Mimo tych nienapawających optymizmem informacji Polska nadal utrzymuje pozycję europejskiego lidera produkcji AGD - dostarcza ok. 36 proc. urządzeń dużego AGD wyprodukowanych w całej Unii Europejskiej. Produkcja w całej UE jednak spada i jest zastępowana przez import (ok. 49 proc. sprzętu dużego AGD w UE pochodzi spoza UE). Polska pozostaje drugim eksporterem dużego AGD na świecie.
Nie wszystkie czarne łabędzie jeszcze odleciały, a pojawiły się już nowe zagrożenia. Pracujemy jako przemysł i dostawcy AGD w coraz bardziej nieprzewidywalnym środowisku. Borykamy się z niedoborem kadr w fabrykach, niestabilnym popytem i nieuczciwym importem - mówił Wojciech Konecki, prezes zarządu Związku producentów AGD, APPLiA Polska.
Związek pracodawców AGD APPLiA Polska w obliczu wyzwań stojących przed przemysłem przygotował listę postulatów adresowanych do polityków i urzędników na czas polskiej prezydencji w Unii Europejskiej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Apeluje m.in. o wprowadzenie na poziomie UE lub tylko w Polsce programu promującego wyroby efektywne energetycznie. Związek wierzy, że jego wdrożenie przyniesie wiele korzyści - zwiększenie konsumpcji i oszczędności gospodarstw domowych oraz zmniejszenie emisji CO2 i zużycia energii.
Ponad połowę produkcji stanową pralki, zmywarki oraz suszarki do ubrań. Około 90 proc. polskiej produkcji trafia na eksport - na rynek niemiecki, francuski oraz brytyjski. W podziale na produkty dużego AGD Polska jest największym na świecie eksporterem suszarek do ubrań (31 proc.) oraz zmywarek do naczyń (19 proc.).
Branża: widzimy potrzebę wsparcia przemysłu
Myśląc o konkurencyjności przemysłu branża z niepokojem patrzy na kraje dalekowschodnie. - Popieramy dążenie do deregulacji w zagmatwanym otoczeniu prawnym UE. Widzimy potrzebę realnego wsparcia przemysłu w celu ochrony inwestycji oraz wsparcia produkcji. Dzisiaj coraz więcej gospodarek wprowadza programy stymulujące popyt konsumencki, np. Włochy, czy Chiny - zauważa Wojciech Konecki.
Według szacunków APPLiA w 2024 r. konsumenci wydali na AGD prawie 19 mld zł (wartość z uwzględnieniem VAT). Wartość netto to 15,4 mld zł, czyli o 9 proc. więcej niż w roku 2023. To powyżej wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych, który w 2025 r. wyniósł 3,6 proc. 1/3 wydatków konsumenckich na AGD stanowi sprzęt małogabarytowy i udział ten rośnie na przestrzeni ostatnich lat. Wzrost wartości sprzedaży w dużym AGD był na poziomie 5 proc. względem ubiegłego roku, a małego AGD - ok. 16 proc.