Urząd Morski w Gdyni zasili nowy, specjalistyczny statek, który może okazać się kluczowy dla przyszłości przekopu Mierzei Wiślanej. Jednostka, która została zwodowana 19 września, to pogłębiarka. Będzie odpowiedzialna za tworzenie nowej, ponad dwudziestokilometrowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polska ma nowy statek. Przekop Mierzei Wiślanej będzie miał większy sens
Ursa - bo tak nazywa się nowa jednostka - jest budowana przez fińską stocznię Tyovene Oy. Przy projekcie współpracuje z firmami z Holandii.
Takiej pogłębiarki jak Ursa nie można zamówić jako gotowy produkt z katalogu internetowego. Jest to jednostka zaprojektowana oraz zbudowana pod konkretnego klienta, według konkretnej specyfikacji, bardzo spersonalizowana, jedyna w swoim rodzaju, spełniająca wysokie wymagania zamawiającego oraz wszystkie obowiązujące przepisy. Ursa jest wyjątkowa! - zapewnia Juha Granqvist, dyrektor zarządzający Tyovene OY.
Jak informuje Urząd Morski w swoim komunikacie, inwestycja powstaje w ramach wieloletniego programu. Jednostka będzie wykorzystywana również do obsługi i utrzymania tzw. torów podejściowych do portów morskich do 18 m.
Administracja morska niebawem zyska nowoczesną, specjalistyczną jednostkę, która w wydatny sposób ułatwi utrzymywanie założonych parametrów torów wodnych, prowadzących do portów. Wprowadzenie do eksploatacji własnej pogłębiarki pozwoli na dokonanie oszczędności w zakresie prac czerpalnych, a także przyspieszy ich wykonywanie, szczególnie tam, gdzie wymagane będą pilne podczyszczenia - stwierdził podczas wodowania jednostki Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.
Budowa nowej drogi wodnej kluczowa dla przekopu Mierzei Wiślanej
Nowa pogłębiarka jest kluczowa z punktu widzenia przekopu Mierzei Wiślanej. Jego pełne wykorzystanie wymaga bowiem budowy nowej drogi wodnej. 17 września ub. roku na Mierzei Wiślanej oddano do użytkowania Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym.
Drugi etap - obudowa brzegów rzeki Elbląg - jest zaawansowany obecnie w ponad 90 proc. Jego istotnym elementem jest most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytkowania na początku lipca tego roku.
Całość prac w ramach tej części inwestycji zakończy się do końca 2023 r. W maju br. zakończono trzeci etap, czyli pogłębianie torów wodnych na Zalewie Wiślanym oraz wykonanie oznakowania nawigacyjnego - czytamy w komunikacie urzędu.
Jedna z najważniejszych w ostatnich latach inwestycji, która kosztowała już ponad 2 mld zł, jest ciągle w rozbudowie. Na razie, jak tłumaczy kanał służy wyłącznie rejsom turystycznym i rekreacyjnym.