Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Robert Kędzierski
Robert Kędzierski
|

Warszawa wprowadza Strefę Czystego Transportu. Na kierowców czekają nowe obowiązki

44
Podziel się:

Od 1 lipca na terenie Warszawy zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu (SCT). Oznacza to, że na obszarze strefy wjazd będzie ograniczony dla pojazdów emitujących najwięcej zanieczyszczeń. Kierowcy muszą zarejestrować swoje pojazdy w systemie, inaczej grozi im mandat w wysokości 500 zł.

Warszawa wprowadza Strefę Czystego Transportu. Na kierowców czekają nowe obowiązki
WARSAW, POLAND - FEBRUARY 21: Police vans patrol the streets prior to the arrival of U.S. President Joe Biden to the Presidential Palace on February 21, 2023 in Warsaw, Poland. Biden is in Warsaw for his second visit to the country in less than a year, coming after a surprise trip to Kyiv today to reinforce U.S. support for Ukraine almost a year after Russia's invasion began. (Photo by Omar Marques/Getty Images) (GETTY, Omar Marques)

Warszawa jako pierwsze miasto w kraju wprowadza Strefę Czystego Transportu. Obejmie ona większość Śródmieścia oraz fragmenty otaczających je dzielnic. Łącznie SCT zajmie powierzchnię 37 km kw., co stanowi 7 proc. obszaru miasta. Ulice stanowiące granice strefy nie będą objęte ograniczeniami.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Wiceminister odpowiedział Obajtkowi. "Niech się wytłumaczy"

Strefa Czystego Transportu. To trzeba wiedzieć

Ograniczenia wjazdu dla pojazdów niezgodnych z normami emisji spalin będą wprowadzane stopniowo. Od 1 lipca 2024 r. wjazd do SCT będzie zakazany dla aut z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starszych niż 27 lat lub niespełniających normy Euro 2 oraz pojazdów z silnikiem Diesla (w tym LPG) starszych niż 19 lat lub niespełniających normy EURO 4. W kolejnych latach wymogi będą systematycznie zaostrzane co dwa lata aż do 2032 roku.

Aby móc legalnie wjechać do strefy, kierowcy muszą przed 1 lipca 2024 r. zarejestrować samochód w systemie. Na specjalnej stronie internetowej Zarządu Dróg Miejskich można sprawdzić, czy dany pojazd spełnia normy SCT. W przypadku odmowy można starać się o wyłączenie. To dotyczy m.in. mieszkańców Warszawy płacących w niej podatki, seniorów powyżej 70 roku życia (według stanu na 31 grudnia 2023), osób z niepełnosprawnością posiadających europejską kartę parkingową, właścicieli pojazdów zabytkowych, specjalnych czy historycznych. O wyjątek mogą starać się też firmy mające siedzibę lub rozliczające podatki w stolicy.

Kto jest zwolniony z wymogów SCT?

Warszawiacy płacący w mieście podatki będą zwolnieni z wymogów SCT w dwóch pierwszych etapach jej wdrażania. Reguły będą ich obowiązywać dopiero od stycznia 2028 r. Wówczas nie będą mogli wjechać do strefy pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 14 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 23 lata. Dodatkowy wyjątek przewidziano dla seniorów. Oba dotyczą jednak tylko osób będących właścicielami aut przed 1 stycznia 2024.

Od wymogów SCT przewidziane są także wyjątki ustawowe obejmujące pojazdy służb ratunkowych, poruszane przez osoby niepełnosprawne czy autobusy szkolne. Bez ograniczeń w strefie mogą poruszać się też pojazdy zabytkowe, historyczne i specjalne. Gmina może też zezwolić na okazjonalny wjazd do strefy np. w przypadkach losowych jak dojazd do szpitala czy na maturę - będzie to wymagało uzyskania specjalnej przepustki możliwej do wykorzystania przez 4 dni w roku.

Do kiedy złożyć wniosek o SCT?

Wnioski o rejestrację w systemie i zwolnienie z wymogów SCT można składać przez internet od początku czerwca 2024. Uruchomiono też specjalny punkt obsługi przy ul. Chmielnej 124. W przypadku pozytywnej weryfikacji właściciel pojazdu otrzymuje wirtualne wyłączenie i potwierdzenie uprawnień do wjazdu do strefy w formie nalepki. Choć ustawa nakłada jej posiadanie, to za jej brak nie grozi mandat - ten w wysokości 500 zł przewidziano za wjazd do SCT bez uprawnień.

W najbliższych tygodniach przed 1 lipca na granicach strefy pojawią się specjalne znaki informujące o SCT. Na razie będą zasłonięte. Miasto planuje też dodatkowe oznakowanie zapowiadające wjazd do strefy. Kontrolę legalności wjazdu prowadzić będzie Policja i Straż Miejska. Ta druga ma otrzymać od ZDM specjalne kamery do preselekcji pojazdów niespełniających norm - namierzone auta będą następnie zatrzymywane do kontroli przez patrole.

Jaki jest cel wprowadzenia Strefy Czystego Transportu?

Utworzenie SCT ma przyczynić się do ograniczenia emisji szkodliwych zanieczyszczeń powietrza pochodzących z transportu drogowego poprzez skłonienie właścicieli najbardziej trujących pojazdów do rezygnacji z wjazdu na jej teren. Według szacunków miasta wdrożenie strefy może pozwolić na zmniejszenie emisji tlenków azotu i pyłu zawieszonego PM10 i PM2.5 o kilkanaście do nawet kilkudziesięciu procent w kolejnych latach jej działania.

Specjalny punkt informacyjny dotyczący SCT uruchomiono przy ul. Chmielnej 124 w Warszawie. Jest czynny w dni robocze w godz. 8-20. Szczegółowe informacje dostępne są też pod numerem miejskiej infolinii 19115 oraz na stronie internetowej strefaczystegotransportu.um.warszawa.pl. Pytania można też kierować poprzez panel online, aplikację mobilną, chat lub mailowo.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(44)
WYRÓŻNIONE
Kamil
6 miesięcy temu
Po pierwsze, to nie jest SCT, tylko LEZ. Low Emission Zone, czyli Strefa Niskiej Emisji. Po drugie, jest całkowicie nielegalna, ponieważ w Polsce istnieją tylko przepisy ustawy o elektromobilności, pozwalające TYLKO na tworzenie SCT, czyli stref, do których mogą wjeżdżać tylko elektryki, samochody na gaz ziemny i wodór. Projekt ustawy pozwalający na tworzenie LEZ został złożony w 2016 roku (druk 1199) i został ODRZUCONY w pierwszym czytaniu.
Anty komuna
6 miesięcy temu
Komunizm kwitne. Zróbcie sobie jeszcze Prezydenta z prezydenta to na wyjście z mieszkania trzeba będzie uzyskać przepustkę. Przejście ze strefy do innej strefy też będzie na zezwolenie. Obrzydliwości.
Milkmen
6 miesięcy temu
Trzaskowski zapowiadał to dawno, ale inteligentni inaczej głosowali na niego. A teraz larum?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (44)
Polska dla Po...
5 miesięcy temu
Wszyscy co mieszkają w strefie powinni mieć podniesione ceny usług o 200% a to dlatego ze trzeba się do nich dostosować np. Wymienić auto na nowe, żeby do nich dojechać więc działa to w dwie strony, pozdrawiam i proszę o szeroki uśmiech😁 cis!!!!
Pół 82
5 miesięcy temu
Fajne hasełko stop HEJT!!!!!!!!!!! A czy wprowadzenie strefy w W-wie i zakaz do swobodnego przemieszczania się co gwarantuje mi konstytucja, nie jest HEJTEM oczywiście że jest to jest tak jak by ci ktoś powiedział że masz stare auto spadaj stąd.
Pol
5 miesięcy temu
Ja mam firmę usługową jestem spoza W-wy i teraz muszę chyba ja zamknąć ponieważ nie stać mnie będzie na wymianę auta chyba że podniosę ceny uslug o 100% ale wtedy nie będę konkurencyjny, pytam wiec gdzie jest moje prawo które gwarantuje mi konstytucja, płace podatki ZUS itp. A teraz nie mogę wjechać do strefy bo część klientów mieszka w strefie a część poza nią więc mam teraz loterię jak trafi się klient w strefie np 2- uch w miesiącu to już cały miesiąc głodówka a podatki chcą żeby im zapłacić, to jest wszystko chore co się wyrabia najlepiej to niech wszystkie miasta wprowadzą strefę i CT i wszyscy nie będziemy nic robić, tylko będziemy obserwować wyniki słupków niby oczyszczonego powietrza, brawo Panie Trzask przypominam że strefa miała obejmować tylko stare miasto ale jak to mówią wam dać palec to całą rękę ci po gryzą.
AXX
6 miesięcy temu
Widzicie jak dziennikarze wprowadzają w błąd. Rejestrować należy tylko te pojazdy, które nie spełniają norm w celu otrzymania nalepki. A nie wszyscy. Kierowcy aut mogą sprawdzić czy ich samochód spełnia warunki a spełnia je 97% aut. Bez zezwolenia i nalepki nie mogą wjechać auta wyprodukowane przed 1997 rokiem i chyba nie spełniające normy euro 2. Reszta z całej Polski może wjeżdżać. Z artykułu wynika, że wszyscy kierowcy muszą rejestrować swoje auta w systemie.
Jedna nalepka
6 miesięcy temu
Mam na szybie niemiecką plakietka,,Umvelt zonę,, ważną w całych Niemczech. Teraz będę musiał oklejać się nalepkami z wszystkich miast w naszym kraju do których będę chciał wjechać a będzie ich coraz więcej i okeję się jak choinka. Co na to ,,kodeks drogowy,, o zasłanianiu przedniej szyby?.
...
Następna strona