Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MZUG
|
aktualizacja

Ważna zmiana w Warszawie od lipca. Te samochody nie wjadą do centrum

64
Podziel się:

Od 1 lipca w Warszawie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu (SCT). Warszawskie SCT obejmie obszar 37 km kw., co stanowi 7 proc. powierzchni stolicy. To oznacza, że auta niespełniające wymogów, nie będą mogły poruszać się w strefie. Przewidziany jest także mandat w wysokości 500 zł.

Ważna zmiana w Warszawie od lipca. Te samochody nie wjadą do centrum
Od 1 lipca zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu (Adobe Stock, PhotoRK)

Już od poniedziałku 1 lipca w Warszawie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu. To nic innego, jak zakaz wjazdu na określony teren przez samochody, które nie wymogów. Przepisy jasno określają, że zakaz wjazdu dotyczyć będzie aut benzynowych starszych niż wyprodukowane w 1997 r. oraz z silnikiem diesla starszych niż z 2005 r.

Dyrektor ZDM Łukasz Puchalski przekazał, że to nie więcej niż 3 procent aut w Warszawie. Ponadto część z tych osób będzie mogła korzystać z tzw. wyłączeń od zasad przewidzianych ustawowo lub ustanowionych przez Radę Warszawy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Otwarcie Shein w Polsce. Kolejki przed kontrowersyjnym sklepem

Niektórzy mogą skorzystać z wyłączeń

Z wyłączeń mogą skorzystać mieszkańcy, którzy rozliczają podatki w stolicy, seniorzy, osoby posiadające europejską kartę parkingową, a także kierowcy pojazdu specjalnego lub historycznego. Od wymogów przewidziane są dodatkowe wyjątki. Dotyczą wyłączeń ustawowych: dla służb, pojazdów, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością, czy też np. dla autobusów szkolnych. Po strefie poruszać się mogą pojazdy zabytkowe i historyczne, a także specjalne - jak karawan, czy pomoc drogowa.

Osoby zamieszkałe w Warszawie i płacące podatki w stolicy zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy w dwóch pierwszych etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 14 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 23 lata.

Ten wyjątek ma zastosowanie w przypadku osób, które przed 1 stycznia 2024 r. były właścicielami swoich pojazdów. Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 r. ukończyły 70 lat), o ile przed 1 stycznia 2024 r. były właścicielami swoich pojazdów. Oprócz tego Warszawa może zezwolić na okazjonalny wjazd do strefy - do wykorzystania przez 4 dni w roku.

Warto podkreślić, że wjazd do SCT bez uprawnień jest wykroczeniem, za który można otrzymać mandat w wysokości 500 zł.

Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi. Wyznaczą je: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia. Ulice stanowiące granice nie będą objęte strefą. Ten obszar stanowi 7 proc. powierzchni miasta.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(64)
WYRÓŻNIONE
Nnn
6 miesięcy temu
Lewactwo szaleje, łamane są konstytucyjne prawa do posiadania własności prywatnej i swobody przemieszczania się, dajcie ludziom żyć to każdy sobie z dostatku zmieni auto
Zzzzzzxxx
6 miesięcy temu
Skoro chodzi o 3% samochodów to argument o ochronie powietrza jest kompletnie bez sensu… koszt wprowadzenia i kontroli strefy setki razy przewyższy uludny zysk z mniej trujących spalin …
Wiechu .
6 miesięcy temu
Załóżmy że jest strefa bez diesli w centrum miasta gdzie nie mogą one jeździć ale 50 metrów dalej na innych ulicach już nie ma strefy i one jeżdżą setkami ! Pytanie do pustych polityków czy wy myślicie że nie wieją wiatry i te spaliny się nie dostają do tej waszej strefy bez spalin ?!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (64)
olnik
2 tyg. temu
Paranoja, że kryterium poziomu zanieczyszczania określany jest przez wiek auta. Nowsze, większe auto może emitować taką samą lub większą ilość zanieczyszczeń. To jest dyskryminacja mniej zamożnych oraz osób, które wolą małe, proste auta z dobrą widocznością niż nowoczesne "czołgi".
Ave
5 miesięcy temu
Wzywam Burmistrzów wszystkich miejscowość do wprowadzenie zakazu wjazdu pojazdów na warszawskich tablicach . Nie potrzebujemy dodatkowych spalin z warszawskich pojazdów.
kierowca
6 miesięcy temu
Diagnostów się czepiajcie, że dają pieczątki kopciuchom, a nie ludzi dbających o swoje auta bez względu na rocznik!
Proszę bardzo
6 miesięcy temu
Ok, przestaniemy całą rodziną płacić podatki w Warszawie bo to miasto zaczyna być przeciwko ludziom. Jak dużo osób odpuści sobie podatki w Warszawie to zobaczymy jak długo oszolomki będą utrzymywać swoje durne pomysły. Jest wiele innych miast, które chętnie zasile swoimi podatkami
hehe
6 miesięcy temu
Sprawny diesel z normą Euro 3 nie wjedzie, a ten z Euro 6 z wyciętym katem i systemem ad-blue jak najbardziej. To tylko w Polsce... Każde auto legalnie kupione i sprawne technicznie zgodnie z homologacją producenta na dany model, nie może mieć zakazu poruszania się po drogach publicznych w Polsce! Nie rok produkcji ma decydować o wjeździe do SCT, tylko spełnienie wymagań technicznych w zakresie emisji spalin dla danego auta. I tutaj nie 3% pojazdów miałoby szlaban, tylko ze 20%. I to jest walka o ekologię, a nie bzdury zza urzędniczego biurka!
...
Następna strona