Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
AZI
|

W 40 minut pociągiem do Krakowa. Jest alternatywa dla zakorkowanej Zakopianki

39
Podziel się:

PKP Polskie Linie Kolejowe i Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego podpisali umowę na sfinansowanie dokumentacji projektowej dla nowej linii kolejowej łączącej Myślenice z Krakowem, która powstanie w ramach programu Kolej Plus. Jej szacunkowa wartość to ponad 152 mln zł.

W 40 minut pociągiem do Krakowa. Jest alternatywa dla zakorkowanej Zakopianki
Nowa linia biegnąca pomiędzy krakowskimi Swoszowicami a centrum Myślenic ma liczyć ok. 22 km długości. Fot. M.Lasyk/REPORTER (Licencjodawca, Marek Lasyk/REPORTER)

Po wybudowaniu linii kolejowej między Krakowem i Myślenicami czas przejazdu pociągiem między obydwoma miastami wyniesie ok. 40 minut. Nowa linia – jak zaznaczył wojewoda małopolski Łukasz Kmita, będzie także alternatywą dla zakorkowanej Zakopianki.

Trasa ma przebiegać przez trzy gminy: Myślenice, Świątniki Górne i Siepraw, docelowo pojawi się siedem stacji.

- Kolej do Myślenic to szansa na rozwój lokalnych samorządów. W efekcie region na południe od Krakowa zyska fantastyczne połączenie kolejowe, dzięki któremu Myślenice i sąsiednie gminy będą mogły jeszcze dynamiczniej się rozwijać — ocenił Kmita.

Ogłoszenie przetargu na budowę nowej linii już w kwietniu

Pierwszy pomysł połączenia pojawił się w roku 1900. Potem był rozważany w latach 70., a następnie został porzucony. - Paradoksalnie nasze założenia są bardzo zbliżone do tego, co planowano przed 123 laty — ocenił Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Nowa linia biegnąca pomiędzy krakowskimi Swoszowicami a centrum Myślenic ma liczyć ok. 22 km długości. Na jej trasie trzeba będzie zbudować dwa tunele, a także wiadukty i estakady. W środkowej części przewidziana jest tzw. mijanka o długości 7 km, dzięki której pociągi będą mogły kursować z częstotliwością wynoszącą ok. pół godziny. Na trasie powstaną przystanki: Lusina, Konary, Olszowice, Kąty, Krzyszkowice, Polanka i stacja Myślenice.

Ogłoszenie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej ma nastąpić w kwietniu tego roku. Dokumentacja wraz ze wszystkimi niezbędnymi pozwoleniami ma być gotowa w połowie 2027 r. W tym samym roku powinna się rozpocząć budowa nowej linii, aby zakończyć się w latach 2030-2031.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Czy tanie linie lotnicze zawsze są tańsze? Oto czym różnią się od tradycyjnych przewoźników

Program Kolej Plus jest wart 13,2 mld zł

Budowa nowej linii kolejowej łączącej podkrakowskie Myślenice z Krakowem jest pierwszym z małopolskich projektów wskazanych do Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus.

Na terenie województwa małopolskiego dotacje w ramach tego programu otrzymały cztery inwestycje. Oprócz linii łączącej Myślenice ze stolicą regionu są wśród nich także linie Kraków – Niepołomice oraz Kraków – Olkusz (umowy ich dotyczące zostały podpisane na początku tygodnia), a także rewitalizacja linii kolejowych nr 108 i 110 na odcinku Gorlice – Jasło wraz z budową łącznicy pomiędzy tymi liniami (usprawnienie połączenia Kraków – Jasło). Łączna długość tych tras to 63 km.

W skali całego kraju program obejmuje 34 inwestycje zgłoszone przez samorządy 11 województw. Projekty dotyczą budowy, odbudowy oraz projektowania 1,2 tys. km linii kolejowych.

W programie Kolej Plus 85 proc. wartości planowanych inwestycji będzie finansowało państwo poprzez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. Pozostałe 15 proc. kosztów inwestycji to wkład samorządów. Program jest wart 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld jednostek samorządu terytorialnego.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(39)
WYRÓŻNIONE
Kolejarz
2 lata temu
22 km w 40 minut. Boskie! Pendolino płacze z rozpaczy.
Lkj
2 lata temu
Te 40 min jako czas przejazdu to jakaś żenada. Tyle to powinien jechać najwolniejszy pociąg z Krk do Katowic, który nb ślimaczy się ponad 70 min i w zasadzie zawsze się spóźnia, nawet jak nie ma ku temu obiektywnych powodów. Jeśli PKP chce konkurować z ruchem samochodowym to warto uwzględnić że nikt poza maszynista nie jedzie tylko z dworca na dworzec, więc do czasu przejazdu PKP sobie doliczy średnio kolejne 40 min.dojscia/ dojazdu na dworzec i z dworca. Więc PKP jeśli chce konkurować to powinna w pełni wykorzystywać swoje atuty i fakt że nie stoi w korkach, ma prostsza trasę itp. i jechać najszybciej jak się da, zamiast ślimaczyć się 40-50 km/h
Daro
2 lata temu
22km w 40 minut. Rewelacja jak na polskie warunki.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (39)
kla
2 lata temu
A ta mijanka w środkowej części to już jest wisienka na torcie; nawet w XIX wieku by się tym nie chwalili.
kla
2 lata temu
niby poważny portal a artykuł jak z pudelka; no ale władzy się podliżemy, to się liczy.
wyPOminki
2 lata temu
Swego czasu chyży zlikwidował ponad 40% kolei w Polsce i i sprzedał szyny oraz rozebrał dworce kolejowe. Równcześnie zlikwidował praktycznie w 80% komunikację autobusową w kraju. W rezultacie pozbawił Polaków poza dużymi ośrodkami miejskimi możliwości dotarcia do pracy, szkól, szpitali, kultury, znajomych jeśli nie posiadali własnych samochodów. Ewenement w skali świata!
Marek
2 lata temu
40 minut !? TO NAJGORZEJ WYDANE PIENIĄDZE. Taka trasa powinna trwać ok. 20 min.
Beata.
2 lata temu
Jak Chińczyk przeczyta ten artykuł to się upewni że Polska to zacofany kraj./ 22km w 40 min/
...
Następna strona