Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. NBU
|
aktualizacja

Najdłuższy tunel na świecie. Gigantyczna inwestycja w Alpach

6
Podziel się:

W Alpach powstaje najdłuższy tunel na świecie. Przeznaczony będzie dla pociągów, składy będą pokonywać pod ziemią aż 64 km. Budowa pochłonie miliardy euro.

Najdłuższy tunel na świecie. Gigantyczna inwestycja w Alpach
Trwa budowa najdłuższego tunelu kolejowego na świecie (bbt-se.com, STRABAG/BBT-SE/Jan Hetfleisch)

Tunel ma połączyć austriackie miasto Innsbruck z włoską miejscowością Fortezza i będzie przeznaczony zarówno dla pociągów pasażerskich, jak i towarowych - czytamy na oficjalnej stronie inwestycji.

Głównym celem projektu o nazwie BBT (Brenner Base Tunnel) jest odciążenie autostrady A13, która przebiega przez Alpy i jest ważnym połączeniem między Austrią a Włochami. Tunel będzie miał 55 km długości i zostanie spięty w jeden system z już istniejącym tunelem w dolinie rzeki Iny. W sumie pociągi będą pokonywać pod ziemią aż 64 km. Będzie to więc najdłuższym tunel na świecie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nadchodzi wielka fala modernizacji budynków. Na co zwrócić uwagę?

Obecnie najdłuższym tunelem kolejowym jest ten pod cieśniną Tsugaru. Łączy japońskie wyspy Honsiu i Hokkaido i ma długość 54 km (z czego 23 km znajduje się pod dnem morza). Z kolei tunel pod kanałem La Manche ma 50,5 kilometrów, z czego sama część podmorska ma długość 38 km. Tunele drogowe są jeszcze krótsze - najdłuższy jest w Norwegii i ma 24,5 km.

BBT ma doprowadzić do znacznego rozładowania ruchu między Austrią a Włochami. Koszt budowy tunelu szacuje się na 8,8 mld euro, co według dzisiejszego kursu przekłada się na równowartość ponad 40 mld złotych. Inwestycja zostanie w 40 procentach sfinansowania z funduszy unijnych, pozostałe koszty pokryją Włochy i Austria.

Prace budowlane w ramach projektu BBT nie ograniczają się jedynie do głównego tunelu. Całkowita długość wydrążonych tuneli ma sięgnąć aż 230 km. Część z nich jest potrzebna do utrzymania infrastruktury, a inne są wykopywane w celach badawczych.

Prace są już na zaawansowanym poziomie. Aktualne dane z oficjalnej strony BBT wskazują, że wydrążono już 160 km tuneli - czyli 70 proc. całości.

Na otwarcie jeszcze poczekamy

Najgłębszy punkt tunelu znajdzie się na 1700 m poniżej szczytów pasma górskiego. Pociągi pasażerskie będą mogły osiągnąć w nim prędkość aż 250 km/h. Natomiast składy transportujące towary będą mogły rozwijać maksymalną prędkość do 160 km/h.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
WP Finanse
KOMENTARZE
(6)
WYRÓŻNIONE
Ryskra
rok temu
Niestety nieprawda. Dłuższy jest już działający Gothard 57 km ,a w budowie jest LyonTuryn 57,5 km Łącznie 64 km
Tomek
12 miesięcy temu
Wszystko dla garstki uczciwych miliarderów i miliardów poczciwych emigrantów.
Austriak
rok temu
Kolejne schrony dla najbogatszych w Alpach na wypadek wojny nuklearnej
NAJNOWSZE KOMENTARZE (6)
Tomek
12 miesięcy temu
Wszystko dla garstki uczciwych miliarderów i miliardów poczciwych emigrantów.
Ryskra
rok temu
Niestety nieprawda. Dłuższy jest już działający Gothard 57 km ,a w budowie jest LyonTuryn 57,5 km Łącznie 64 km
Austriak
rok temu
Kolejne schrony dla najbogatszych w Alpach na wypadek wojny nuklearnej
Yyyy
rok temu
Przez tunel powinno się przejeżdżać powoli, bo jest duże ciśnienie
Dżej
rok temu
Zauważyliście, że jakoś ekologów nigdy nie interesują góry? A przecież to skarby natury. I nikomu nie przeszkadza dziurawienie ich jak sito.