Po wybudowaniu linii kolejowej między Krakowem i Myślenicami czas przejazdu pociągiem między obydwoma miastami wyniesie ok. 40 minut. Nowa linia – jak zaznaczył wojewoda małopolski Łukasz Kmita, będzie także alternatywą dla zakorkowanej Zakopianki.
Trasa ma przebiegać przez trzy gminy: Myślenice, Świątniki Górne i Siepraw, docelowo pojawi się siedem stacji.
- Kolej do Myślenic to szansa na rozwój lokalnych samorządów. W efekcie region na południe od Krakowa zyska fantastyczne połączenie kolejowe, dzięki któremu Myślenice i sąsiednie gminy będą mogły jeszcze dynamiczniej się rozwijać — ocenił Kmita.
Ogłoszenie przetargu na budowę nowej linii już w kwietniu
Pierwszy pomysł połączenia pojawił się w roku 1900. Potem był rozważany w latach 70., a następnie został porzucony. - Paradoksalnie nasze założenia są bardzo zbliżone do tego, co planowano przed 123 laty — ocenił Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.
Nowa linia biegnąca pomiędzy krakowskimi Swoszowicami a centrum Myślenic ma liczyć ok. 22 km długości. Na jej trasie trzeba będzie zbudować dwa tunele, a także wiadukty i estakady. W środkowej części przewidziana jest tzw. mijanka o długości 7 km, dzięki której pociągi będą mogły kursować z częstotliwością wynoszącą ok. pół godziny. Na trasie powstaną przystanki: Lusina, Konary, Olszowice, Kąty, Krzyszkowice, Polanka i stacja Myślenice.
Ogłoszenie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej ma nastąpić w kwietniu tego roku. Dokumentacja wraz ze wszystkimi niezbędnymi pozwoleniami ma być gotowa w połowie 2027 r. W tym samym roku powinna się rozpocząć budowa nowej linii, aby zakończyć się w latach 2030-2031.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Program Kolej Plus jest wart 13,2 mld zł
Budowa nowej linii kolejowej łączącej podkrakowskie Myślenice z Krakowem jest pierwszym z małopolskich projektów wskazanych do Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus.
Na terenie województwa małopolskiego dotacje w ramach tego programu otrzymały cztery inwestycje. Oprócz linii łączącej Myślenice ze stolicą regionu są wśród nich także linie Kraków – Niepołomice oraz Kraków – Olkusz (umowy ich dotyczące zostały podpisane na początku tygodnia), a także rewitalizacja linii kolejowych nr 108 i 110 na odcinku Gorlice – Jasło wraz z budową łącznicy pomiędzy tymi liniami (usprawnienie połączenia Kraków – Jasło). Łączna długość tych tras to 63 km.
W skali całego kraju program obejmuje 34 inwestycje zgłoszone przez samorządy 11 województw. Projekty dotyczą budowy, odbudowy oraz projektowania 1,2 tys. km linii kolejowych.
W programie Kolej Plus 85 proc. wartości planowanych inwestycji będzie finansowało państwo poprzez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. Pozostałe 15 proc. kosztów inwestycji to wkład samorządów. Program jest wart 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld jednostek samorządu terytorialnego.