Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|
aktualizacja

W tym roku do kosza trafią posiłki z samolotów o wartości 4 mld dol.

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP naturalnie.
16
Podziel się:

Każdy lot samolotem generuje średnio 1,4 kg śmieci w przeliczeniu na pasażera. Aż jedna piąta wszystkich odpadów to nietknięte posiłki i napoje. Tylko w tym roku do kosza trafi żywność o wartości 4 mld dol., której pasażerowie nie zjedli. Kolejny problem to plastik jednorazowego użytku - restrykcje pandemiczne sprawiły, że wrócił do łask.

W tym roku do kosza trafią posiłki z samolotów o wartości 4 mld dol.
IATA wylicza, że po każdym rejsie w przeliczeniu na jednego pasażera zostaje 1,43 kg śmieci (Adobe Stock, koldunova)

Kawa? Herbata? Woda gazowana lub niegazowana? Przekąska na słono czy na słodko? Za każdym takim pytaniem personelu pokładowego podczas rejsu kryje się papierowy lub plastikowy kubek, foliowe opakowanie, serwetka, mieszadełko. Nierzadko również plastikowe sztućce do ciepłego posiłku, zapakowane w plastik przystawki i desery. Po lądowaniu wszystko trafia do kosza.

- Po każdym rejsie powstaje 1,4 kg odpadów w przeliczeniu na jednego pasażera - wylicza Jon Godson z Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych IATA. W 2019 r. w skali świata było to 6,4 mln ton śmieci. Wraz z powrotem światowego ruchu lotniczego do poziomu sprzed COVID-19 w 2024 r., IATA prognozuje wzrost ilości odpadów do 5,7 mln ton.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Przegląd techniczny Dreamlinera

Posiłki z samolotów trafiają do śmieci. To wyrzucanie miliardów dolarów

Jedna piąta wszystkich odpadów z pokładu samolotu to nietknięte posiłki i napoje. W tym roku ich wartość sięgnie ponad 4 mld dol. - dodał Godson.

To jeden z powodów, dlaczego przewoźnicy podają napoje w małych plastikowych kubeczkach, a catering w cenie biletu jest coraz skromniejszy. W ten sposób ograniczają straty, obniżają koszty i wagę zabieranego na pokład wyposażenia. Im go mniej, tym niższe emisje dwutlenku węgla.

Od lat sektor lotniczy podejmuje wysiłki nie tylko na rzecz ograniczania odpadów, ale też ich odzyskiwania i ponownego przetwarzania. IATA określiła 23 działania, które pozwalają przewoźnikom ograniczać ilość śmieci. Nie powinno więc dziwić, gdy po zakończonym serwisie pokładowym, stewardessy zbierają i na wózku segregują plastikowe i papierowe kubki, butelki i metalowe puszki.

Plastik jednorazowego użytku. Linie lotnicze z nim walczą, ale...

Pandemia COVID-19 nieco odwróciła ten proekologiczny trend. Podczas konferencji w Genewie zwrócono uwagę, że choć linie lotnicze starają się na różne sposoby eliminować plastik jednokrotnego użytku, dziś muszą go stosować na szerszą skalę, ze względów higieniczno-sanitarnych.

Trzymam w ręku papierowy kubek. Ale to też jest plastik jednorazowego użytku. Bo pokryty jest od wewnątrz warstwą, bez której nie wytrzymałby po nalaniu gorącej kawy lub herbaty. Można go zastąpić ceramicznym kubkiem wielokrotnego użytku. Ale to przełoży się na większą masę wyposażenia samolotu, co przyczyni się do wzrostu emisji dwutlenku węgla - powiedziała Olga Miltcheva z IATA.
Dobra wiadomość jest taka, że mój kubek nie skończy w oceanie. Obecnie bardzo niskie jest ryzyko przedostania się plastikowych odpadów z samolotów do środowiska. Jednak w przyszłości stopień odzysku i recyklingu będzie musiał być jeszcze wyższy - dodała.

Ekspertka IATA wskazała na brak ujednoliconych regulacji w skali świata, co przekłada się na odmienne podejście do zagospodarowywania odpadów z pokładu samolotu. - W przypadku rejsu z Buenos Aires do Paryża, ten papierowy kubek w Argentynie nie jest traktowany jako plastik jednorazowego użytku, we Francji już tak - zaznaczyła Miltcheva.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(16)
WYRÓŻNIONE
cfgh
2 lata temu
a nie otwartą żywność nie można oddać biednym?
Ale brednie.
2 lata temu
Niech jeden kubek ceramiczny waży 20 dkg., przy 200 pasażerach to 40 kg. O ile wzrośnie emisja CO2 samolotu o masie startowej 150 ton?
nick
2 lata temu
1,5 kg na osobę? Tyle nie ważą nawet artykuły do konsumpcji, łącznie z napojami a w większości przelotów trzeba to jedzenie kupować, więc nie każdy spożywa.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (16)
AntoniKosiba
2 lata temu
Hipokryzja. Ile odpadów powstaje po jednym ostrzale z jednej haubicy i z drugiej strony z tego co zostanie zniszczone, spalone? Eko? A tu nad kubkiem "debata"!
Ale brednie.
2 lata temu
Niech jeden kubek ceramiczny waży 20 dkg., przy 200 pasażerach to 40 kg. O ile wzrośnie emisja CO2 samolotu o masie startowej 150 ton?
Rozum
2 lata temu
To przestancie podawac jedzenie i picie 3-4 godz czlowiek doleci bez tego i po problemie tylko na dlugich trasach posilek maly i butelka wody i finito
...
2 lata temu
Popatrzcie ile marnuje biedronka...
Waldemar
2 lata temu
Kto latal samolotami kiedys i w ostatnich latach ten wie, ze jedzenie podawane obecnie jest praktycznie OD POCZATKU DO WYRZUCENIA, A NIE DO JEDZENIA! Czy linie lotnicze robia to CELOWO? Byc moze. W koncu NIC SIE NIGDY NIE DZIEJE BEZ PRZYCZYNY! Dlaczego wiec podaja pasazerom niejadalny SCHEIß zamiast smacznych potraw?