrywać i szczuć na siebie, i to wszystko im się perfekcyjnie udaje!!! wy się kłócicie, a oni z uśmiechem na twarzy was okradają i oczywiście nikt nikogo nie rozlicza, bo działają w porozumieniu!!!! tak proste, a tak niezrozumiałe dla ponad 90% społeczeństwa.
Widz
rok temu
Portowiec a przekop ma być dla elbląskich zakładów, więc budowa kolejnego portu nad morzem nic by nie zmieniła w kwestii przekopu, w Holandii mają wielki port Rotterdam i jakoś mają też małe porty w głębi lądu im się to opłaca.
Genio
rok temu
Ten przekop to totalny PiSuarowy bubel.Miał kosztować 800 000 osiemset milionów a koszty już przekroczyły tego rowu melioracyjnego 2 000 000 000 dwa miliardy a nie przepłynęła po otwarciu tego bubla dwea lata temu ani jedna barka.Tam pływają ,kajaki pontony dmuchane materace i rowery wodne.Teraz koszty wzrosły kolejne setki milionów za pogłębiarkę będą rosły o kolejny miliard za rok jej pracy przez rok,a dalej ani jedna barka nie przepłynie do Elbląga.Trzy razy taniej by było wybudować tory kolejowe z Gdyni do Elblaga i byłby rozwiązany problem z zaopatrzeniem tego miasta.Kolejny bubel PiSuarowy to tunel w Świnoujściu oddany z opóźnieniem 9 misięcy dwa miesiące temu i już zamykany 6 razy bo ten bubel zalewany jest przez rzekę Świnę i trzeba suszyć.
Agi
rok temu
Taka pogłębiarka przydać się też może przy pogłębieniu toru żeglugowego na zalewie szczecińskim. Na przekór Niemcom. Byłaby szkoda żeby tylko ten jeden projekt obsługiwała.
...
Następna strona