Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MLG
|
aktualizacja

Powstanie od dawna oczekiwana droga. Unia dołoży 680 mln zł

35
Podziel się:

Są pieniądze na budowę Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52. Inwestycja zostanie zrealizowana m.in. dzięki unijnemu dofinansowaniu w wysokości 680 mln zł. W czwartek podpisano umowę w tej sprawie.

Powstanie od dawna oczekiwana droga. Unia dołoży 680 mln zł
Trwa budowa Północnej Obwodnicy Krakowa (GDDKiA)

Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa będzie kosztowała w sumie 1,671 mld zł. To od dawna oczekiwana droga przez mieszkańców Krakowa i kierowców przejeżdżających tranzytem.

Budowa trasy przebiegającej na terenie Krakowa i gmin Zielonki oraz Wielka Wieś trwa od lipca 2020 r. Zgodnie z planami kierowcy będą mogli skorzystać z całej obwodnicy - liczącej ok. 12,5 km - w 2023 r.

W ramach inwestycji wybudowana zostanie dwujezdniowa droga ekspresowa S52 długości ok. 12,5 km na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice (bez węzła). Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. Na trasie zaplanowano węzły drogowe: Modlnica, Zielonki, Węgrzce, Batowice. W ramach odrębnego zadania zmodernizowany będzie istniejący fragment trasy od węzła Modlniczka (Radzikowskiego) do węzła Modlnica o długości 2,5 km.

Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Robertem Adamczykiem

Ze względu na gęstą zabudowę część drogi przebiegać będzie tunelem o długości 653 metrów pod centrum Zielonek, w Batowicach (dł. 496 m), a także na obrzeżach Krakowa. Zbudowanych zostanie też 27 obiektów inżynierskich oraz ok. 25 km tzw. dróg zbiorczych.

Kontrakt na Północną Obwodnicę Krakowa jest realizowany w trybie "zaprojektuj i zbuduj". Umowa z wykonawcą zadania, konsorcjum firm — tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź — została podpisana w listopadzie 2018 r.

Nowy odcinek S52 połączy w jeden ciąg już istniejące i realizowane fragmenty obwodnicy Krakowa. Połączy wszystkie wyloty dróg krajowych (DK 79 i 94) po północnej stronie miasta z A4 i S7. Usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów), bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego.

Obecnie obwodnica otacza Kraków z trzech stron: zachodniej (droga krajowa nr 94, droga ekspresowa S52 i autostrada A4), południowej (autostrada A4) oraz wschodniej (droga ekspresowa S7). Budowa północnej części pozwoli domknąć te trasy, dzięki czemu stolica Małopolski będzie mieć pełną obwodnicę, tzw. ring.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(35)
WYRÓŻNIONE
zcx
2 lata temu
UE da kasę a PIs będzie wygadywał, że to oni wybudowali.
Jakim
2 lata temu
Zła Unia! Ziobro i PiS plują na Unię, ale kasę biorą! To się nazywa Hipokryzja. Szkoda tylko że 40% owieczek nadal im przyklaskuję. Tylko stado może mieć takie zboczenie...
zcx
2 lata temu
To pisowcy mają czelność brać kasę od tej wyimaginowanej wspólnoty z której nic dla Polski nie wynika?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (35)
Prawda
2 lata temu
Ta droga miała zapewnione finansowanie bez środków UE, budowa już sie rozpoczęła rok temu
Łys
2 lata temu
Skorzystają w 2023 r. Czy 31.XII.? czy termin się przesunie ?
Jaro
2 lata temu
Niedobra Unia sfinansowała więc należałoby drogę ochrzcić imieniem Zorro albo Zero
Ble
2 lata temu
A kiedy obwodnica A4 będzie zrobiona? Koniecznie kolejny pas lub dwa. Wieczne korki na całej autostradzie od Balic
JKL
2 lata temu
I poproszę tabliczkę „ droga wybudowana z pieniędzy podatnika polskiego „
...
Następna strona