Tunel ma połączyć austriackie miasto Innsbruck z włoską miejscowością Fortezza i będzie przeznaczony zarówno dla pociągów pasażerskich, jak i towarowych - czytamy na oficjalnej stronie inwestycji.
Głównym celem projektu o nazwie BBT (Brenner Base Tunnel) jest odciążenie autostrady A13, która przebiega przez Alpy i jest ważnym połączeniem między Austrią a Włochami. Tunel będzie miał 55 km długości i zostanie spięty w jeden system z już istniejącym tunelem w dolinie rzeki Iny. W sumie pociągi będą pokonywać pod ziemią aż 64 km. Będzie to więc najdłuższym tunel na świecie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Obecnie najdłuższym tunelem kolejowym jest ten pod cieśniną Tsugaru. Łączy japońskie wyspy Honsiu i Hokkaido i ma długość 54 km (z czego 23 km znajduje się pod dnem morza). Z kolei tunel pod kanałem La Manche ma 50,5 kilometrów, z czego sama część podmorska ma długość 38 km. Tunele drogowe są jeszcze krótsze - najdłuższy jest w Norwegii i ma 24,5 km.
BBT ma doprowadzić do znacznego rozładowania ruchu między Austrią a Włochami. Koszt budowy tunelu szacuje się na 8,8 mld euro, co według dzisiejszego kursu przekłada się na równowartość ponad 40 mld złotych. Inwestycja zostanie w 40 procentach sfinansowania z funduszy unijnych, pozostałe koszty pokryją Włochy i Austria.
Prace budowlane w ramach projektu BBT nie ograniczają się jedynie do głównego tunelu. Całkowita długość wydrążonych tuneli ma sięgnąć aż 230 km. Część z nich jest potrzebna do utrzymania infrastruktury, a inne są wykopywane w celach badawczych.
Prace są już na zaawansowanym poziomie. Aktualne dane z oficjalnej strony BBT wskazują, że wydrążono już 160 km tuneli - czyli 70 proc. całości.
Na otwarcie jeszcze poczekamy
Najgłębszy punkt tunelu znajdzie się na 1700 m poniżej szczytów pasma górskiego. Pociągi pasażerskie będą mogły osiągnąć w nim prędkość aż 250 km/h. Natomiast składy transportujące towary będą mogły rozwijać maksymalną prędkość do 160 km/h.