"Ostrzegamy przed trwającą kampanią phishingową. Przestępcy podszywają się pod urząd skarbowy lub Ministerstwo Finansów i rozsyłają szkodliwe oprogramowanie" - napisał w komunikacie resort finansów.
MF ostrzega, przed trwającą kampanią phishingową (oszustwo, polegające na podszywaniu się pod inną osobę lub instytucję np. w e-mailu w celu wyłudzenia poufnych informacji lub zainfekowania komputera szkodliwym oprogramowaniem).
Resort dodaje, że rozsyłane wiadomości zawierają niebezpieczne załączniki i są zatytułowane "Zaległe płatności podatku" (pisownia oryginalna).
W komunikacie podano przykład fałszywej wiadomości:
"Dobry dzień, Ma to na celu poinformowanie Cię o rozbieżności w Twojej ewidencji podatkowej. Odwiedź swój bank lub jakikolwiek urząd skarbowy w Twojej okolicy z załączonym ewidencją podatkową. W załączniku znajduje się dokumentacja podatkowa, zaległe płatności i numer referencyjny sprawy podatkowej".
Wiadomość podpisano "Dochód krajowy Administracja Rząd Polski" - czytamy w komunikacie MF.
Oszuści stają się coraz bardziej zuchwali
Podszywają się choćby pod banki - do perfekcji opanowali umiejętność podszywania się pod pracowników banku. Znajdą twoje dane, kluczowe szczegóły, nawet dzwonią z numeru konkretnego banku. Szeroko opisywaliśmy tę metodę w tekście "Oszustwo doskonałe. Dzwoni "twój bank", a po chwili konto jest puste".
Oszustwo "na ambasadora". Wyłudził ponad 4 mln zł
Komisja Nadzoru Finansowego ostrzega też przed "oszukańczą kampanią", w której przestępcy podszywają się pod państwową spółkę PKN Orlen. Oszuści stworzyli fałszywą stronę internetową, na której wyłudzają dane i kuszą zyskowną inwestycją.
W internecie jest mnóstwo reklam i stron internetowych, które przekonują, że w krótkim czasie każdy może zarobić wielkie pieniądze. Zazwyczaj związane jest to z ryzykownymi inwestycjami. Naiwność ludzi próbują wykorzystać też oszuści, którzy w tym celu podszywają się pod znanych ludzi lub rozpoznawalne instytucje.
Przed tego typu oszustwem ostrzega jeden z państwowych gigantów. KGHM, który jest jednym z największych światowych producentów miedzi i srebra, wskazuje, że wizerunek firmy jest wykorzystywany do namawiania do podejrzanych inwestycji na fałszywych stronach internetowych.